کد خبر: 233926
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
واردات تکنولوژی از چین

می‌توان با ایجاد کارگروه قوی از صاحبنظران صنایع مختلف در وزارت صمت،‌اولویت را خرید تکنولوژی از شرکت های چینی قرار داد و سریعتر از آنچه تصور می شود در بخش های مختلف به خودکفایی رسید.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « نقش دیپلماسی در واردات تکنولوژی از چین » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

ظاهرا ایران و چین برای ۲۵سال آینده برنامه راهبردی دارند و حالا با امضای وزرای امورخارجه، احتمالا ‌بیش از پیش در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی و صنایع وابسته به آن به چشم‌بادامی‌های شرق آسیا نزدیک می‌شویم.

برنامه جامعی که  پیش از انتشار جزئیات آن با هجمه سنگینی ازسوی مخالفان مواجه شد. غافل از اینکه می‌توان با تکیه بر آن و ایجاد  یک کارگروه کاردان در وزارت صمت،‌ بهره‌برداری مثبتی از آن به نفع صنعت خودرو و صنایع وابسته مانند قطعه‌سازی،‌تایرسازی و .... کرد.

تبدیل ایران به بازار مصرف کالاهای چینی در قبال تهاتر کالا با نفت شاید بدبینانه‌ترین سناریویی باشد که می تواند درصورت عملی شدن، صنایع موجود را نیز به قهقرا ببرد.

چینی‌هایی که اگرچه ذائقه غذایی‌شان با ایرانی‌ها متفاوت است اما تجربه نشان می‌دهد ‌بازار ایران مشتری خوبی برای خودروها و محصولاتی مانند تایرهای چینی است و این کالاها می‌توانند به گزینه مناسبی برای تهاتر با نفت ایران تبدیل شوند. اما آنچه برای پیشبرد برنامه های اقتصادی و صنعتی ایران حائزاهمیت است، ایجاد کارگروه تخصصی در دل وزارت صمت است تا با تعامل با وزارت امور خارجه،‌ از چینی‌ها به جای خرید کالای ساخته‌شده، ‌طلب تکنولوژی،‌ تجهیزات و ماشین‌آلات کند.

در چنین شرایطی به واقع نمی‌توان تمام مسئولیت را به دوش بخش خصوصی انداخت تا خود به بررسی بازار و شرکت‌های چینی بپردازد،‌خود کار دیپلماسی را برعهده بگیرد،‌ رایزنی و به تنهایی و بدون کمک دولت نسبت به ورود تکنولوژی و ماشین آلات مورد استفاده در صنایع تولیدی اقدام کند.

بی شک در چنین برهه‌ای اگر دولتی‌ها به ویژه مدیران وزارت صمت با تفکر تولید محور به موضوع همکاری های  ایران و چنین نگاه نکنند، صنایع موجود اولین بازنده این بازی خواهند شد و به سرعت میدان را در ا ختیار کالاهای چینی قرار خواهند داد.

از سوی دیگر می‌توان با ایجاد کارگروه قوی از صاحبنظران صنایع مختلف در وزارت صمت،‌اولویت را خرید تکنولوژی از شرکت های چینی قرار داد و سریعتر از آنچه تصور می شود در بخش های مختلف به خودکفایی رسید.

از صنعت خودرو و قطعه‌سازی گرفته تا صنعتی با تکنولوژی بالا و استراتژیک مانند تایر که حتی چینی‌ها هم در دوران پسابرجام حاضر به انتقال تکنولوژی شرکت‌های خود به تایرسازان ایرانی نشدند.

حالا اما این فرصت ایجاد خواهد شد و وزارت صمت و وزارت امور خارجه نیز باید به کمک بخش صنعت بیایند تا فشار حداکثری بر خرید تکنولوژی و ماشین آلات ساخت تایر در ازای فروش نفت قرار بگیرد نه واردات تایرهای آماده چینی که نتیجه‌ای به جز اشتغال‌سازی برای کارگران چشم‌بادامی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشورشان در پی نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =