اسنورکل

یکی از اصلی‏ترین و کاربردی‏ترین لوازم آفرود که استفاده از آن اهمیت بالایی در حفظ و عدم آسیب رسیدن به پیشرانه دارد، قطعه ‏ای دودکش مانند به نام Snorkel(لوله تنفس) است.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از تسنیم،اسنورکل (Snorkel) یا لوله تنفسی قطعه ای لوله ای شکل از کنار درب پوش محفظه موتور گذشته و تا بالای ستون های جلو خودرو ادامه دارد. Snorkel حکم لوله تنفسی یک غواص را برای یک شاسی بلند دارد.

وقتی که خودرو وارد آب می‌شود، اگر نگوییم آب وارد محفظه فیلتر شده و آن را مسدود می‌کند، دسته کم زیر محفظه درب پوش موتور پر از بخار می‌شود. این بخار ناشی از برخورد آب با بدنه موتور و سیستم اگزوز است که در اثر کارکرد پیشرانه کاملا داغ شده اند.همزمان با مکش موتور بخار آب به محفظه سیلندر نفوذ می‌کند و چون بخار قابلیت اشتعال ندارد باعث ریپ زدن و اختلال در کار موتور می‌شود.

از آن بدتر ورود آب به محفظه موتور است، زیرا آب در لحظه رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا( نقطه ای که سرعت پیستون صفر می‌شود و به بالاترین نقطه در سیلندر میرسد) مثل گاز متراکم نمی‌شود و این نکته کافی است که سرسیلندر و ... دچار پدیده هیدرولاک شده و به شدت آسیب ببینند.

یکی از مهمترین مزیت‌های اسنورکل دسترسی موتور به هوای تمیز در ارتفاع بالاتر از محفظه است. بیشتر آفرود سواران دوست دارند که با خودرو خود از رودخانه عبور کنند که برای این کار حتما باید لوله تنفس روی ماشین نصب باشد تا از مکش آب هنگام عبور از رودخانه جلوگیری کند. اگر خودرویی هنگام عبور از آب لوله تنفس نداشته باشد به احتمال زیاد آب به محفظه احتراق موتور نفوذ می‌کند. هنگام رانندگی با خودروهای آفرود به موتور فشار زیادی وارد می‌شود و در نتیجه این فشار، موتور نیاز به هوای خنک دارد پس یکی دیگر از دلایل به کار گیری این لوله‌ها تامین هوای خنک و تمیز را برای موتور است. همچنین آفرود نوردی در برخی از موقعیت‌ها سبب گرد و غبار می‌شود که این قطعه از ورورد گرد و غبار به میزان زیاد جلوگیری می‌کند و هوای تقریبا تمیز را به خودرو می‌رساند.

با استفاد از اسنورکل در واقع نقطه تنفس پیشرانه را از زیر درب پوش محفظه موتور که تحت تاثیر بخار یا آب است، به هوای آزاد انتقال داده اید.
اگر از ظاهر زیبای اسنورکل که باعث میشود خودروی شما جلوه ای ویژه به خود بگیرد بگذریم، باید بدانید از نظر فنی هم اسنورکل قطعه ای ارزشمند است. می‌دانیم که هر قدر هوای ورودی به موتور خنک تر باشد مولکول های سوخت میتوانند درصد بیشتری از مولکول های هوا (اکسیژن) را جذب کنند. به این ترتیب علاوه بر افزایش راندمان حجمی موتور، قدرت پیشرانه نیز ممکن است اندکی افزایش یابد.

ضمن اینکه اغلب سازندگان معتبر اسنورکل محفظه ورودی را طوری طراحی میکنند که می تواند تا 360 درجه چرخش کند و به همین دلیل حتی امکان تغییر جهت مکش نیز در این قطعه میسر است.

اگر هم مقداری آب به محفظه ورودی نفوذ کرد، نیاز نیست نگران باشید زیرا منافذی در طراحی کلاهک وجود دارد که آب از آنها خارج می‌شود. نکته دیگر در مورد این قطعه اینکه اگر در حین حرکت با سرعت بالا باشید، هوا با سرعت بیشتری نسبت به زیر درب محفظه موتور به اسنورکل می‌رسد که به خودی خود باعث افزایش حجم هوای ورودی به موتور و بالا رفتن راندمان پیشرانه می‌شود.

اسنورکلی که برای یک پیشرانه 4 سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد نمی تواند در پیشرانه 8 سیلندر عملکرد مناسبی داشته باشد.البته راهنمای استفاده و انتخاب این قطعه در کاتالوگ ها و سایت های فروشندگان معتبر آن وجود دارد که کار انتخاب را برای شما آسان تر می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =