فورد و جنرال ‌موتورز

در سال جاری میلادی ارزش سهام تسلا رشد ۱۷درصدی داشته است و این در حالی است که فورد با ۳۴درصد و جنرال موتورز با ۲۹درصد رشد در ارزش سهام خود روبه‌رو بوده‌اند. این دو شرکت تا این‌جا توانسته‌اند بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی تحلیلگران بازار بورس عمل کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از مدت ‌ها رشد آرام و تدریجی، ارزش سهام دو شرکت خودروساز بزرگ آمریکایی با نرخی سریع ‌تر درحال افزایش است و تا این جای کار در سال جدید میلادی، فورد و جنرال‌ موتورز شتاب بیش ‌تری را در افزایش ارزش سهام خود نسبت به‌تسلا تجربه کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ بهترین عملکرد را در بازار بورس از خود نشان داده بود. 

هماهنگی با تغییر و تحولات بازار

درسال جاری میلادی ارزش سهام تسلا رشد ۱۷درصدی داشته و این در حالی است که فورد با ۳۴ درصد و جنرال‌ موتورز با ۲۹ درصد رشد در ارزش سهام خود مواجه بوده‌اند. 

این دو شرکت تا این‌جا توانسته‌اند بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی تحلیلگران بازار بورس عمل کنند. هرچند هر دو خودروساز هشدار داده‌اند که درصورت ادامه یافتن بحران کمبود مواداولیه نیمه‌هادی درآمدشان کاهش خواهد یافت. 

از میان دلایل بالا رفتن ارزش سهام این دو خودروساز می‌توان به‌هماهنگی بیش‌تر آن‌ها با تغییر و تحولات دنیای خودروسازی اشاره کرد. درعین حال مارک تپر، رئیس و مدیرعامل شرکت SWP این نکته را بسیار دل ‌گرم‌ کننده می ‌داند که فورد و جنرال ‌موتورز بالاخره دست به ‌نوآوری ‌هایی زده ‌اند و پروژه ‌های مربوط به‌ ساخت خودروهای الکتریکی را در اولویت کاری‌ شان قرار داده ‌اند. 

  نقش فناوری و محصولات جدید 

به‌گفته تپر این دو خودروساز از شاخص‌ترین شرکت‌های آمریکایی هستند که حمایت از آن‌ها لازم و ضروری است. او معتقد است: «خودرو جدید فورد برانکو مدلی کاملا دلنشین و زیبا بوده که از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است و از طرف دیگر با خودرویی همچون هامر مواجه هستیم که یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای تاریخ خودروسازی محسوب می‌شود و حالا در قالب خودرویی برقی تولید و عرضه می‌شود. این‌ موارد برای این دو شرکت خودروسازی نقاط عطف بزرگ و قابل توجهی محسوب می‌شوند.» 

به‌گفته این تحلیلگر بازار، بهترین راه برای رونق بیش‌تر کسب‌وکار خودروسازان تمرکز بر فنــــاوری خودروهای جدید است. 

تپر در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» با طرح این سوال که خودروهای جدید چه‌وجه اشتراکی با یکدیگر دارند؟ این‌گونه توضیح داد: «فرقی نمی‌کند این خودروها برقی باشند یا بنزین‌سوز؛ مساله اینجاست که تک‌تک خودروها به‌فناوری‌های جدید مجهز هستند و درنتیجه من مایلم در آن سرمایه‌گذاری کنم و این کار را از طریق اپتیو انجام می‌دهم.» 

اپتیو یک شرکت تامین‌کننده قطعات خودروهای آمریکایی است و طراحی نرم‌افزارهایی را برعهده دارد که ایمنی و عملکرد خودروها را افزایش می‌دهند و یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت خودروسازان آمریکایی در نوآوری به‌شمار می‌رود. 

به‌باور تپر این شرکت که در نخستین‌ماه سال جاری با ۱۳درصد افزایش ارزش سهام مواجه شده، میان فناوری و دنیای خودروسازی ارتباط مناسب و پیوسته‌ای را برقرار کرده است. 

آینده درخشان برای فورد

به‌باور نانسی تنگلر، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری‌ در شرکت سرمایه‌گذاری لفلر تنگلر، اگر قرار باشد بخواهیم روی سهام یک شرکت خودروسازی حسابی باز کنیم، آن شرکت فورد است. 

تنگلر در مصاحبه اخیر خود با اشاره به‌نمودارهای موجود در بازار بورس، درباره ارزش سهام فورد چنین گفته است: «اگر مصمم هستید در فضای خودرویی حضور فعال داشته باشید، فورد بهترین گزینه است. چرا که مبلغی را که امروز برای خرید سهام چنین شرکتی می‌پردازید، نسبت به‌ارزش آن در آینده بسیار اندک و ناچیز است.» 

  سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های تولیدکننده چیپ

تنگلر نیز اهمیت و اولویت اصلی را مربوط به‌فناوری‌های مربوط به‌خودروها می‌داند و نگاهش بیش‌تر به‌ارزش سهام چیپ‌های مورد استفاده در خودروهاست. 

او با اشاره به‌فعالیت شرکت‌های کوالکام و تگزاس‌اینسترومنت که در زمینه تولید چیپ فعال هستند، گفته است: «ما از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که به‌تولید چیپ مشغول هستند به‌چنین فعالیتی اهمیت ویژه داده‌ایم.

بخش عمده‌ای از عایدی این دو شرکت در رابطه با تولید محصول برای خودروهاست و اخیرا ما با عملکرد بسیار خوب این شرکت‌ها مواجه بوده‌ایم و با توجه به‌گرایش خودروسازان به‌استفاده از فناوری‌های نوین در محصولات‌شان می‌توانیم مطمئن باشیم که برای مدتی شرکت‌هایی مانند کوال‌کام و تگزاس‌اینسترومنت در این بخش درآمدزایی مناسب و چشمگیری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =