لنت‌ های تقلبی

شیوه توزیع و فروش نامناسب سبب می‌شود کالا از موادغذایی گرفته تا لوازم یدکی و بسیاری محصولات دیگر با واسطه به دست متقاضی برسد و به‌این‌ترتیب بین تولیدکننده و مصرف‌کننده  فاصله ایجاد شود و از این امر فقط دلالان بهره‌مند می‌شوند.

بررسی بازار لنت‌ترمز نشان می‌دهد فروش لنت‌های تقلبی از یک‌سو و دلالی در این بازار از سوی دیگر، سود مناسبی را نصیب سودجویان می‌کند. این در حالی است که فروش لنت‌ترمز توسط کارخانه‌های بزرگ لنت‌سازی با حداقل سود همراه است. با گشت و گذار در بازار و صحبت با برخی فعالان در این حوزه متوجه می‌شویم دلالان در این شرایط سود مناسبی به دست می‌آورند. البته باید به این موضوع  نیز اشاره کرد که بازار سرشار از جنس‌های تقلبی است که به اسم لنت خارجی یا جنس باکیفیت ایرانی به فروش می‌رسند.

رضا از فروشندگان لوازم یدکی از تقلب در فروش لنت و همچنین افزایش قیمت این محصول به‌واسطه حضور دلالان در بازار به «دنیای خودرو» گفت: «بازار پر از لنت‌های تقلبی است به‌همین‌دلیل قیمت‌ها متفاوتند. برخی لنت‌های تقلبی در مقایسه با لنت‌های ایرانی ارزان هستند. اما وقتی این لنت‌ها به‌عنوان لنت خارجی به فروش می‌رسند، قیمت‌شان چند برابر رشد می‌کند.» 

وی درخصوص قیمت لنت‌هایی که از سوی کارخانجات بزرگ عرضه می‌شوند، اظهار کرد: «به‌عنوان مثال قیمت لنت ترمز پراید که توسط کارخانه عرضه می‌شود، در برخی موارد با افزایش بیش‌از 50 هزار تومان به‌دســــــت مصرف‌کننده می‌رسد. متاسفانه چنین سودجویـــی‌هایی در بازار باعث شده است مصرف‌کننده به سمت لنت‌های تقلبی برود. در صـــــــورتی‌که قیمت لنت‌های تقلبی حتی از نــــــرخ کارخانه‌ای هم بیشتر است.» 

به نظر می‌رسد بازارهایی مانند لنت‌ترمز نیازمند نظارت بیشتر در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است. زیرا در این بخش تولیدکننده؛ محصول را با سود اندک به بازار عرضه می‌کند اما تا رسیدن آن به دست مشتری در برخی موارد قیمت‌ها بیش‌از 30درصد رشد را تجربه می‌کنند. البته باید به‌این نکته مهم اشاره کرد که لنت‌ترمز به اندازه کافی تولید و عرضه می‌شود، حتی بعضی کارخانه‌ها مقدار زیادی لنت‌ترمز در انبار دارند و منتظر سفارش مشتری هستند.

ازسوی‌دیگر به‌نظر می‌رسد سیستم فروش و توزیع کالا در کشور با برخی چالش‌ها مواجه است. زیرا دلالی نه‌تنها در حوزه فروش لنت‌ترمز بلکه تقریبا در بازار دیگر اجناس و محصولات نیز دیده می‌شود. 

شیوه توزیع و فروش نامناسب سبب می‌شود کالا از موادغذایی گرفته تا لوازم یدکی و بسیاری محصولات دیگر با واسطه به دست متقاضی برسد و به‌این‌ترتیب بین تولیدکننده و مصرف‌کننده  فاصله ایجاد شود و از این امر فقط دلالان بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =