ماشین حمل زباله

شهاب‌ خودرو با فراهم‌ شدن شرایط مطلوب می‌تواند ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را تا پایان ۱۴۰۰ در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد

در ماه‌های اخیر خودروسازان داخلی با وجود آن‌که با مشکلات بسیاری در زمینه تامین قطعات و تولید خودروهای تجاری مواجه بوده‌اند اما همواره تلاش کرده‌اند راهکار مناسبی را برای ادامه تولید و سهم‌خواهی از بازار داخلی پیدا کنند. در همین راستا، برخی خودروسازان داخلی با ایده‌های جدید توانسته‌اند سهمی از بازارهای نوین را در اختیار بگیرند.

در این زمینه، شهاب‌خودرو بعد از آن‌که بخشی از بازار اتوبوس‌ها را از دست داد، توانست با ایده‌های جدید به تولید «ویندروترنر» (دستگاه خودران تولید تبدیل زباله به کود کمپوست) ورود و راهی برای تامین نیاز شهرداری‌ها پیدا کند. در همین زمینه معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» از برنامه‌های این شرکت برای تولید در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

تولید نخستین ویندروترنر در ایران

ابوالفضل نوفلاح، معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو از آغاز تولید نخستین ویندروترنر در کشور خبر داد. به گفته نوفلاح، شرکت شهاب‌خودرو از دیرباز در زمینه ماشین‌های مخصوص و کاربری‌های مختلف فعالیت داشته و تولید انواع ماشین مخصوص و کاربری‌ها،‌ جزئی از ماموریت‌های شهاب‌خودرو بوده است.

وی در این خصوص گفت:‌ «در همین راستا و با توجه به رکود بازار تامین، تولید و فروش اتوبوس به سبب پاره‌ای مسائل مانند تحریم‌ها، شهاب‌خودرو حوزه فعالیت‌های خود را در بخش ماشین‌های مخصوص توسعه داده و به خدمت‌رسانی درحوزه مدیریت پسماند شهری به شهرداری‌ها در قسمت حمل، پردازش و بازیافت زباله پرداخته و قراردادهایی را نیز با شهرداری‌ها به‌منظور طراحی، ساخت و راه‌اندازی این تجهیزات و ماشین‌آلات منعقد کرده‌ است که در این میان می‌توان به طراحی و ساخت نوعی پردازشگر زباله و تولیدکننده کود کمپوست خودران که از قوای محرکه خودرویی بهره می‌برد، اشاره کرد. درحال‌حاضر این قراردادها در حال انجام است و طبق جدول زمان‌بندی پروژه، طی چند ماه آتی تحویل شهرداری‌ها خواهد شد.»

کاربری‌سازی خودروهای خودران تولید کمپوست

نوفلاح افزود: «ویندروترنر ساخت این شرکت تا امروز در ایران تولید نشده بود، اما حالا با تولید این محصول در کشور، می‌توانیم علاوه‌بر خودکفایی و اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز را نیز از مزایای این طرح برشماریم.»

وی ادامه داد: «بعد از پردازش و تفکیک زباله‌های شهری توسط تجهیزات تولیدشده این شرکت برای بازیافت، حدود ۳۰ درصد از آن‌ها با مواد زاید دفع می‌شود که با دستگاه‌های معمولی قابلیت جداسازی ندارند و باید دفن شده یا سوزانده شوند. این درحالی است که با استفاده از دستگاه‌ ویندروترنر می‌توان این بازمانده‌ها را نه‌تنها به‌عنوان عوامل آلوده‌کننده از محیط زیست دور کرد، بلکه بخش عمده آن را به کود کمپوست با کیفیت بسیار بالا تبدیل کرد.»

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو همچنین بیان کرد: «تا پیش از این، محصول ویندروترنر مورد نیاز سازمان‌های پسماند و شهرداری‌ها از خارج کشور تهیه می‌شد که البته گران‌بودن آن موجب تمایل کمتر به استفاده از آن‌ها می‌شد. اما شهاب‌خودرو توانسته است برای نخستین‌بار این محصول خودرویی را در کشور تولید کند.»

تولید ویندروترنر با داخلی‌سازی بالا

وی در ادامه با اشاره به تولید داخل این محصول عنوان کرد:‌ «تنها اندکی از قطعات این محصول خودرویی که در داخل کشور امکان تولید ندارد، از منابع خارجی تامین می‌شود.» نوفلاح تصریح کرد: «تنها چند تولیدکننده معتبر در سراسر جهان این خودروها را در این سطح تولید می‌کنند که نمونه‌های تولیدشده با قابلیت مشابه این محصول توسط آن‌ها، بهای تمام‌شده‌ای بین۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار دلار برای مشتری دارد.»

وی در ادامه بیان کرد: «نمونه تولیدشده توسط شهاب‌خودرو تقریبا نصف این مبلغ تمام می‌شود که امیدواریم با افزایش تقاضا برای این محصول و روتین‌شدن تولید و... قیمت آن تقلیل یابد.»

تجهیز خودرویی شهرداری‌ها

وی درخصوص برنامه‌های شهاب خودرو در سال جاری گفت: «با برنامه‌ریزی‌هایی که در سال گذشته کرده‌ایم، در نظر داریم با تمامی شهرداری‌هایی که نیاز به این تجهیز خودرویی و تجهیزات حمل زباله و پردازش آن‌ها دارند، وارد مذکره شیم و خدمت‌رسانی کنیم. ضمنا باید به این نکته نیز اشاره کرد که خوشبختانه عوامل سازمان شهرداری‌های کشور و شهرداری‌ها در حوزه مدیریت پسماند، با ما همراهی کرده‌ و بازدیدهای لازم را نیز از شهاب خودرو به عمل آورده‌اند و امیدوارند در سال جاری بسیاری از این پروژه‌ها در این شرکت به سرانجام برسند.»

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو افزود: «در این راستا، شهرداری رشت و آمل با حمایت و التزام عملی به شعار ملی جهش تولید و اعتماد به تولید داخل، سال گذشته طرح شهاب‌خودرو را پذیرفتند و با انعقاد قرارداد، گام بزرگی در جهت حمایت از تولید داخل برداشتند. حال با رایزنی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد سایر شهرداری‌ها نیز به این مهم بپردازند و از این تجهیزات استقبال کنند و علاوه بر پشتیبانی از طرح‌های خودکفا و بهره‌ور، حرکتی بسیار سودمند و بزرگ در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست بردارند.»

وی افزود: «قوای محرکه به‌کار گرفته‌شده در محصول ویندروترنر شهاب‌خودرو یکی از موتورهای خوب رنو است. این خودرو باقی‌مانده پسماند را دریافت کرده و بعد از هوادهی و افزودن مواد و ترکیبات لازم به پسماند مذکور، میکروارگانیزم‌های محموله‌ را فعال کرده و کود کمپوست تولید می‌کند.» نوفلاح ادامه داد: «ظرفیت شهاب‌خودرو برای تولید این خودرو بالاست، اما تولید آن بستگی به نیاز و تقاضای بازار دارد.»

بازسازی اتوبوس‌ها در همکاری با شهرداری‌ها

وی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های شهاب‌خودرو تصریح کرد: «این شرکت طی سال گذشته اقدامات مناسبی هم در زمینه نوسازی اتوبوس‌ها انجام داده است؛ در همین راستا، قرارداد بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس را با شهرداری همدان داشتیم و با مذاکرات انجام‌شده اخیر امیدواریم ۳۵ دستگاه دیگر هم در صورت فراهم بودن شرایط مالی این شهرداری، اضافه شود. اسلامشهر نیز بازسازی ۱۰دستگاه دیگر را به قرارداد خود اضافه کرد. همچنین با شهرداری ساوه تفاهم‌نامه ۷۰دستگاهی داریم که برای هر محموله ۱۰دستگاهی، قراردادهای جداگانه منعقد می‌کنیم. از سوی دیگر، مذاکرات و مکاتبات با شهرداری کرج نیز برای بازسازی ۶۰دستگاه از محصولات تولیدی این شرکت (رنو) انجام شده است. »

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو عنوان کرد: «اکثر بازسازی‌ها در این شرکت روی محصولات شهاب‌خودرو انجام می‌شود، که البته درحال‌حاضر روی برخی برندهای دیگر نیز به سبب حسن اعتماد و درخواست برخی شهرداری‌ها برای بازسازی آن محصولات کار انجام داده و می‌دهیم که بنا بر اظهارات مشتریان، کارها رضایت‌بخش بوده‌اند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =