صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۱

با توان اقتصادی بالای خودروسازان چینی و تقلا شرکت‌های اروپایی برای بقا در ادامه قرن حاضر، این انتظار وجود دارد که خودروسازان چینی از سال جاری میلادی به فاز خرید برندهای اروپایی وارد شوند.

۱. کاهش گستره محصولات خودروسازان

کارلوس گون، غول سابق دنیای خودروسازی و مجرم فراری کنونی اخیرا گفته که تاثیر پاندمی کرونا به تقویت و استحکام صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۱ (و سالهای بعد از آن) منجر خواهد شد. احتمالا حق با او باشد. در حالی‌که اهمیت کاهش هزینه‌های تولید بیش از هر زمان دیگری مسجل شده، ما بیشتر شاهد ادغام‌های بزرگی مانند پیوند فیات کرایسلر و PSA خواهیم بود. هرچند حدس کارشناسان این است که با توجه به هزینه بالا و پیچیدگی‌های فراوان مربوط به موتورها و شاسی‌های متنوع، گستره محصولات کمپانی‌ها نیز کاهش پیدا کند. به علاوه کاهش تقاضا برای خودروهای دیزل نیز به کم شدن مدل‌های موجود خودروسازان دامن خواهد زد.

۲. احیای دوباره جعبه ‌دنده‌های دستی پیش از انقضای همیشگی

جعبه‌دنده دستی هر قدر هم که مزیت داشته باشد نمی‌تواند با گشتاور ناگهانی خودروهای برقی رقابت کند و در نتیجه انقضای آن اجتناب‌ناپذیر است. اما ظاهرا هنوز برای خداحافظی با آن زود است چون سیستم کلاچ سیمی جدید کیا دقیقا برای کار با سیستم‌های هیبرید ملایم ۴۸ واتی طراحی شده که اغلب به منظور ارتقای عملکرد با جعبه‌دنده‌های خودکار نیز عرضه می‌شود. این سیستم اجازه می‌دهد تا خودروهای ارزان و کوچک از همان فناوری صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای برقی بهره ببرند. همچنین خودروی هیبرید ملایم فورد پوما هم دارای گزینه جعبه‌دنده دستی است. با توجه به این‌که مرسدس بنز هم قرار است تا سال ۲۰۳۰ به عرضه جعبه‌دنده‌های دستی ادامه دهد می‌دانیم که پیش از انقاضای کامل، در دهه پیش‌رو شاید احیای دوباره دنده‌های دستی خواهیم بود.

۳. تمایل خودروسازان بیشتر به عرضه خودروهای برقی صرف

بنتلی آخرین خودروسازی است که اعلام کرده از چه زمانی تنها خودروهای برقی عرضه خواهد کرد و پیش از آن هم خودروسازان دیگری مانند ولوو، فولکس‌واگن و دیگران از تعهد خود را برقی‌سازی تمام خط تولیدشان خبر داده بودند. اما این تمام ماجرا نیست: این انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ بسیاری دیگر از خودروسازان بزرگ جهان از برنامه دقیق خود برای تبدیل شدن به عرضه کنندگان خودروهای برقی صرف خبر دهند. واضح است که انگیزه‌ جدی برای وضع استانداردها سختگیرانه‌تر در کشورهایی مانند نروژ، فرانسه، آلمان و بریتانیا باعث خواهد شد که خودروسازان هرچه سریع‌تر به فکر عرضه خودروهای پاک و بدون آلاینده بیافتند.

۴. افزایش سهم بازار تمام برقی‌ها

مدتی است که از نمودارهای صنعت خودروسازی چنین برداشت می‌شود که بعد از سال ۲۰۲۲ سهم بازار خودروهای تمام الکتریکی در برخی از کشورهای از جمله بریتانیا به بالای ۱۰ درصد خواهد رسید.

برخی چنین ادعا می‌کنند که این پیش‌بینی بسیار خوشبینانه است، اما برخی دیگر استدلال می‌کنند که بروز همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ چشم جهانیان را به تهدیدهای محیط زیست باز کرده و البته تصمیم جدی کشورها برای تغییر فرجه‌های قبلی و تعجیل در توقف تولید خودروهای درون‌سوز احتمال را برای بالا رفتن سهم بازار خودروهای تمام برقی افزایش داده است. واضح است که آماده شدن زیرساخت‌ها و البته کاهش باتری‌ها نیز بر تسریع این روند تاثیرگذار خواهد بود.

۵. افزایش خرید برندهای اروپایی توسط چینی‌ها

حالا بیشتر از ده سال است که مالکیت ولوو به غول خودروسازی چین یعنی جیلی تعلق دارد.  در ابتدا بدبینی بسیار زیادی در خصوص معامله تجاری میان این دو شرکت وجود داشت. اما به سختی می‌توان زمان دیگری را پیدا کرد که این خودروساز سوئدی در چنین وضعیت مستحکم و خوبی قرار داشته.

همچنین باید موفقیت ولوو و جیلی را در ایجاد برند پولستار در نظر گرفت. با توان اقتصادی بالای خودروسازان چینی و تقلا شرکت‌های اروپایی برای بقا در ادامه قرن حاضر، این انتظار وجود دارد که خودروسازان چینی از سال جاری میلادی به فاز خرید برندهای اروپایی وارد شوند.

۶. آمادگی خودروها برای سفرهای طولانی‌تر

حالا یک سال بعد از شروع همه‌گیری کرونا ما هم به خوبی خودروسازان می‌دانیم که واکنش مردم به بحران‌هایی از این دست چه خواهد بود. با در نظر گرفتن علاقه‌مندی جدید مردم به حفظ فاصله اجتماعی بسیاری به خرید و استفاده از وسایل نقلیه شخصی رو آورده‌اند. به علاوه حضور بیشتر در فضای خودروها خودروسازان را به عرضه محصولاتی مطابق با خواسته‌های جدید مشتریان خود سوق داده و مثلا آن‌ها را مجبور کرده که به سراغ باتری‌های بهتر و قوی‌تری بروند که امکان پخش یک فیلم کامل را به سرنشینان می‌دهد یا سستم صوتی بهتری را روی محصولاتشان نصب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =