خودروسازان آلمانی

دایملر، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن هر کدام از رشد فروش خود در بازار چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سود بردند و توانستند پایانی خوش برای سال پرآشوب خود رقم بزنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته میلادی درست در زمانی که بازار خودرو بیش از هر زمان یگری درگیر آینده تولیدکنندگان خودروهای برقی بود، سه خودروساز بزرگ آلمان توانستند به میزان قلابل ملاحظه‌ای از نقدینگی دسترسی پیدا کنند. براساس آرنت الینگهورست تحلیل‌گر موسسه برنستین، سه گروه خودروسازی دایملر، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن موفق شدند در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ در مجموع ۱۳.۳ میلیارد یورو (معادل ۱۶.۱ میلیارد دلار) نقدینگی را تولید کنند.

براساس پیش‌بینی‌های این کارشناس کمپانی‌های خودروسازی کنونی نقش بسیار پررنگ‌تری را در آینده‌ای ایفا خواهند کرد که تحت سلطه خودروهای برقی خواهد بود و این خودروسازان خواهند توانست از تسلا و سایر استارت‌آپ‌هایی که ایلان ماسک را الگوی خود قرار داده‌اند پیشی بگیرند.

آقای الینگهورست در گزارشی که اخیرا منتشر کرده نوشته: «تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران دنیای قدیم خودروسازی به تجدیدپذیری درآمدها و نقدینگی اعتقاد چندانی ندارند و این در حالی است که سرمایه‌گذاران فناوری‌های جدید خودرویی باوری به قابلیت‌های نرم‌افزاری خودروسازان سنتی ندارند. به باور ما هر دو دوسته اشتباه می‌کنند».

افزایش رشد ارزش سهام

جمعه گذشته ارزش سهام دایملر در بازار بورس فرانکفورت ۲ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که سهام ب‌ام‌و و فولکس واگن با قیمت پایین‌تری معامله شدند. درآمد پیش از کسر بهره و مالیات دایملر در سال گذشته ۶.۶ میلیارد یورو گزارش شده و نقدینگی آزاد صنعتی این شرکت هم ۸.۳ میلیون دلار بوده که هر دو بهتر از سال قبل‌تر بوده‌اند.

براساس خبرهای منتشر شده می‌دانیم که دایملر در تاریخ ۱۸ فوریه گزارش تفصیلی عملکرد مالی خود در سال ۲۰۲۰ را منتشر خواهد کرد. این ارقام امیدوارکننده در کنار شواهدی دال بر بهبود صنعت خودروسازی از اختلال‌های به وجود آمده توسط ویروس کرونا این منتشر شده است.

دایملر، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن هر کدام از رشد فروش خود در بازار چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سود بردند و توانستند پایانی خوش برای سال پرآشوب خود رقم بزنند.

امیدواری به آینده

در حالی‌که ممکن است کمبود مواد اولیه نیمه هادی نتایج سه ماهه اول سال را تحت تاثیر قرار دهد، دایملر براساس گزارشی که منتشر کرده انتظار دارد به رشد درآمد و نقدینگی خود در سال جاری ادامه دهد.

هرچند این شرکت به این نکته اشاره کرده که چشم‌انداز فعلی‌اش را بر این فرض ترسیم کرده که قرار نیست در آینده قرنطینه دیگری را در رابطه با همه گیری کووید-۱۹ تجربه کنیم. اولا کاله‌نیوس مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر در تمام مدت همه‌گیری کرونا در تلاش بوده تا اعتماد سرمایه‌گذاران را به اثربخشی تلاش‌هایش در جهت احیای حاشیه سود خودروسازان جلب کند.

گفت‌وگوهای او با اتحادیه‌های کارگری در خصوص تقلیل عملیات‌های متعارف و سنتی همچنان ادامه دارد. در عین حال این کمپانی توانسته علیرغم همه‌گیری کرونا رشد فروش خود را حفظ کند و برند مرسدس آن هم موفق شده برای پنجمین سال پیاپی عنوان رهبری برندهای لوکس جهان را حفظ کند.    

تمرکز بیشتر بر خودروهای برقی

کاله‌نیوس ۵۱ ساله خواهانه آن است که مرسدس تمرکز خود را بیشتر بر خودروهای لوکس بزرگ بگذارد که درآمد بیشتری برای این شرکت دارند تا خوروهای کوچکتر و ارزان‌قیمت‌تر. این برند نسخه جدید از ناوگان کلاس S خود به بازار فرستاده که انتظار می‌رود در سال جاری به افزایش سودآوری دایملر کمک کند و همچنین قرار است در ماه‌های آتی نسخه الکتریکی جدید که هم‌خانواده EQS به شمار می‌رود را عرضه کند. دایملر توانست سال گذشته به لطف افزایش فروش مدل‌های پلاگین هیبرید خود به استاندارهای مورد نظر اتحادیه اروپا برسد.

در اکتبر گذشته پس از افزایش فروش و امیدواری به برطرف شدن آثار منفی همه‌گیری کرونا بر بازار، دایملر انتظار خود را برای سودآوری در سال جاری را ارتقا داد. این شرکت انتظار دارد که درآمد پیش از کسر بهره و مالیاتش در سال جاری بتواند به رقم سال قبل برسد و این در حالی است که پیش‌تر رقم کمتری را اعلام کرده بود.

موسسه استاندارد اند پور که در زمینه ارزیابی شرکت‌ها فعالیت می‌کند در جدیدترین ارزیابی خود چشم‌انداز بهتری را برای دایملر پیش‌بینی کرده و گفته که این شرکت تا حد بسیار زیادی از ثبات تقاضا، اقدامات در زمینه کاهش هزینه‌ها و تغییرات مساعد در آمیخته محصولاتش بهره خواهد برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =