خودروهای برقی

اگر سازندگان فعلی و آتی خودروهای برقی از شگردهایی برای متقاعد کردن مشتریان خود برای آزمودن یا راندن خودروهای برقی استفاده کنند، آینده روشن‌تری در انتظارشان خواهد بود

خودروسازان تازه‌ از راه ‌رسیده شانه به‌شانه خودروسازانی که سال‌هاست برای خود اسم و رسمی به‌هم زده‌اند، درتلاش برای رسیدن به‌موفقیت در بازار داغ خودروهای الکتریکی چالشی جدی را برای خود رقم زده‌اند. اما شاید بتوان گفت اصلی‌ترین چالش این خودروسازان جلب نظر مشتریان به‌خرید خودروهای برقی باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، حاضر مطابق با تحقیقات صورت‌گرفته از سوی موسسه تحقیقاتی جی.‌دی‌.پاور، عرصه برای سازندگان و فروشندگان خودروهای تمام‌برقی تا حد زیادی باز و فراخ است و درحالی ‌که تسلا از سهم زیاد خود در بازار خودروهای برقی کاملا راضی به‌نظر می‌رسد، بسیاری از مالکان کنونی محصولات تسلا و همچنین خریداران بالقوه خودروهای برقی گفته‌اند که مایل هستند در خرید آتی خود به‌سراغ مدلی برقی غیر از تسلا بروند. 

دشواری‌های نو بودن

البته بزرگ‌ترین مانع برای پذیرش خودروهای برقی در بازار آمریکا وجود محصولات متنوع تسلا نیست؛ بلکه واقعیت این است که به‌رغم ورود محصولات متنوع به‌بازار خودروهای برقی، مشتریان همچنان از ‌این مدل خودروها، نمونه‌هایی مجهز به‌فناوری‌های نوین و جدید یاد می‌کنند.

استوارت استروپ، مدیر ارشد بخش فروش خودرو موسسه جی.‌دی‌.پاور دراین باره می‌گوید: «درحال حاضر عرضه محصولات برقی بسیار فراتر از میزان تمایل و علاقه‌مندی مشتریان به‌این مدل خودروهاست و دقیقا به‌تعداد افرادی که مایل به‌خرید خودروهای برقی هستند، از این‌گونه مدل‌ها ابراز بیزاری و نارضایتی می‌شود.»

چنین وضعیتی برای رسیدن به‌موفقیت آنی و سریع در این بخش چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد. اما تحقیق به‌عمل‌آمده از سوی موسسه جی‌.دی.پاور بیانگر آن است که مشتریان بدبین به‌خودروهای برقی می‌توانند با اقداماتی نسبتا ساده به‌طرفداران این خودروها بدل شوند.

درحال حاضر بیش از نیمی از خریداران خودروهای جدید در قالب یک نظرسنجی‌ درمورد میزان احتمال خرید خودروهای برقی دو گزینه «تقریبا محتمل» یا «تقریبا بعید» را انتخاب کرده‌اند. درحالی ‌که چنین پاسخ غیرمنسجمی نمی‌تواند تکلیف را برای فروشندگان و سازندگان خودروهای برقی روشن کند، اما جی.دی.پاور معتقد است «دریچه‌ای از فرصت‌های جدید برای فروش خودروهای برقی در آینده به‌روی متقاضیان گشوده شده است.» 

  تجربه ‌ای خوشایند

اما درباره دلایل آنچه پیش از این به‌آن اشاره شد، باید گفت راندن خودروهای برقی افراد زیادی را به‌این فناوری علاقه‌مند خواهد کرد. درواقع مطابق با آنچه جی.دی.پاور مطرح می‌کند، افرادی که حتی برای یک بار تجربه راندن خودروهای برقی را داشته‌اند، حدود سه‌برابر بیش‌تر از کسانی که هیچ‌وقت سوار چنین خودروهایی نشده بودند، احتمال خرید خودروهای برقی را جدی می‌دانستند و بسیاری از افرادی که جلب خودروهای برقی شده‌اند، حاضر نیستند نظر خود را دراین‌باره تغییر دهند.

درمیان مشتریانی که در گذشته خودرو برقی داشته‌اند، حدود 46 درصد احتمال خرید یک مدل خودرو برقی را در آینده «بسیار محتمل» می‌دانند و تنها شش درصد از آن‌ها چنین اتفاقی را بسیار بعید می‌دانند. حتی کسانی که در گذشته از تجربه خرید خودرو برقی رضایت چندانی نداشته‌اند نیز به‌نظر می‌رسد تمایل زیادی دارند که بار دیگر این مدل خودروها را آزمایش کنند.

در تحقیق جدید جی‌.دی.پاور که با عنوان «تجربه مالکیت خودروهای برقی در سال 2021» منتشر شده است، حتی 65 درصد از افرادی که از خرید قبلی خود در این بخش راضی نبوده‌اند نیز گفته‌اند قطعا برای خرید بعدی خود خودروهای برقی را نیز در نظر خواهند گرفت.

این‌ موارد نشان‌گر آن است که اگر سازندگان فعلی و آتی خودروهای برقی از شگردهایی برای متقاعد کردن مشتریان خود برای آزمودن یا راندن خودروهای برقی استفاده کنند، آینده روشن‌تری در انتظارشان خواهد بود. 

به‌گفته استروپ «سهامداران باید هر آنچه می‌توانند به‌کار گیرند تا افراد بیش‌تری را مجذوب خودروهای برقی کنند و از برنامه‌ریزی‌هایی برای سواری و راندن این خودروها گرفته تا امکان تست چندروزه آن‌ها می‌تواند نظر مردم را نسبت به‌خودروهای برقی عوض کند.»

  جایگاه متزلزل تسلا

با این‌که درحال حاضر تسلا مهره‌ای قدر و پررنگ در میان سازندگان خودروهای برقی به‌شمار می‌رود، اما رقبای کنونی و آتی این شرکت با توجه به‌این حقیقت که مالکان فعلی این برند مایل به‌خرید محصولاتی از برندهای دیگر هستند، می‌توانند با خیال راحت به‌فعالیت خود ادامه دهند. این درحالی است که حدود یک‌چهارم (27 درصد) از متقاضیان خودروهای برقی گفته‌اند که تسلا گزینه اصلی‌ آن‌ها برای خرید محسوب می‌شود و درعین حال از این میان تنها چهار درصد به‌انتخاب خود یقین کامل دارند.

استروپ دراین‌باره گفته است: «جای هیچ‌گونه بحثی نیست که جذابیت تسلا بسیار زیاد است؛ اما درعین حال محصولات این برند می‌تواند جایگزین‌های بهتری نیز داشته باشد.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =