شرکت ‌های خودروسازی

شرکت‌ها نباید تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد بگذارند و به عبارت دیگر تمام مواد اولیه یا اجزای کلیدی تولید خود را از یک تامین‌کننده خریداری کنند.   

به گزارش «اخبار خودرو»، یازدهم مارس سال گذشته بود که سازمان بهداشت جهانی رسما همه‌گیری کووید-۱۹ را اعلام کرد. در همان زمان بود که مشکلات زیادی در رابطه با ارائه خدمات خودرویی در آمریکای شمالی و اروپا پیش آمد. از آن زمان تا امروز حدود ۹ ماه می‌گذرد و در این مدت شاهد آن بوده‌ایم که برخی از شرکت بهتر و سریع‌تر از دیگران توانستند از پس اختلال‌های به وجود آمده بر بیایند.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم که دلایل موفقیت و راهبردهای برخی از این شرکت‌ها را برای واکنش کارآمد به بحران پیش‌آمده بررسی کنیم.

۱.  در نظر گرفتن یک نقشه

همگی می‌دانیم که خاستگاه این ویروس کشور چین بود. شرکت‌هایی که زنجیره تامین‌شان شامل شرکت‌هایی در چین می‌شد توانستند هشدارهایی را از همکاران چینی خود در این باره دریافت کنند که اوضاع وخیم‌تر از چیزی است که منابع رسمی و دولتی چین اعلام می‌کنند. به همین خاطر این شرکت‌های بین‌المللی نقشه‌ای را برای واکنش سریع محلی در نظر گرفتند که بعدا با شیوع ویروس در مناطق دیگر در سراسر جهان نیز به کار گرفته شد.

۲. مدیریت ریسک

مدیریت ریسک و تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری برای این شرکت‌های چابک مفاهیم جدیدی به شمار نمی‌رفتند. عمکلرد مدیران ارشد تدارکات شرکت‌ها نه تنها با صرفه‌جویی‌های مالی بلکه همچنین با مدیریت بحران تامین‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ارتباط مستمر و دائمی با تامین‌کنندگان بخشی از شرح وظایف کاری این مدیران است.

۳. بررسی زود به زود نیازمندی ‌ها

شرکت ‌های با ویژگی واکنش چابک در سطح بالایی از ارتباطات  قرار دارند. شرکتی که به صورت هفتگی عرضه و تقاضای خود را در سطح جهاین بررسی می‌کند سریع تر از شرکتی وارد می‌شود که از یک برنامه تجاری مختلط ماهیانه پیروی می‌کند. در مدت پاندمی بسیاری از شرکت به تنظیم دایمی موجودی و نیاز خود در طول هفته روی آوردند و حتا برخی از شرکت به صورت روزانه آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۴. فرصتی برای تقویت زنجیره تامین

یک بحران به صورت همزمان تهدید و فرصت به شمار می‌رود. بسیاری از شرکت‌ها معتقدند که بتاید پاندمی را به عنوان یک فرصت برای ایجاد زنجیره تامین قوی‌تر بپذیری.

۵. مدیریت پروژه چابک

بسیاری از شرکت‌ها پذیرفته‌اند که نیاز دارند قابلیت‌های خود را از طریق تغییر فرایند زنجیره تامین خود به سرعت افزایش دهند یا ابزارهای جدیدی را به کار بگیرند. در گذشته انجام بسیاری از این تغییرات به ماه‌ها یا شاید حتا سال‌ها زمان احتیاج داشت. در طول پاندمی برخی از شرکت از متدولوژی پروژه چابک برای سرعت بخشیدن به این تغییرات استفاده کردند. مدیریت پروژه چابک شامل انجام تغییرات کوچک مداوم، بازخورد گرفتن و سپس تعدیل سریع موارد با توجه به بازخوردها می‌شود. 

۶. استفاده از منابع گوناگون

شرکت‌ها نباید تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد بگذارند و به عبارت دیگر تمام مواد اولیه یا اجزای کلیدی تولید خود را از یک تامین‌کننده خریداری کنند.   

۷. تعریفی دقیق‌تر از منابع تامین

پاندمی نشان داد که تعریف مواد اولیه کلیدی فراتر از چیزی است که شرکت‌ها تصورش را می‌کردند. شاید یک شرکت یکی از اجزای تولید خود را از بیش از یک شرکت تامین کند، اما اگر آن جز به خود برای تولید به مواد اولیه‌ای نیاز داشته باشد که توسط یک تامین‌کننده عرضه می‌شود، آن وقت می‌توان انتظار کمبود را داشت. امکان تامین از منابع مختلف در زنجیره تامین نه تنها به افزایش کارآمدی منجر می‌شود، بلکه همچنین بخش پشتیبانی را نیز تقویت می‌کند.

۸. شیوه متفاوت پیش‌بینی

توانایی پیش‌بینی دقیق وضعیت در دوران همه‌گیری کرونا تقریبا برای تمامی شرکت‌ها غیرممکن شد. اما شرکت‌هایی که از شیوه‌های مدیریت تقاضا استفاده می‌کردند و پیش‌بینی‌هایشان با بهره‌گیری از داده‌های بیرونی با الگوریتم‌های موسوم به یادگیری ماشین بود، سریع‌تر از بقیه توانستند به پیش‌بینی‌هایی دست پیدا کنند. مدیریت تقاضای سنتی براساس پیش‌بینی‌های روند سری‌های زمانی صورت می‌گیرد. پیش‌بینی روند سری زمانی از یک رویکرد درون به بیرون استفاده می‌کند که برای پیش بینی تقاضا به داده‌های تاریخی و درونی سازمان متکی است. خطر استفاده از این شیوه در نظر نگرفتن فاکتورهای بیرونی است که به صورت مداوم بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  به علاوه وقتی پای چابکی به میان می‌آید، پیش‌بینی بر مبنای هفتگی بهتر از پیش‌بینی‌های ماهیانه است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =