تیونگ E۵۳ AMG

نسخه‌ فیس‌لیفت Eکلاس با چراغ‌های جمع‌وجورتر، گرافیک جدید و البته جلوپنجره شش‌ضلعی و همچنین ورودی هوا درون‌سپر جلو، چهره‌ای اسپرت و خشن به خود گرفته است

بیش ‌از سه سال از زمان ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد، به‌همین ‌دلیل مالکان خودروهای لوکس و اسپرت درصدد به ‌روزرسانی خودروهایشان برآمدند. به همین منظور سراغ مرسدس‌بنز E۲۰۰ ۲۰۱۷؛ اتاق W۲۱۳ رفتیم زیرا مالک آن با تیونینگ و فیس ‌لیفت این خودرو آن را به نسخه ۲۰۲۱ تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی تیون این خودرو خاص سدان می‌پردازیم.

فیس ‌لیفت و چهره نافذ

سال گذشته میلادی کمپانی مرسدس‌بنز، Eکلاس فیس‌لیفت را به جهان معرفی کرد. اواسط سال ۲۰۲۰ نسخه E۵۳ AMG آن نیز به صورت رسمی رونمایی شد. 

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

نسخه‌ فیس‌لیفت Eکلاس با چراغ‌های جمع‌وجورتر، گرافیک جدید و البته جلوپنجره شش‌ضلعی و همچنین ورودی هوا درون‌سپر جلو، چهره‌ای اسپرت و خشن به خود گرفته است. البته نسخه پرفورمنس آن یعنی E۵۳ AMG سپر و پوزه تهاجمی‌تری دارد ولی تنها تفاوت آنها فرم جلوپنجره و ورودی‌های هوا درون سپر است که چهره خشن‌تر به این سدان لوکس خانوادگی می‌دهد.

در نمای عقب نیز، چراغ‌ها به‌صورت دوتکه افقی طراحی شده‌اند که به‌دلیل گرافیک درون چراغ‌ها و کیت E۵۳ AMG اسپرت و البته زیباتر به‌نظر می‌رسد. به‌همین‌دلیل مرسدس‌بنز E۲۰۰، ظاهر E۵۳ AMG W۲۱۳ به‌خود گرفته است که این تغییر چهره با قطعات خارجی بدنه، ارتقا موتور و تغییرات داخلی همراه می‌شود.

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

قلبی که قوی می‌تپد!

قلب تپنده E۲۰۰ مدل ۲۰۱۷ به‌صورت استاندارد از یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق ۱۹۹۱سی‌سی مجهزبه توربوشارژ برخوردار است و می‌تواند حداکثر ۱۸۱اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. وحید پریشن، تیونر این خودرو درباره ارتقا موتور گفت: «سرسیلندر به همراه سوپاپ‌ها و میل‌بادامک‌ها، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و توربوشارژ (به منظور پرخوران بهتر سیلندر) با مدل جدیدتر تعویض شده‌اند.»

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

به‌گفته‌ تیونر این تغییرات سبب شده حداکثر ۱۰۰اسب‌بخار قدرت به موتور اضافه شود و توان موتور به حدود ۳۰۰ اسب‌بخار برسد. ECU موتور نیز به‌روز شده و پروگرام اجراشده روی این واحد الکترونیکی، استیجی است که نسبت‌به نسخه استاندارد خود متفاوت بوده، از دیگر تغییرات موتور E۵۳ AMG، تحولات در سیستم ورودی هوا و اینترکولر است که به گفته‌ تیونر به صورت استاندارد ارتقا یافته، همچنین سیستم مکش موتور، سیستم پرخوران و سیستم سوخت‌رسانی و موتور چهارسیلندر که زیر کاپوت تعبیه شده نیز به‌روز رسانی‌شده‌اند تا توان بیشتر شود. 

البته هنوز خودرو روی دستگاه دینامومتر تست نشده اما باتوجه به گفته‌ تیونر حدود ۱۰۰اسب‌بخار به توان آن خودرو اضافه شده  که با  در نظرگرفتن این مساله ریمپ شدن گیربکس نیز می‌تواند در تسریع شتاب تاثیرگذار باشد. گیربکس نیز به‌زودی توسط مجموعه پریش‌موتورز ریمپ می‌شود تا شتاب بهتری را برای E۵۳ AMG ارمغان آورد. اگزوز خودرو نیز در آینده نزدیک تغییراتی خواهد داشت ازجمله آنکه  اگزوز به‌صورت کامل تغییر خواهد کرد تا هم راندمان بالاتر و هم صدای بهتری داشته باشد.

تیون E۵۳ AMG

ازآنجا که نسخه‌ فیس‌لیفت W۲۱۳؛ محصول جدید مرسدس‌بنز در بسیاری از بازارها عرضه نشده بود بنابراین در بازار کشورهای همسایه نیز نبود. به‌همین‌دلیل قطعات خودرو از کشور سازنده باتوجه به همکاری مالک خودرو با تیونرها سفارشی‌گذاری و تمام قطعات به کشور وارد و در خودرو نصب شد. ازآنجاکه E۵۳ AMG فیس‌لیفت شده بنابراین رینگ‌های خودرو نیز به سایز ۱۹ نسخه ۲۰۲۱ تبدیل شده است، اما رینگ‌ها با سایز ۲۰اینچی نیز سفارش‌گذاری شده‌اند که به‌زودی روی خود نصب می‌شوند. ازسوی‌دیگر E۵۳ AMG مدنظر ما بلک‌پکیج شده یعنی قطعات کرومی خودرو به رنگ سیاه درآمده‌اند تا خودرو به صورت یک‌دست مشکی شود. 

تیون نمای خارجی

خودرو E۲۰۰ صفرکیلومتر به پیشنهاد تیونر و سلیقه مالک تیون و اتاق آن به‌شکل استاندارد تغییر کرده است. دراین باره تیونر خودرو گفت: «اگر قابلیت اجرا برای این خودرو وجود داشت که آن را به نسخه E۶۳ AMG تبدیل کنیم انجام می‌دادیم، اما بالاترین سطح تغییر برای آن نسخه E۵۳ AMG بود.»

تمام قطعات مور نیاز از کشور آلمان تهیه شده‌اند، اما جالب‌ آنکه زمان سفارش‌گذاری قطعات E۵۳ AMG، این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده بود. به‌همین دلیل کمی تامین قطعات به سختی انجام شد. تیونر افزود: «بسیاری بر این باور بودند که نمی‌توان این خودرو را به صورت کامل فیس‌لیفت کرد و فقط بخش جلویی آن قابل‌ فیس‌لیفت است. 

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

به جرات می‌توان گفت نه‌تنها در ایران بلکه شاید برای اولین‌بار در جهان است که چنین پروژه‌ای با دقت بالا و استاندارد انجام می‌شود.»

طبق خواسته سلیقه مالک و البته پیشنهاد تیونر قطعات فیبرکربنی روی خودرو نصب شدند که از جمله آنها می‌توان به قاب روی آینه‌ها، دیفیوزر و اسپویلر روی در صندوق عقب اشاره کرد.

در بخش جلو نیز سپر، جلوپنجره، چراغ‌ها و یونیت‌های آن تغییر کردند. البته سپر دارای ۴۰ قطعه مجزاست که جداگانه و به صورت استاندارد روی خودرو مونتاژ شده‌اند. محل سنسورها باتوجه به ابعاد آن‌ها باید تغییر می‌کرد که این کار نیز به صورت استاندارد در بخش پروگرامینگ انجام شد.

چراغ‌های خودرو به‌صورت کامل همراه با یونیت‌ها و سیستم‌های کنترلی چراغ نیز تغییر کردند و پروگرام آن کاملا استاندارد است. نکته مهمی درخصوص چراغ‌های عقب وجود دارد؛ به‌گفته تیونر شاید در هیچ جای جهان چنین پروژه اجرا یا راه‌اندازی نشده باشد، زیرا هیچ اینترفیس یا مبدلی وجود ندارد. چراغ مدل قبل (پیش از فیس‌لیفت)، با نسخه بعد از فیس‌لیفت به لحاظ نوع سیم‌کشی، فرمان ECU و همچنین بادی‌کنترل‌هایی برای آن صادر می‌شود، کاملا متفاوت است. بنابراین به جرات می‌توان گفت کار روی این نمونه بسیار دشوار بوده زیرا چراغ‌های عقب این خودرو به‌صورت استاندارد و بدون هیچ خطایی روی خودرو نصب و راه‌اندازی شده‌اند. محل نصب رادارها و دوربین‌ها نیز تغییر کرده و پروگرام به‌روز شده است.

همچنین در بخش جلویی؛ مجموعه کامل سپر، هواکش، داکت‌های پشت‌سپر، قسمت جلوپنجره چراغ‌های جلو، یونیت‌های قسمت جلو و رادارها (که مرتبط با سیستم عابرپیاده و سیستم ترمز اضطراری هستند) تعویض و به‌روزرسانی شده‌اند. در عقب نیز مجموعه براکت‌ها، سپرعقب، دیفیوزر، سراگزوز، چراغ‌های عقب، سیم‌کشی و یونیت‌ها به نسخه W۲۱۳ نیوفیس بدل شده‌اند. بادی کیت E۵۳ AMG نیز به‌دلیل فرم سپر، دریچه‌های هوا، داکت‌ها و قطعات فیبرکربنی نسبت به نسخه استاندارد چهره اسپرت و تهاجمی‌تر به خود گرفته‌ است.

کابین خودرو نیز دستخوش تغییرات خواهد شد، ازجمله می‌توان به تغییر پروگرام کلاستر(مجموعه پشت آمپر)، نمایشگر میانی، تغییرات موس، غربیلک فرمان و سایر ادوات برای E۵۳ AMG اشاره کرد.

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

در حال حاضر برنامه اپل کارپلی به برنامه‌ها اضافه شده است. اما برای آنکه توان خودرو به حدود ۳۰۰ اسب‌بخار برسد باید سیستم ترمز برای مهار آن ارتقا یابد، تیونر در این زمینه گفت: «سیستم ترمز خودرو در محور جلو از دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار AMG با کالیپرهای سفارشی برمبو با ۶ پیستون در کالیپر برخوردار است.»

باتوجه به آنکه در این خودرو تمام قطعات با دقت بالا و کاملا استاندارد نصب شده‌اند، می‌توان گفت با نسخه صفرکیلومتر در خارج کشور تفاوتی ندارد، بنابراین پس از اجرای بلک‌پکیج؛ کاور محافظتی PPF  با قطر ۱۶۰ میکرونی خودترمیم در محیط نیز اجرا شده تا در صورت بروز خط یا خش روی بدنه در دمای محیط آن موضع ترمیم شود و به بدنه آسیبی وارد نشود.

ویژگی‌ ها

درخصوص سیستم تعلیق این خودرو باید گفت کاملا استاندارد و از سیستم تنظیم ارتفاع خودکار و سیستم پنیوماتیکی برخوردار است. تیونر توضیح داد: «‌برای آنکه کیفیت سواری حفظ شود، هیچ تغییری در سیستم تعلیق صورت نگرفت، زیرا E۲۰۰ بدل‌شده به E۵۳ AMG از بالاترین سطح امکانات برخوردار است» در زمینه آپشن‌ها نیز به‌گفته تیونر با آنکه از بالاترین سطح امکانات چون دوربین ۳۶۰درجه‌ای، سیستم شناسایی عابرپیاده، سیستم پایش نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل پیشرفته و کنترل فواصل و... بهره می‌گیرد، بنابراین نیاز نبود که آپشن‌های دیگری روی خودرو نصب شود و فقط پروگرام این سیستم‌ها آپدیت شده است.

«E۵۳ AMG»؛ شوالیه تاریکی به ۲۰۲۱ بدل شد!

زمان تیون خودرو

باتوجه به گفته‌های تیونر این خودرو دو ماه است که تیونینگ آن به اتمام رسیده است و شاید زمانی که این مجموعه این پروژه را انجام می‌داد، خودرو به صورت کامل به بازار عرضه نشده بود. بیشترین زمان صرف تامین قطعات شده است و حدودا سه‌ماه طول کشید تا E۲۰۰ به صورت کامل E۵۳ AMG بدل شود. به گفته تیونر این زمان برای نمونه‌های دیگر به یک ماه کاهش یابد. این نخستین پروژه‌ای است که با موفقیت در ایران انجام شد.

در پایان از وحید پریشن، مدیریت مجموعه پریش‌موتورز که ما را در تهیه این گزارش یاری کرد، تشکر می‌کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Farid Tehrani IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    ضمن سلام و عرض ادب خدمت دنیای خودرو و تبریک سال نو بر شما باید خدا قوت گفت بهتون دمتون گرم فقط ی سوال اینکه چقدر هزینه شده برای اینکه به مدل 2021 تبدیل بشه؟ ممنون
  • سعیدپور IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    آقا دستمریزاد خسته نباشید کلی فقط ای کاش عکس های بیشتر و قیمت رو ذکر میکردید بعد این توان تیون برای ب ام و هم هست؟ یا فقط بنز رو میشه اینطور تیون کرد؟
  • بامرام تهران IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    دم این کسی که بنز رو اینطور کرده گرم دم پریش موتورز گرم و دم شما روزنامه دنیای خودرو هم گرم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =