همکاری «پورشه» و «اگزان‌ موبیل» برای ساخت سوخت پاک مسابقه ‌ای

اگزان موبیل و پورشه در حال انجام تست‌های نسخه پیشرفته بیوفیول تجدیدپذیر (سوخت‌پاک)  با سطح کربن پایین هستند. براساس این تفاهم‌نامه راهکارهای مختلف برای ادامه برگزاری مسابقات با درنظر گرفتن استانداردهای آلایندگی بررسی خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، نخستین تلاش برای ساخت چنین سوختی توسط Esso انجام شده است  که ترکیبی از سوخت‌های پاک با فرمول خاص از سوخت‌های اگزان‌موبیل را ارائه کرد. حال محققان به این نکته اشاره می‌کنند ظرفیت‌هایی برای کاهش اثر زیست‌محیطی سوخت‌های مایع براساس این روش وجود دارد.

این سوخت قرار است در شرایط مسابقه‌ و برای نسخه‌های مخصوص و عملکردمحور تیم موتوراسپرت پورشه در فصل ۲۰۲۱ از مسابقات سوپرکاپ پورشه موبیل‌وان بررسی شود. البته همکاری پورشه و اگزان‌موبیل به این سطح محدود نخواهد شد و آنها درباره سوخت‌های سنتتیک ساخته‌شده از هیدروژن نیز کار خواهند کرد.

این نوع سوخت که به eFuel مشهور است از کربن دی‌اکسید استخراج می‌شود. اوایل سال ۲۰۲۲ دو کمپانی، فاز دوم برنامه تست این سوخت‌ها به‌نام «Esso Renewable Racing Fuel» را با استفاده از eFuel اجرایی خواهند کرد. انتظار می‌رود این سوخت جدید تا ۸۵درصد گاز گلخانه‌ای کمتری منتشر کند و ترکیب آن با سوخت فعلی می‌تواند به بازار مصرف خودروهای سواری نیز عرضه شود.

تست سوخت هیدروژنی جدید،در پیست مسابقات

میشل اشتاینر، عضو تیم تحقیق و توسعه پورشه می‌گوید: «برقی‌سازی پورشه‌ها جزو اولویت‌های ماست. اما از eFule می‌توان به‌عنوان مکمل خوبی برای استراتژی پیشرانه‌ها استفاده کرد. آنها به مشتریان ما این امکان را می‌دهند با خودروهای با موتورهای احتراق داخلی معمولی و همچنین هیبرید-پلاگین‌ها با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به شدت پایین رانندگی کنند. 

همکاری با اگزان‌موبیل ما را قادر می‌کند سوخت‌ eFuel را در شرایط سخت مسیر مسابقات آزمایش کنیم. این یک گام دیگر به‌سمت ساخت سوخت eFuel به‌عنوان جایگزینی برای کاهش و توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای با روشی ‌به‌صرفه و سازگار با سوخت‌های معمولی است.»

قرار است هیدروژن موردنیاز نخستین efuelهای دنیا از پروژه «haru oni» در کشور شیلی تامین شود که به‌دنبال همکاری زیمنس و پورشه و با استفاده از انرژی باد فعال خواهد شد. 

در این میان اگزان‌موبیل مراحل اخذ تاییدیه‌ها و پشتیبانی فنی و معنوی این تکنولوژی را برعهده خواهد داشت تا متانول به بنزین تبدیل شود. در فاز آغازین (پایلوت) حدود ۱۳۰ هزار لیتر (بیش‌از ۳۴ هزار گالون) از eFuel تا سال ۲۰۲۲ تولید خواهد شد. 

مصرف‌کننده اصلی این سوخت پورشه خواهد بود که قرار است فصل ۲۰۲۲ سوپرکاپ موبیل‌وان را با این سوخت برگزار کند.

اندی میدن، معاون ارشد برنامه‌ریزی و استراتژی اگزان‌موبیل گفت: «طی ربع قرن گذشته، همکاری مشترکی با پورشه برای تولید محصولات با عملکرد بالا داشته‌ایم و از خودروهای مسابقه‌ای پورشه در پیست اتومبیلرانی و جاده پشتیبانی کرده‌ایم.  همکاری مستمر ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و eFuel گام مهمی در ارزیابی توانایی فنی و دوام تجاری سوخت‌هاست و می‌تواند میزان انتشار گازهای مضرر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =