بـزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانــه تولید موتـــورهای پـرقــدرت و کم‌مصرف

میزان تولید این خانواده پیشرانه که قطعات آن توسط قطعه‌سازان مختلف داخلی تولید می‌شود تا ۵سال آینده به ۵۰۰هزار دستگاه خواهد رسید

بـزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانــه تولید موتـــورهای پـرقــدرت و کم‌مصرف یورو۶ طی مراسمی و با حضور حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس، سورنا ستاری، معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور، هدایت‌اله جمالی‌پور، استاندار قزوین و جمعی از مدیران دولتی و مقامات عالی‌رتبه کشور افتتاح شد. 

شرکت تیوان در طرح کلان ملی، طراحی و تولید خانواده موتورهای سه و چهارسیلندر با توان ۷۵ تا ۱۵۵ اسب‌بخار و گشتاورهای متفاوت ۱۰۰ تا ۲۵۰ نیوتون‌متر را برعهده دارد. از ویژگی‌های این موتور می‌توان به قدرت بالا، کاهش مصرف سوخت، ارتقای استاندارد آلایندگی، قابلیت کسب استاندارد یورو۶ و استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های روز دنیا اشاره کرد.

خطوط تولید این خانواده موتور، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولیدی صنعت خودرو کشور است که با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰هزار دستگاه، به‌طور همزمان قابلیت ماشین‌کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از موتورهای سه و چهار سیلندر را دارد. 

این کارخانه در شهرک صنعتی کاسپین قزوین در زمینی به وسعت ۸ هکتار احداث شده و برای ۶۰۰ نفر به‌ صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده، قرار است موتورهای تولیدشده در این شرکت ابتدا برای محصول فیدلیتی گروه بهمن مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن این‌که موتورهای سه‌سیلندر شرکت تیوان روی خودروهای آریا و شاهین سایپا نیز نصب می‌شوند.

مجتبی میرسهیل، مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان

داخلی‌سازی موتور جدید ایرانی به ۸۵درصد رسید

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تهران و سایر کلان‌شهرها که همواره با آلاینده‌ها و تعطیلی زمستانی مواجه بودند، از همان سال دولت تصمیم گرفت با محوریت معاون اول، طرح کلانی را با هدف رفع مشکل سوخت خودروها دنبال کند.  بر این اساس، وزارت نفت، وزارت صمت و معاونت علمی‌وفناوری با همکاری صندوق توسعه بخشی از کار را دست گرفتند تا مقدمات کار انجام شود.درنهایت با تحقق برجام، نخستین قرارداد انتقال فناوری موتور کم‌مصرف با مصرف ۵لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به امضا رسید. 

در دو سالی که برجام برقرار بود، موتور؛ طراحی و انتقال فنی انجام شد اما با تعلیق برجام برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرد. با این‌تغییرات مقرر شد داخلی‌سازی از ۵۵ به ۸۵ درصد ارتقا یابد. 

یک هفته بعد از صدور فرمان ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، شاهد راه‌اندازی این کارخانه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای صنعتی کشور بودیم. 

این موتورها تمام ‌نیاز خودروهای سواری تولید در کشور را پاسخگو خواهد بود.  درعین‌حال، طرح دیگری با سرمایه‌گذاری مشترک با دانشگاه تهران و سهم ۷۰درصدی این دانشگاه در ساخت موتورهای هیبرید درحال انجام است که با بهره‌برداری از این طرح، دانشگاه تهران به ۵دانشگاه برتر جهان در زمینه قوای محرکه اضافه خواهد شد. 

حجم و مصرف پایین و توان بالا ازجمله مشخصات این موتور هستند، به‌طوری‌که براساس هدف‌گذاری قرار است سایپا این موتور را برای محصول جدید کراس‌اوور خود استفاده کند. 

این موتور محدوده ۷۵ تا ۱۰۵ اسب‌بخار را پوشش می‌دهد و مانعی برای استفاده از آن در خودروهای با سایز بزرگ نیز وجود ندارد. 

برنامه تولید امسال تیوان ۲۰هزار موتور است. این موتورها در گام نخست برای محصولات بهمن مورداستفاده قرار خواهد گرفت. سایپا نیز باید اقدامات مربوط به انطباق موتور را انجام دهد. 

بر این اساس، برای سال آینده تولید ۷۵هزار موتور پیش‌بینی شده است و در ۵ سال آینده این میزان تولید به ۵۰۰هزار موتور خواهد رسید.

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن

«فیدلیتی» و «آریا» با موتورهای داخلی می ‌آیند

در شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، توانایی و قابلیت تولید ۱۰نوع موتور به‌طور همزمان وجود دارد و با توجه به این‌که تجهیزات این خطوط از بهترین تجهیزات روز دنیاست، قابلیت‌های فراوانی برای خودروسازان ایجاد کرده، مشابه این خطوط را می‌توانیم در شرکت‌هایی مانند آئودی، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن ببینیم. درنتیجه کیفیت محصولات تولیدی ما بسیاری بالا خواهد بود.

در مرحله نخست برای عرضه این موتورها، آن‌چه قطعی شده؛ تامین موتور چهارسیلندر محصول فیدلیتی گروه بهمن است. درحال‌حاضر تامین موتور برای این خودرو در برنامه ‌ریزی ما قرار دارد. ضمن این‌که در گروه بهمن سعی داریم خودروهای بعدی‌ را نیز با همین موتور عرضه کنیم تا ساخت‌ داخل بیشتری داشته‌ باشیم.

در کنار تامین موتور برای این محصول گروه بهمن، مذاکراتی هم با سایپا انجام داده‌ایم و درحال نهایی کردن این مذاکرات هستیم. موتورهای تولیدشده در این شرکت ابتدا برای محصول فیدلیتی گروه بهمن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قرار است یک موتور سه‌سیلندر را به گروه خودروسازی سایپا عرضه کنیم.  یعنی هم بحث توسعه و هم تولید این موتور را برای سایپایی‌ها خواهیم داشت.

در واقع دو نسخه مختلف از یک موتور سه‌سیلندر خواهد شد. این موتورها هم به‌صورت تنفس طبیعی و هم توربوشارژ عرضه خواهند شد و امیدواریم هرچه سریع‌تر این قرارداد با سای‍پایی‌ها نهایی شود. بر اساس توافق اولیه قرار است بدنه خودرو جدید این شرکت برای انطباق با موتور و اجزای دیگر برای ما ارسال شود. این موتور برای نصب در خودرو آریا و نیز شاهین در نظر گرفته شده است. 

با ایران‌خودرو درخصوص عرضه موتورهای شرکت تیوان مذاکره‌ای انجام نشده اما به‌منظور عرضه این موتورها به ایران‌خودرو نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم. تیوان نخستین شرکت تولیدکننده موتور در بخش خصوصی است. البته قطعات موتورها توسط شرکت‌ها و قطعه‌سازان مختلف تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال برخی قطعات ای‌اف‌۷ در گروه بهمن تولید و برای مونتاژ نهایی به ایران‌خودرو ارسال می‌شود. 

اما شرکت تیوان تنها شرکتی است که موتور کامل را تحویل خودروسازان خواهد داد. بنابراین باتوجه به تنوعی که این موتورها دارند و همچنین با توجه به تدارکی که دیده‌ایم، قرار است این موتورها در اختیار همه خودروسازان قرار بگیرد. تولید در گروه بهمن نیز قرار است برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت گام‌به‌گام جلو برده شود و ظرفیت‌مان را تا دو سال آینده به ۶۰هزار دستگاه سواری برسانیم. در بحث خودروهای تجاری نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تجاری‌های ما نیز در حال توسعه هستند. 

تنوع محصولات تجاری ما نیز در حال افزایش است. البته در شرکت تیوان فقط بحث موتورهای سواری را دنبال می‌کنیم و موتورهای دیزلی را نداریم.  واقعیت این است کشور باید به سمت استفاده از پلت‌فرم مشترک دیزلی حرکت کند. آمادگی تامین اجزای پلت‌فرم‌های سنگین را داریم. به‌عنوان‌مثال می‌توانیم شاسی را برای همه خودروسازان سنگین‌ساز تامین کنیم.  

به نظر ما پلت‌فرم مشترک در حوزه خودروهای دیزلی یک نیاز اساسی در کشور است و باید روی آن کار شود. در حوزه خودروهای تجاری به یک پلت‌فرم خوب به‌خصوص موتور دیزلی احتیاج داریم. ما در برنامه‌های توسعه‌ای خود این مساله را دیده‌ایم. این یک نیاز است و باید به سمت آن حرکت کنیم.

در بحث خودروهای تجاری هم سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده‌ایم و هم محصولات خوبی در اختیار داریم. در نتیجه برای آنکه سهم بیشتری از بازار داشته باشیم، قطعا به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش موتورهای دیزلی هم خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =