بازار خودروی جهان

با این‌که هنوز هم میزان بیکاری به خاطر پاندمی کرونا بالاست، اما ترکیب مشوق‌های دولتی به شهروندان، بازگشایی و کمرنگ شدن تدریجی محدودیت‌ها به لطف واکسیناسیون گسترده در کشورهایی مانند ایالات متحده و افزایش تقاضا برای خودروهای شخصی همگی رشدی غیرمترقبه را برای اقتصاد خودرو رقم زده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای پیش‌رو گزارش‌های مربوط به عملکرد صنعت خودروسازی جهان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد و آن‌طور که از تمام نشانه‌های برمی‌آید اوضاع نسبت به دوره مشابه سال گذشته بسیار بهتر و حتا شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. اما تحلیل‌گران صنعت خودرو هشدار می‌دهند که نباید آن‌قدرها هم خوش‌خیال بود و بهتر است شادمانی‌ خودروسازان با حساب و کتاب باشد.

مقایسه با وضع نرمال

چارلی چسبارو اقتصاددان ارشد کاکس اتوموتیو هشدار داده که شاید مقایسه وضعیت کنونی با سال گذشته مثبت باشد، اما این مقایسه نمی‌تواند عقلایی و درست باشد زیرا در سه ماهه نخست سال قبل همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تعطیلی کارخانه های خودروسازی در ایالات متحده و اروپا و سایر نقاط جهان شده بود و علاوه بر تعطیلی نمایندگی‌های فروش بسیاری از مشتریان هم شغل خود را به صورت موقت یا دائمی از دست داده بودند و انگیزه‌ای برای خرید وجود نداشت. به باور آقای چسبارو مقایسه بهتر این است که وضعیت سه ماهه اخیر را با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ مقایسه کنیم که به گفته او آخرین سال «نرمال» بازار خودرو بوده است.

به گفته او این درست است که بازار خودروی آمریکا در سه ماهه اخیر تکانی خورده است، اما مقایسه ارقام فروش در این دوره با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ همچنان نشان‌گر ۵ درصد افت فروش است. 

اما از طرفی هم نرخ بهبود رو به افزایش است. تحلیل‌گران موسسه‌های جی‌.دی پاور و ال‌ام‌سی اتوموتیو پیش‌بینی‌ کرده‌اند که فروش که از آغاز سال شتاب بالایی پیدا کرده بود در ماه مارس کمی آرام گرفته است. 

دور زدن رکود

تامس کینگ رئیس بخش داده‌پردازی و تحلیل‌های موسسه جی‌.دی پاور در گزارش اخیر خود نوشته است: «تقاضای بالا برای خودروهای جدید  در میان خانوارهای آمریکایی که در ژانویه و فوریه وجود داشت در ماه مارس هم ادامه داشته است و این به معنی چند برابر شدن عملکرد خودروسازان و شکسته شدن رکوردهای سال گذشته است. به لحاظ حجم، میزان خرده فروشی خودرو در سه ماهه نخست سال یعنی ۳.۱۶ میلیون دستگاه خودرو، دومین رکورد بالا برای این بازه زمانی محسوب می‌شود».

آن‌طور که کوین رابرتز مدیر واحد تحلیل موسسه کارگروز خاطر نشان کرده همه‌گیری کرونا باعث نشده که اقتصاد به‌طور کلی دچار فروپاشی شود.

آقای رابرتز در مصاحبه‌ای گفت: «زمانی‌که در اوج بحران کرونا بودیم تصورمان این بود که با با یک رکود اقتصادی بزرگ روبه‌رو خواهیم شد، اما با چنین چیزی مواجه نشدیم و عملکردها در بازار خودرو کاملا عکس این قضیه را نشان می‌دهد».  اما چنین چیزی تصادفی رخ نداده است.

با این‌که هنوز هم میزان بیکاری به خاطر پاندمی کرونا بالاست، اما ترکیب مشوق‌های دولتی به شهروندان، بازگشایی و کمرنگ شدن تدریجی محدودیت‌ها به لطف واکسیناسیون گسترده در کشورهایی مانند ایالات متحده و افزایش تقاضا برای خودروهای شخصی همگی رشدی غیرمترقبه را برای اقتصاد خودرو رقم زده‌اند.

کوین رابرتز پیش‌بینی می‌کند که: «افزایشی بسیار زیاد در تقاضا برای حمل و نقل شخصی به وجود خواهد آمد. این مساله را در کنار مشوق‌های مالی‌ای قرار دهید که این روزها می‌توان به آن دسترسی داشت.

به باور من ما در موقعیت منحصر به فردی هستیم که در آن تمایل زیادی برای حمل و نقل شخصی وجود دارد که این مساله موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. از طرفی دولت‌ها به مردم پول می‌دهند تا بتوانند ماشین بخرند. انتظار من این است که این روند در سه ماهه دوم سال جاری هم ادامه داشته باشد».

چالش‌های پیش‌رو

هرچند جاناتان اسموک اقتصاددان ارشد کاکس اتوموتیو هشدار داده که «گرچه وضعیت در کوتاه مدت بسیار مثبت و قوی باقی خواهد ماند اما در ادامه مسیر احتمالا چالش‌های بیشتری پدیدار خواهند شد».

از میان چالش‌های مذکور می‌توان به نرخ بالای بیکاری و موجودی‌ اندک خودروهای نو و دست‌دوم اشاره کرد. بحران‌هایی مانند کمبود مواد اولیه و چیپ‌های مورد نیاز که به باور کارشناسان در ادامه بیشتر هم خواهد شد بر روند تولید خودروسازان تاثیر خواهد گذاشت که در صورت ادامه یافتن می‌تواند به ضرر اقتصاد خودرو تمام شود.

از دیگر مواردی که بر وضعیت بازار خودرو در ماه‌ها و سال‌های بعد تاثیرگذار خواهد بود می‌توان به معرفی محصولات جدید با فناوری‌های روز اشاره کرد. به عنوان مثال معرفی خودروهای برقی یا مجهز به فناوری‌خودران با قیمت اقتصادی می‌تواند در سال‌های آینده تاثیر سرنوشت سازی بر بازار خودرو بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =