شاهین و تارا

خودروسازان مدعی ‌اند تنها مانعی که بر سر راه صادرات دو محصول تارا و شاهین وجود دارد و باید برداشته شود، تحریم‌ ها هستند

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها اخبار بسیاری درخصوص تطابق دو محصول جدید صنعت خودرو ایران یعنی سایپا شاهین و ایکو تارا با استاندارهای روز دنیا در بخش‌های طراحی، فناوری، ایمنی و امکانات می‌شنویم، اخباری که ما را به هموارسازی مسیر صادراتی برای این خودروها امیدوار کرده است و نشانگر آن است که تاکنون به چه اندازه توقع ما برای داشتن بازار گسترده صادراتی برای محصولات پیشین خودروسازان نابه‌جا بوده است. در ادامه این مطلب برخی از این ویژگی‌ها را مرور خواهیم کرد.

تعریف مگا ماژول‌ های بومی 

در همین زمینه، معاون طراحی مهندسی و خودکفایی ساپکو با اشاره به وضعیت داخلی سازی پروژه تارا، با بیان این‌که پنج مگاماژول برای این محصول تعریف شده است، گفت: «در مجموع این مگاماژول‌ها، ۸۲۵ قطعه و مجموعه در دستور کار خودکفایی و تعمیق ساخت داخل قرار دارد.»

حبیب جلایی با بیان این‌که خودرو تارا دارای پلت‌فرم داخلی و با نام و نشان ایران‌خودرو بوده و استایل و نمای بیرونی آن توسط تیم تحقیقات و طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو طراحی شده است، اظهار داشت: «در تولید این خودرو از نسل جدید موتور TU۵ بهره گرفته شده که از توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به نسخه پایه این موتور برخوردار است و استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد.»

وی با اشاره به برخی مشخصات تارا، بیان کرد: «این خودرو مجهز به مولتی‌مدیا، ایربگ‌های جانبی (برای واریانت گیربکس اتوماتیک) و سیستم‌های مختلف ایمنی است که مشتریان توجه ویژه‌ای به آن خواهند داشت. از مشخصات استاندارد این محصول نیز سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و فرمان برقی خواهد بود.»

جلایی با بیان این‌که بدنه محکم و ایمن یکی از مشخصات برجسته خودرو تارا است که در تولید آن از نوع خاص فولاد با استحکام بسیار بالا استفاده شده است، افزود: «از دیگر ویژگی‌های پروژه تارا این است که چه در سطح بدنه و چه در سطح قطعات پلیمری، هم‌زمان با تعریف و اجرای پروژه از ظرفیت‌های بالای قالب‌سازان داخلی حداکثر استفاده شده است.»

وی با اشاره به وضعیت داخلی‌سازی پروژه تارا به تفکیک مگاماژول‌ها، ضمن بیان این‌که پنج مگاماژول در معاونت خودکفایی ساپکو فعالیت دارد، اظهار کرد: «در مگاماژول قوای محرکه و سیستم‌های جانبی، ۱۱سیستم با ۹۰قطعه و در مگاماژول تزیینات داخلی و خارجی، ۱۴ سیستم با ۳۲۴ قطعه و در مگاماژول بدنه و مکانیزم ها، ۷سیستم با ۳۰۴قطعه و در مگاماژول شاسی، ۵سیستم و ۵۶قطعه و در آخرین مگاماژول الکتریکال و الکترونیک، ۸سیستم با ۵۱قطعه تعریف شده است که در این مگاماژول از شبکه برق و الکترونیک کاملا بومی استفاده می‌شود.»

نقش و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون فنی و مهندسی ساپکو با اشاره به نقش و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام پروژه تارا، اظهار کرد: «در این پروژه به‌دلیل هم‌افزایی بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت و توان داخلی، در یک سال گذشته با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکره و توافقاتی صورت گرفت و این شرکت‌ها با سازندگان ایران‌خودرو مشارکت کردند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «تعدادی از شرکت‌های زنجیره تامین ساپکو نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود، از مجموعه‌های دانشی خود بهره گرفتند و به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شدند که این موضوع موجب افزایش عمق خودکفایی شده است.»

جلایی با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در شرکت‌های قطعه‌ساز و مشارکت آن‌ها در پروژه خودرو تارا بیان کرد: «برای تولید تارا از خطوط رباتیک در فرآیندهای جوش و پرس قطعات استفاده می‌شود. در این پروژه، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های موجود سازندگان، ظرفیت جدید و خطوط جدیدی در شرکت‌های قطعه‌ساز ایجاد شده است. بدین ترتیب سعی شده است این خطوط جدید با اتوماسیون جدید و با استفاده از تکنولوژی‌های روز تجهیز شوند تا بتوانیم قطعات مورد نیاز را با توجه به سطح کیفی تعریف‌شده ایران‌خودرو تولید کنیم و تحویل دهیم.»

وی با بیان این‌که تارا یکی از خودروهای به‌روز با امکانات بسیار مورد پسند مشتریان است، تصریح کرد: «باتوجه به کیفیت بالای قطعات و مجموعه‌های این محصول، در صورت رفع تحریم‌ها به‌راحتی قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را خواهد داشت.»

فناوری ‌های به ‌روز تولید

در محصول سایپاشاهین نیز استفاده از فناوری تولید به‌روز و آلیاژهای جدید باعث شده است این محصول به‌عنوان ایمن‌ترین خودرو ملی بتواند از تست های تصادف ECE سربلند بیرون آید.

شاهین که مانند تارا به‌عنوان یک سدان مدرن کلاس C به بازار کشور معرفی شده، توانسته است استانداردهای ۸۵گانه را با اعتبارنامه‌های ECE اخذ کند. این خودرو اولین محصول ملی در کشور به حساب می‌آید که پلت‌فرم آن توسط مهندسان ایرانی و از ابتدا با دیدگاه صادراتی طراحی شده است.

درحال‌حاضر، شاهین به پیشرانه ۱.۵لیتری توربو مجهز است و یک جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی توان آن را به چرخ های جلو منتقل می‌کند. حدود ۱۱۰اسب‌بخار و ۱۶۵‌نیوتون‌متر، قدرتی است که پیشرانه کم‌مصرف شاهین تولید می‌کند و یکی از مزایای شاهین انتقال حداکثر گشتاور تولیدی در دور موتور پایین است که در رقبای این خودرو دیده نمی‌شود.

سانروف، استارت دکمه‌ای، چراغ روز، سنسور نور، سامانه پایش باد تایرها، آینه‌های تاشو برقی، نمایشگر لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، فرمان برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS و EBD و BAS، سامانه مدیریت BCM، نمایشگر تعویض‌دنده GSI، رینگ آلومینیومی و... ازجمله امکانات شاهین دنده‌ای است که در تارا هم دیده می‌شود و برای صادراتی محسوب شدن یک محصول ضروری و حتی حداقلی به نظر می‌رسند. اما بدیهی است نسخه‌های اتوماتیک این دو محصول بسیار بیشتر از نسخه‌های دنده‌ای آن‌ها قابلیت صادارتی برای بازارهای منطقه داشته باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    تارا بهتر از شاهین است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =