بورس

افزایش قیمت رسمی خودرو قطعی شده و تزریق نقدینگی به بورس قبل از انتخابات نیز مانند دوره‌های گذشته محتمل است

بورس تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد و فرسایشی ‌شدن معاملات، بسیاری از سهام‌داران را کلافه کرده است. در این زمینه، برخی کارشناسان اعتقاد دارند با نزدیک ‌شــــــدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در خردادماه، بورس نیز می‌تواند وارد فاز صعودی شود. در این میان، وضعیت گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای بازار سهام نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.  در این راستــــــا، فردین آقابزرگی و حمیدرضا افشار دو تن از فعالان و کارشناسان بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به تحلیل وضعیت بازار سهام و گروه خودرویی پرداخته اند. 

فردین آقابزرگی، فعال بازار سهام

اعلام برنامه نامزدهای ریاست ‌جمهوری برای بورس

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه، به نظر می‌رسد بورس همچنان موردتوجه دولت قرار دارد. در این‌باره با توجه به تاکید رئیس‌کل بانک‌مرکزی و وزیر اقتصاد مبنی‌بر حمایت دولت از بازار سرمایه، به‌نظر می‌رسد تمام طیف‌های سیاسی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، برنامه‌های خود را برای بورس تشریح خواهند کرد. 

به بیان دیگر، روند بورس در این سه ماه آهسته اما پیوسته خواهد بود. در این رابطه، سرمایه‌گذاران باید توجه کنند دیگر خبری از رشد شارپ قیمت سهام نخواهد بود، بلکه نمادها باتوجه به بنیاد و پتانسیلی که دارند و اصلاحی که طی شش ماه دوم سال تجربه کرده‌اند، می‌توانند روند رو به بالایی را تجربه کنند. اما این نکته را نیز باید متذکر شد که تمامی نمادها رشد را به یک میزان تجربه نخواهند کرد؛ ممکن است برخی شرکت‌ها که از بنیاد قوی‌تری برخوردارند، بیش‌از متوسط رشد شاخص‌کل بورس حرکت کنند. 

به اعتقاد من، بورس در فصل بهار رونق نسبی خواهد داشت و می‌تواند ضررهای بسیاری از سهام‌داران را که در سال گذشته متحمل شدند، جبران کند. اما در این زمینه افراد باید استراتژی درست معاملاتی داشته باشند و از ورود به نمادهایی که رشد بیش از حد داشتند، بپرهیزند. زیرا سرمایه‌گذاری در نمادهایی که طی این مدت رشد کرده‌اند، با ریسک زیادی روبه‌رو است و به همین‌خاطر باید در نمادهایی که از جذابیت قیمتی لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردارند، حضور پیدا کرد. 

با توجه به بزرگ‌شدن ابعاد بازار سرمایه درحال‌حاضر حدود ۵۰میلیون سهام‌دار بورسی وجود دارد که اکثر این افراد به خاطر اختصاص سهام عدالت به آن‌ها کد بورسی دریافت کرده‌اند. بنابراین چنین بازاری با این ابعاد دارای ذی‌نفعان بسیار زیادی است و طبعا بسیاری از افراد حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه خواهند داشت.

بر این اساس، به احتمال زیاد بازار سهام از وضعیت نزولی گذشته فاصله می‌گیرد و یک روند با ثبات، اما آرام با شیب ملایم صعودی را طی می‌کند. در مجموع می‌توان گفت؛ رشد اصلی بورس مانند سال گذشته در سه ماه ابتدایی رخ خواهد داد. اما بعد از آن با توجه به تغییر دولت، ابهامات زیادی در مورد وضعیت کلی اقتصاد به‌وجود خواهد آمد. بنابراین ممکن است دوباره بازار سهام وارد رکود شود.

بر این اساس، اگر سهام‌داران و سرمایه‌گذاران می‌خواهند سود خوبی را در سال ۱۴۰۰ از طریق سرمایه‌گذاری در بورس به دست آوردند، باید برای سه ماه پیش رو برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند تا بتوانند به اهدافی که دارند، دست پیدا کنند.

حمیدرضا افشار، فعال بازار سرمایه

برداشته ‌شدن تحریم ‌ها به ضرر بورس نیست

بازار سرمایه در ابتدای سال جدید طی ایام نوروز از حال و روز خوشی برخوردار بود و اکثر صف‌های فروش در ساعت آغازین معاملات با قدرت جمع می‌شدند و به محدوده مثبت می‌رسیدند. اما درهفته جاری فشار عرضه در اکثر گروه‌های بازار به شکل عجیبی به چشم می‌آمد. 

از اتفاقات سیاسی و مسائل مربوط به برجام می‌توان به‌عنوان دلیل روند نزولی بورس در هفته جاری یاد کرد. تفکر فعالان بازار سهام در مورد کاهش قیمت ارز و متعاقب آن ریزش مجدد بورس، موجب تکرار روند نزولی در بورس شد. البته این هیجان منفی بیشتر به نفع خریداران دارای دید میان‌مدت تمام خواهد شد. زیرا از نظر بنیادی، گزارش اکثر شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی نسبت به ماه‌ های گذشته داشته است و اخبار دلچسبی از بسیاری شرکت‌ها به گوش می‌رسد.

بحث افزایش مجدد قیمت محصولات برخی صنایع بورسی مانند خودرو، سیمان، شکر، خدمات و... نیز در حال مخابره‌شدن است. ازیک‌سو، اعلام قطعیت افزایش نرخ خودرو برای سه‌ماهه نخست سال توسط رئیس شورای رقابت، می‌تواند به‌عنوان یکی از دو محرک اصلی بسیار تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و تزریق احتمالی نقدینگی قبل از آن همچون دوره‌های گذشته چندان دور از ذهن نیست.

در ضمن برخلاف تصور عموم، برداشته‌شدن تحریم ها به ضرر بازار نیست؛ هرچند این مساله ممکن است باعث کاهش قیمت ارز شود، ولی از طرفی می‌تواند در مقدار تولید فروش و کاهش یک‌سری هزینه‌های تحریمی موثر باشد و تاثیر کاهش ارز را خنثی کند. به‌عنوان مثال شرکت های خودروسازی که قطعات وارداتی دارند، با کاهش موانع فعلی هزینه کمتری در بخش واردات مواد اولیه و قطعات خواهند داشت. در کنار این مسأله، بحث مراودات مالی نیز تسهیل می‌شود که این مسأله خود در سودسازی شرکت‌ها تاثیرگذار است.

درچنین شرایطی، خرید با دید میان‌مدت و دوری از هیجانات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سودآوری که تقسیم سود مناسب نیز دارند، می‌تواند بسیار معقول باشد. در مورد گروه خودرویی نیز باید به این نکته مهم اشاره کرد که درحال‌حاضر رفع تحریم‌ها می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین محرک صعود خودرویی‌ها به کار گرفته شود. بنابراین در مجموع می‌توان گفت؛ چشم‌انداز روشنی پیش روی خودروسازان و قطعه‌سازان بورسی خواهد بود، به‌خصوص اگر تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =