کد خبر: 232930
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
رقبای چینی تسلا

در حال حاضر پرفروش‌ترین خودرو در چین مدل مینی برقی وولینگ هانگ‌گوآنگ است که تقریبا با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

ستاره‌های شرقی

در حالی حاضر همه هیاهوها در خصوص خودروهای برقی به تسلا مربوط می‌شود که فروشش در هر ساعت بیشتر از مجموع فروش محصولات برقی ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و رنو است. ارزش سهام تسلا این شرکت را به با ارزش‌ترین خودروساز جهان و مالک آن یعنی ایلان ماسک را به ثرتمندترین مرد زمین بدل کرده است. شاید تسلا را بتوان برای نوآوری‌هایی که برای بازار خودرو به ارمغان  آورده ستود اما شکی نیست که داستان در چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان که تقریبا ۲.۵ برابر آمریکا ظرفیت فروش دارد، تا حد زیادی متفاوت است و مهره‌های فعال در بازار خودروهای الکتریکی در این کشور روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. گرچه هنوز خودروهای برقی چینی زیادی پا به غرب نگذاشته‌اند اما چیزی نمی‌گذرد که این اتفاق هم می‌افتد. در اینجا به برخی از برندها و مدل‌های برقی چینی که در سال ۲۰۲۱ راهی بازار خواهند شد نگاهی می‌اندازیم.

بی‌ وای‌ دی

بعد از تسلا، بیشترین فروش ساعتی خودروهای برقی به بی‌وای‌دی چین تعلق دارد که نامش مخفف جمله «رویاهایت را بساز» (Build Your Dreams) است. براساس شاخص خودروهای برقی مک‌کینزی تسلا در هر ساعت ۴۲ دستگاه خودرو و بی‌وای‌دی در همین مدت ۲۶ خودرو به فروش می‌رساند. این خودروساز چینی با دایملر آلمان هم یک جوینت ونچر به راه انداخته تا با برندی به نام دنزا، به تولید اتوبوس‌های برقی و خودروهای حمل زباله الکتریکی بپردازند. طیف محصولات بی‌وای‌دی بسیار متنوع است اما اخیرا دو خودرو تانگ و هان این شرکت بسیار موراد توجه قرار گرفته‌اند. تانگ یک مدل شاسی‌بلند است که تابستان گذشته با قیمت ۷۱ هزار دلار به بازار نروژ معرفی شد. هان هم یک سدان سایز متوسط است که در کلاسی مشابه با تسلا مدل ۳ قرار دارد و از تابستان در بازار چین عرضه آن آغاز شده است.

بایک

بعد از تسلا و بی‌وای‌دی این شرکت چینی در رتبه سوم بیشترین فروش ساعتی  محصولات الکتریکی (۱۸ دستگاه خودرو) قرار دارد و طیفی از محصولات متنوع را با برند BJEV به فروش می‌رساند که خارج از چین چندان شناخته شده نیستند. برخی از محصولات این شرکت ممکن است در حال ورود به بازار اروپا و آمریکا باشند اما بایک تاکنون از برنامه مشخصی برای دست یافتن به این بازارهای صحبت نکرده است. هرچند برند آرک‌فاکس این شرکت از اهداف خود برای فروش شاسی‌بلند ECF که طراحی آن توسط والتر دسیلوا طراح ارشد پیشین فولکس‌واگن صورت گرفته، در اروپا خبر داده است. جالب‌تر این‌که ابرخودروی الکتریکی آرک فاکس‌ جی‌تی هم قرار است در سال جاری راهی اروپا شود.

سایک

در کشورهای غربی کمتر درباره سایک شنیده‌اند. این شرکت در چین مالک برندهایی همچون ماکسوس و رووی است که هنوز محصولات‌شان خارج از چین به فروش نرسیده است. اما باید در نظر داشت که این شرکت مالک برند انگلیسی MG هم هست و اخیرا با این برند توانسته در بریتانیا محصولات موفقی همچون MG ZS ای‌وی و MG۵ ای‌وی را عرضه کند. MG۵ نخستین مدل استیشن واگن برقی عرضه شده است که بعد از رونمایی با قیمت ۳۴ هزار دلار به بازار آمد. در سال جدید میلادی هم مدل هیجان انگیز ای‌-موشن توسط MG عرضه خواهد شد که گرچه مثل کانسپتش دارای درهای بال مرغابی نخواهد بود، اما گفته می‌شود که با قیمتی پایین‌تر از ۴۱ هزار دلار به بازار خواهد آمد.

جیلی

گرچه قرار نیست شاهد عرضه خودرویی با برند جیلی باشیم، اما برندهای زیرمجموعه این شرکت، که کم هم نیستند، سراسر جهان را گرفته‌اند. این شامل برندهای ولوو، پولستر، لوتوس، تاکسی‌های LEVC و برند مالزیایی پروتون می‌شود. مدل برقی پولستر ۲ اساسا یک خودروی چینی است با عملکرد ولووی سوئد که توانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. ولوو هم برنامه جدی‌ای برای عرضه خودروهای برقی دارد و همین حال هم نسخه الکتریکی XC۴۰ را تولید کرده است.

وولینگ

در حال حاضر پرفروش‌ترین خودرو در چین مدل مینی برقی وولینگ هانگ‌گوآنگ است که تقریبا با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد. این ماشین مینی برقی تنها با سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و با یک بار شارژ می‌تواند حدود ۱۵۰ کیلومتر را بپیماید که البته این مشخصات برای راندن در شهر مناسب به نظر می‌رسد. گرچه به نظر نمی‌رسد وولینگ فعلا برنامه‌ای برای فروش این محصول خود در خارج از چین داشته باشد، اما وجود چنین محصولاتی نشان می‌دهد که در آینده مشتریان بازارهای اروپا و آمریکا با چه قیمت‌های نازلی می توانند صاحب ماشین‌های برقی شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =