کد خبر: 233766
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
ثبت تخلفات

اجرای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور و سرعت از اقدامات خوبی بود که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرا شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیر مرکز مدیریت راه‌ها گفت: در حال حاضر وضعیت لحظه‌ای جاده‌ها از طریق 1974 دستگاه سامانه هوشمند ثبت تخلف سرعت، ۲۵۰۰ دستگاه تردد شمار و ۸۶۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی کشور، رصد می‌شود.

علی‌اکبر آشوری در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت دوربین‌های نظارت تصویری، ترددشمارها و دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها و تأثیر آنها در کاهش سوانح رانندگی، اظهار داشت: اجرای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور و سرعت از اقدامات خوبی بود که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرا شد.

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها افزود: سال 94 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرارداد نصب 1879 سامانه ثبت تخلف سرعت را منعقد کرد تا در محورهای شریانی کشور نصب و فعال شود.

وی افزود: البته در گذشته سامانه‌های قدیمی و دوربین‌هایی بابت ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها نصب بود اما امروز، سامانه فعال با آخرین اطلاعات هوشمند ‌در جاده‌ها در اختیار داریم.

* 1974 سامانه ثبت تخلف سرعت در 36 هزار کیلومتر جاده‌ فعال است‌

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر 1974 سامانه ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها فعال است، افزود: همه این سامانه‌ها قابلیت ثبت تخلف سرعت لحظه‌ای را دارد ضمن آنکه 1021 سامانه قابلیت احصای سرعت متوسط را دارد یعنی اینگونه نیست که راننده‌ای با سرعت بالا تردد کند و در نزدیکی این دوربین‌ها از سرعت خود بکاهد و دوباره با سرعت غیرمجاز رانندگی کند، این دوربین‌ها فاصله زمانی متوسط بین دو دوربین را ثبت می‌کنند و اگر از زمانی که در نظر گرفته شده، کمتر بود، ثبت تخلف سرعت برای آن پلاک انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در 36 هزار کیلومتر از محورهای شریانی کشور دوربین ثبت تخلف سرعت داریم.

* ثبت بیش از 8.3 میلیون ‌تخلف رانندگی توسط دوربین‌های هوشمند

آشوری افزود: طبق اطلاعات این سامانه‌ها تاکنون بیش از 2 میلیارد و 550 میلیون پلاک‌خوانی توسط این سامانه‌ها ثبت شده است، البته ممکن است این پلاک‌ها تکراری هم باشند و یک خودرو چندین بار از یک مسیر عبور کند و یا آنکه پلاک یک خودرو توسط چند سامانه ثبت شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 8 میلیون و 340 هزار تخلف توسط این سامانه‌ها احصا شده است و با توجه به سرویس مکانیزه و ارتباطی که با پلیس راه داریم این تخلفات بابت جریمه به سرورهای پلیس ارسال شده است.

آشوری توضیح داد: اطلاعات تخلفات که در سامانه ثبت سرعت ثبت می‌شود به اجرائیات پلیس داده می‌شود و در سامانه اجرائیات پلیس مشخصات پلاک با بانک اطلاعات خودروها که شناسایی شده‌اند تطابق داده می‌شود و جریمه صادر می‌شود.

* تأثیر دوربین‌های هوشمند در کاهش سوانح رانندگی

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها در پاسخ به این سؤال که این دوربین‌ها و سامانه‌های هوشمند چه میزان در کاهش تصادفات رانندگی مؤثر است؟ تأکید کرد: ثبت این تخلفات و برخورد با متخلفان در حوزه رانندگی، قطعا در مقوله کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد اما تنها عامل کاهش سوانح رانندگی نیست ولی به هر حال دوربین هم یک متغیر بابت کاهش سوانح رانندگی است.

وی گفت: عوامل و متغیرهای زیادی در بروز سوانح رانندگی مؤثر است که در این باره می‌توان به خودرو، جاده، رفتار راننده، شرایط جوی، حضور پلیس، عملکرد اورژانس و هلال‌احمر اشاره کرد.

آشوری تأکید کرد: قطعا هر چه کارآیی و عملکرد سامانه ثبت تخلفات در سطح جاده های کشور توسعه یابد به عنوان متغیرهایی خواهد بود که در کاهش سوانح رانندگی مؤثر است.

* مناقصه نصب 2 هزار سامانه جدید هوشمند ثبت تخلف سرعت

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها در پاسخ به این سوال که در پاسخ به این سؤال که برنامه‌ای برای توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات دارید؟ بیان کرد: در قرارداد جدید که در حال طی کردن مراحل تشریفاتی قانونی آن هستیم 2 هزار سامانه جدید به مناقصه می‌رود و سرمایه‌گذار جذب می‌شود.

وی  گفت:‌ در این باره اسناد قرارداد جدید را فراهم کردیم و به مناقصه گذاشته‌ایم و در حال شناسایی پیمانکاران حرفه‌ای هستیم.

* فعالیت 2500 دستگاه تردد شمار در جاده‌ها

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها افزود: سامانه دیگری هم در سطح جاده‌های کشور داریم که در نظارت بر تردد و کنترل، به پلیس راه و سازمان راهداری کمک می‌کند در این چارچوب 2500 سامانه ترددشمار در سطح جاده‌های کشور داریم که تردد خودروها را رصد می‌کنند.

آشوری گفت: ارائه گزارشات به ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر افزایش یا کاهش ترددها، بر مبنای عملکرد همین   ترددشمارها  است‌.

وی افزود: در حال حاضر 2500 سامانه ترددشمار شبکه جاده‌ای کشور را کاملاً پوشش داده است و در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و راه‌های اصلی فعال است.

* رصد تردد خودرو در جاده‌ها به تفکیک 5 مدل

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها درباره عملکرد ترددشمارها اظهار کرد: ترددشمارها در کف جاده‌ها به سنسورهای حلقه‌های مغناطیسی وصل است که بر اساس این سنسورها طول خودرو در 5 مدل مشخص و خودرو شناسایی می‌شود و پس از آن آمار تردد خودروها به تفکیک در 5 مدل اعلام می‌شود.

* رصد وضعیت جاده‌ها از طریق 860 دستگاه دوربین نظارت تصویری

آشوری افزود: غیر از دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، در حال حاضر 860 سامانه دوربین نظارت تصویری هم داریم که وضعیت تردد و شبکه راه‌ها را به صورت زنده در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌دهد و ما این دیتاها و اطلاعات را در اختیار پلیس و دستگاه‌های امدادی قرار می‌دهیم.

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها افزود: عکس لحظه‌ای جاده‌ها و تصاویر این دوربین‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی 141 برای عموم مردم قابل دسترسی است تا برای مدیریت سفر استفاده کنند و این موضوع هم در کاهش تصادفات بسیار مؤثر است.

آشوری گفت: دوربین‌های نظارت تصویری در نقاط پرترافیک، گردنه‌های برف‌گیر و نقاط پر حادثه جاده‌ها نصب شده است و پوشش قابل قبولی را در این حوزه داریم.

* ثبت پلاک‌های غیربومی با سامانه ثبت تخلف در محدودیت‌های کرونایی‌ 

وی در پاسخ به این سؤال که در محدودیت‌هایِ کروناییِ تردد به استان‌ها با وضعیت قرمز و نارنجی چه همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا و پلیس راهور دارید؟ اظهار کرد: ‌در بحث محدودیت‌های کرونایی، همکاری دقیقی با پلیس راهور و ستاد ملی مقابله با کرونا داریم، ‌سامانه‌های ثبت تخلف انتخاب شده‌اند و برای اعمال قانون در شناسایی خودروهای بومی و غیربومی عمل می‌کنند و دیتاها با ثبت پلاک‌ها برای صدور جریمه و اعمال قانون به پلیس ارجاع می‌شود.

* کاهش 24 درصدی تصادفات رانندگی‌

آشوری درباره آمار سوانح رانندگی اظهار داشت‌: بر اساس آمار تصادفات دفتر ایمنی و ترافیک، در 10 ماهه سال جاری کل تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌ 24 درصد کاهش یافته است؛ همچنین تصادفات خسارتی 30 درصد کاهش و تصادفات فوتی 12.6 درصد کاهش داشته است و به هر حال قطعا عملکرد این دوربین‌ها در کاهش سوانح رانندگی مؤثر بوده است.

* کاهشی 6.3 درصدی تخلفات سرعت در 5 سال اخیر 

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده است تخلفات سرعت در 5 سال اخیر روند کاهشی 6.3 درصدی داشته است، البته تحلیل تصادفات و علل بروز تصادف در حوزه دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =