خودروسازی گاز روسیه

چند شرکت داخلی برای همکاری با خودروسازان روس برنامه‌ریزی کرده‌اند. «گاز»، «ماز» و «لیاز» سه برند روسی در بازار خودروهای سنگین و کاروتجاری هستند

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از آن‌که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به امضا رسید، زمزمه‌هایی درخصوص آغاز همکاری با روس‌ها نیز شنیده شد. بر همین اساس ظاهرا چند شرکت داخلی پیش از آن‌که به‌طور رسمی قرارداد همکاری با این کشور امضا شده باشد، برای همکاری با شرکت‌های روس برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این زمینه نام تولیدکنندگان خودروهای تجاری نیز شنیده می‌شود. ازجمله آن‌که شنیده شده است خودروسازی «گاز» روسیه دوباره به ایران بازمی‌گردد.

روس‌ها از گذشته حضور کمرنگی در بازار خودرو ایران داشته‌اند، اما همواره دوست داشته‌اند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. حالا به‌واسطه تحریم‌های آمریکا و خروج خودروسازان اروپایی از کشور و زمزمه‌های آغاز همکاری ایران و روسیه، به نظر می‌رسد زمان را برای سهم‌خواهی از بازار ایران مناسب دیده‌اند.

خودروسازی گاز روسیه بعد از ۲۵ سال به ایران باز می‌ گردد

نخستین اخباری که در سال جدید درخصوص واردات خودروسازی روسی به ایران شنیده می‌شود، مربوط به واردات محصولات برند گاز است. گاز یک خودروساز قدیمی روسی است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی با همکاری فورد آمریکا کار خود را آغاز کرد و در بیشتر دوره فعالیت خود به تولید خودروهای تجاری سبک و سنگینی می‌پرداخت. این برند برای نخستین بار کار خود را در بازار ایران در دهه ۸۰ با دو مدل ون سوبول و گازله (غزال) آغاز کرد. 

اخبار رسیده حاکی از آن است که این شرکت در حال مذاکره با یک شرکت داخلی است تا نسل جدیدی از محصولات غزال را در ایران تولید و عرضه کند. آن‌طور که شنیده شده است؛ تنها مانع برای آغاز تولید این خودرو در کشور مربوط به موتورهایی است که گاز برای‌ آن‌ها در نظر گرفته است. 

شریک ایرانی این برند نیز دو دلیل تنوع کاربری ون‌های غزال و روابط سیاسی ایران و روسیه را عمده دلیل انتخاب این برند می‌داند. گفته می‌شود شرکت روسی به دنبال ارائه این خودروها با موتور ۲.۸ لیتری است، اما خودروساز ایرانی قصد دارد این خودروها را با موتور ۳.۲ لیتری در ایران تولید و عرضه کند.

وعده تولید یوآز روسیه در ایران

سال گذشته همچنین اعلام شد که خودروسازی سروش‌دیزل قرار است شاسی‌بلند یوآز را وارد کشور کند و این شرکت روسی در شرف آغاز تولــــید خودروهای شاسی‌بلند و وانت‌های UAZ Patriot خود در ایران است.

براساس شنیده‌ها، سروش‌دیزل به‌عنوان نماینده رسمی یواز در ایران شناخته شده است و برنامه تولید خودروهای این شرکت را دارد. سه محصول شاسی‌بلند، پیکاپ و پروفی این برند قرار است به‌صورت مونتاژ وارد بازار کشور شوند.

احیای نیمه‌تمام برند ماز روسیه

در سال‌های گذشته بیشترین سهم خودروهای تجاری روسی از بازار داخلی مربوط به شهرهای شمالی کشور می‌شد. محصولات خودروسازی «ماز» روسیه نیز در این میان توانسته بود طرفداران ویژه‌ای را در این شهرهای به خود جذب کند؛ خودروهایی که طی سال‌های اخیر به فرسودگی بالایی رسیده‌اند و نیاز به نوسازی یا بازسازی دارند. با این‌حال، امکان ارائه خدمات از سوی نماینده رسمی این برندها در کشور وجود نداشت. در سال ۹۳ و پیش از برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران، یکی از تجاری‌سازان داخلی از برنامه‌های خود برای واردات کامیون‌های ماز به کشور و احیای این برند در بازار داخلی خبر داده بود. 

شرکت آذهایتکس پیش از این اعلام کرده بود که برند ماز را در ایران احیا خواهد کرد؛ برندی که به‌رغم مشکلاتی از نظر تامین قطعه و همخوان‌نبودن نمونه‌های واردشده با آب‌وهوای کشور، همچنان طرفداران خود را دارد. موسس شرکت روسی ماز را باید مرسدس‌بنز آلمان در جنگ جهانی دوم دانست.

این شرکت نیمه‌اروپایی بعد از آن‌که به دست روس‌ها افتاد، همچنان یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تجاری را تولید و به بازارهای منطقه و بازارهای جهانی عرضه می‌کرد. این شرکت درحال‌حاضر بیش از ۸۵ درصد از محصولات خود را به روسیه صادر می‌کند. آن‌طور که شنیده می‌شود صحبت‌هایی درخصوص ورود برند ماز از طریق یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سنگین نیز در میان  است. 

کشنده و کامیون‌های ماز قرار است از طریق تولید مشترک به بازار ایران عرضه شوند. البته بحث تولید اتوبوس‌های این شرکت هم مطرح است اما همچنان در حد مذاکره باقی مانده و قطعی نشده است. 

درمجموع به نظر می‌رسد روابط اقتصادی ایران و روسیه گسترش پیدا خواهد کرد و در این بین همکاری خودروسازان دو کشور افزایش پیدا خواهد کرد. در این بخش احتمال حضور ایرانی‌ها و صادرات محصولات سواری به روسیه نیز قوت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =