ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز شنبه ۱۴ فروردین، بالغ بر ۹۳میلیون سهم و ارزش معاملات ‌بالغ بر ۴۸میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز یکشنبه بازهم نمادهای گروه خودرویی وضعیت بسیار بدی را تجربه کردند، به‌طوری‌که نمادهای بزرگ این صنعت بورسی یعنی ایران‌خودرو و سایپا حتی حجم مبنای خود را هم پر نکردند. براین اساس در معاملات روز گذشته علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا، نمادهای زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، رینگ‌سازی مشهد، کرمان‌خودرو، الکتریک‌خودروشرق، صنایع ریخته‌گری ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، ایرکاپارت‌صنعت، تولید محور خودرو و بهمن‌دیزل منفی خوردند و در مقابل هیچ نمادی مثبت نشد. ازسوی‌دیگر، تقاضایی برای خرید سهم بسیاری از قطعه‌سازان بورسی نیز وجود نداشت و عدد پایانی آن ها صفر شد.

حجم پایین معاملات؛ نشان‌دهنده عمق رکود

نکته منفی دیگر معاملات گروه خودرویی، حجم پایین معاملات بود که نشان از رکود حاکم بر این صنعت بورسی دارد. دیروز در گروه خودرویی طی ۲هزار نوبت معاملاتی، ۴۷میلیون سهم به ارزش ۱۵میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۲۰هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص کل بورس دیروز با کاهش بیش‌از ۱۳هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۶۹هزار واحدی قرار گرفت.

گارد نزولی بورس در برابر افت نرخ ارز و تعدیل انتظارات تورمی

این روزها بورس تهران به هیچ عنوان شرایط مناسبی ندارد؛ از یک‌سو به‌دلیل خوش‌بینی‌های ناشی از احیای برجام، احتمال افت نرخ دلار می‌رود و با توجه به این موضوع بورس نیز گارد نزولی به خود گرفته است. 

تعدیل انتظارات تورمی نیز مزید بر علت شده است تا سهام‌داران بورسی صبر پیشه کنند و خرید خود را در قیمت‌های پایین‌تر انجام دهند. 

ازسوی‌دیگر، جو بی‌اعتمادی ایجادشده نسبت به بورس هم بسیار اثرگذار بوده و باعث شده است شاهد خروج نقدینگی از بورس باشیم. در چنین وضعیتی انتظار بازدهی مثبت از بورس قدری با تردید مواجه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =