کد خبر: 234001
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
خودروسازان

در دسته راهکارهای میان‌مدت نیز توسعه خانواده موتور سه‌استوانه به همراه استفاده از فناوری پلاگین و توسعه خودرو برقی در نظر گرفته شده است. همچنین تولید انواع گیربکس با داخلی‌سازی بیش‌از 70درصد نیز در این نقشه‌راه قرار گرفته است.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « در نیمه راه خودروساز شدن » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

برخورداری یک کشور از توانمندی طراحی و ساخت موتور و گیربکس را نیمی از راه خودروساز شدن دانسته‌اند، هرچند هستند کشورهایی مانند بلژیک  و اتریش که دارای برندهای صاحب‌نام و سهم قابل‌توجه در طراحی و ساخت قوای محرکه‌اند، اما داعیه خودروسازی ندارند. اما کشورهایی که صاحب صنعت خودرو هستند، به قاعده «چون که صد آید، نود هم پیش ماست»؛ از توان طراحی، ساخت و تولید انبوه به‌روزترین پیشرانه‌های دنیا نیز برخوردارند و صد البته که به سمت فناوری خودروهای برقی و خودران حرکت کرده‌اند. 

حتی خودروسازان چینی که سودای رقابت با بزرگان خودروسازی جهان را دارند و چشم‌انداز مورد ادعا برای توسعه خود را فراتر از رقابت با خودروسازان کره‌ای ترسیم کرده‌اند نیز از سال ۲۰۱۳ همپای کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن به سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های پیشرفته طراحی موتور و گیربکس پرداخته‌اند و در کنار تلاش برای سرآمدی در طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی، ظرفیت‌هایی نیز به‌منظور ساخت قطعات لازم برای پیشرانه‌ها و جعبه‌دنده‌های برخوردار از فناوری بالا ایجاد کرده‌اند.

خودروسازان کشور ما نیز پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا طی دو سال اخیر و تلاش برای رهایی زنجیره تامین صنعت خودرو ایران از وابستگی به خارج، در بخش موتور و گیربکس طرح‌هایی را استارت زدند. بنا بر اعلام خودروسازان داخلی، در نقشه‌راه صنعت خودرو حوزه‌هایی مانند موتور تا سال ۱۴۰۷، حوزه گیربکس، حوزه پلت‌فرم به استناد الزامات قانونی، استانداردها، نیازمندی‌های مصرف سوخت و تطابق با محصولات آتی دیده شده‌اند. 

در دسته راهکارهای میان‌مدت نیز توسعه خانواده موتور سه‌استوانه به همراه استفاده از فناوری پلاگین و توسعه خودرو برقی در نظر گرفته شده است. همچنین تولید انواع گیربکس با داخلی‌سازی بیش‌از ۷۰درصد نیز در این نقشه‌راه قرار گرفته است.

طرح توسعه و تجاری‌سازی موتور سه‌استوانه هم در خودروسازان تحت تصدی دولت مانند ایران‌خودرو دنبال می‌شود که دربرگیرنده چهار موتور شامل دو موتور تنفس طبیعی با فناوری تزریق درگاهی و یک موتور ۱.۲لیتری پرقدرت با فناوری توربوشارژ و تزریق درگاهی (PFI) بنزین و گاز و یک موتور فناورانه ۱.۲لیتری با بهره‌گیری از فناوری توربوشارژ و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) است و هم در خودروسازان خصوصی مانند گروه بهمن که گزارش‌ها و گفت‌وگوهای مربوط به آن را به تفصیل در شماره امروز «دنیای خودرو» خواهید خواند.

در این طرح کلان ملی نیز طراحی و تولید خانواده موتورهای سه و چهار سیلندر توربوشارژ با حجم یک لیتری و داخلی‌سازی ۸۵ درصدی کلید خورده که از ویژگی‌های آن می‌توان به قدرت بالا، کاهش مصرف سوخت، قابلیت کسب استاندارد یورو۶ و استفاده از مدرن‌ترین فناوری های روز دنیا همچون پاشش مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق، سرسیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی و... اشاره کرد.

امید می‌رود این حرکت‌ها به تعمیق داخلی‌سازی و توانمندسازی زنجیره تامین برخی فناوری‌ها همانند سامانه پرخوران منتج شود و به موازات آن حرکت به سمت فناوری خودروهای برقی نیز استارت بخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =