All-Weather

چند تایرساز معتبر در سطح جهانی اقدام به معرفی سری جدید تایرها به‌نام «All-Weather» کرده‌اند که ویژگی‌های تایرهای «All-Season» را دارند ولی یک ویژگی خاص به آنها اضافه شده و آن کسب نشان استاندارد سه قله کوهستان برفی «3-Peak Mountain Snowflake» یا 3PMSF است. اما متاسفانه این سری جدید باعث شده است مشتریان بین انتخاب تایرهای «چهارفصل» و «محفوظ دربرابربادوباران» تردید داشته باشند.

روبرت نسکا، مدیرآموزش محصولات هانکوک آمریکا گفت: «این سردگمی صرفا بین مشتریان نیست. گاهی اوقات احساس می‌کنم این سردگمی در صنعت نیز وجود دارد. مصرف‌کننده فقط کلمات را می‌خواند، اما من تصور می‌کنم که صنعت تایر روند مناسبی را برای آموزش مشتریان و فروشندگان درپیش نگرفته است. به طور قطع در این زمینه مشکلی وجود دارد.»

آخرین سطح تکنولوژی تایراسازان باعث شده است این توانایی را داشته باشند که تعامل تایر با برف و سطوح لغزنده را حتی در تایرهای چهار فصل افزایش دهند و درواقع این تلاش‌ها منتج‌به کسب استاندارد 3PMSF برای تایرهای چهار فصل شده است. درواقع این شرکت‌ها موفق به طراحی تایرهایی شده‌اند که در تست چنگ‌زنی به جاده در سطوح برفی یخزده امتیازی بیشاز ۱۱۰ کسب کنند.

کونارد گالمام، معاون ارشد برنامه‌ریزی محصولات و خدمات فنی در تویوتایر آمریکا گفت: «عبارت ام‌پلاس‌اس (M+S) روی کناره تایرهای چهار فصل باعث می‌شود مشتری تصور کند 3PMSF و M+S یکسان هستند. در چند سال اخیر برخی مجلات اقدام به معرفی و تبلیغ تایرهای سری «محفوظ دربرابربادوباران» یا «all-weather» کردند،؛ به طور قطع این روند ازسوی تولیدکننده پیشتیبانی شده، چراکه آنها اقدام به اخذ استاندارد 3PMSF برای سری چهارفصل‌ها کردند، اما درآن‌سوی ماجرا مشتری هنوز متوجه مزایای چهارفصل‌ها نشده و حتی نمی‌داند چنگ‌زنی در سطوح زمستانی چه ارزشی دارد. به همین‌دلیل باید آموزش فروشنده‌ها را جدی گرفت. تویو به‌دلیل شرایط کرونایی دوره‌های آنلاین را برای نمایندگی‌های مورد تایید خود برگزار کرده و بر ویژگی‌های افزوده محصولاتی همچون سلسیوس و اوپن کانتری AT3 تاکید داشته است.»

این مشکل زمانی پیچیده‌تر می‌شود که سراغ گودیر می‌رویم. برندی که طی یک‌دهه از عبارت «all weather» برای تایرهای چهارفصل خود استفاده کرده است تا توانایی‌های آنها را تشریح کند ولی برای تایرهای چهارفصلی که به نشان 3PMSF مجهز شده‌اند، چهارفصل ارتقایافته «enhanced all-season» را استفاده می‌کند. 

مایک پولت،  مدیرارشد محصولات، بازاریابی و خلاقیت گودیر گفت: «گاهی اوقات کورکورانه درباره شرایط صنعت صحبت می‌کنیم. به‌خصوص درباره این تایرها مشتری نهایی تفاوتی بین تایرهای چهارفصل و عبارت «all-weather» احساس نمی‌کند و حتی ممکن است این دو را جابه‌جا استفاده کند. تلاش برای دسته‌بندی جدید هم فایده‌ای ندارد اگر به مشتری فکر نکنید. آنها از دید شما به این مساله نگاه نمی‌کنند، این درحالی‌است که شما مشغول تولید تایر چهارفصل با مزایای بیشتر هستید، ما این تایرها را چهار فصل ارتقایافته نامگذاری کردیم، چون این عبارت حس بهتری به مشتری منتقل می‌کند.» البته گودیر در کنار استفاده از عبارت ارتقایافته علامت 3PMSF را نمایش می‌دهد. 

بازار هدف

در حقیقت تایرهای «محفوظ دربرابربادوباران» مناسب مناطقی هستند که عمدتا از تایرها زمستانی استفاده نمی‌کنند، اما چند روز در سال ممکن است با شرایط زمستانی مواجه شوند. جالب آنکه اکثر مردم ساکن کانادا (که در فصول سرد سال از تایر زمستانی استفاده می‌کنند.) تمایل زیادی به این تایرهای جدید نشان نداده‌اند، چراکه تصور می‌کنند تفاوت زیادی با تایرهای چهارفصل مخصوص مناطق گرمسیر ندارد. به‌عنوان مثال شرکت پوینت‌اس به‌عنوان یک توزیع‌کننده تایر در کبک، تایرهای مناسب تمام فصول را با تاریخ تولید پنج‌سال گذشته نیز در انبار نگهداری می‌کند. 

سهم بازار

در ابتدا این تایرها برای کسب سهم بخشی از سهم بازار تایرهای چهارفصل عرضه می‌شوند، اما آمارها نشان می‌دهند مشتریان برخی مناطق نسبت‌به ارتقای تایرهای چهارفصل علاقه نشان داده‌اند، هیچ کاهشی در بخش فروش تایرهای چهارفصل و حتی زمستانی نداشته‌اند. در پایان پولت گفت از گودیر انتظار دارد فروشندگان بار مسئولیت آگاه سازی مشتری را برعهده بگیرند. 
او گفت: «به درخواست مشتری گوش دهید که ‌به چه چیزی در خودرو علاقه‌مند است، هرچند وقت یکبار از خودرو استفاده می‌کنند، سپس به آنها بگویید این تایرها چه کارایی دارند. اگر به چسبندگی بیشتر در آب‌وهوای بد علاقه‌مند هستند، احتمالا تایرهای چهارفصل ارتقایافته برای آنها مناسب‌تر است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =