کد خبر: 234073
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بورس کالا

حجت‌اله فیروزی *

جلسه بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در کمیسیون صنایع مجلس که با دعوت از وزارت صمت به‌عنوان نماینده دولت، اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی برگزار و موانع موجود بررسی شد.

در ادامه حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود در این خصوص می‌پردازد.

 دلایل ارجاع مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو به کمیسیون صنایع چیست؟

این مصوبه متعلق به مجلس دهم بود و ازسوی شورای نگهبان ایراداتی بر ماده ۴ آن، مبنی‌بر تکلیف دولت بر فراهم‌سازی ملزومات موردنیاز برای تولید خودروهای برقی و هیبرید طی مدت ۵سال و در صورت رعایت الزامات محیط‌زیستی، الزام به واردات این خودروها در مدت زمان مذکور مطرح شده بود که با بررسی در کمیسیون صنایع مجلس یازدهم، باردیگر به صحن علنی ارسال شد.

 شورای نگهبان درخصوص واردات خودروهای برقی و هیبرید چه ایراداتی را به طرح وارد دانسته است؟

شورای نگهبان واردات این خودروها را مغایر با قوانین بالادستی اعلام کرده بود اما در جلسه علنی روز یکشنبه به‌دلیل ایرادات وارد بر ماده ۴ این مصوبه، این قانون به کمیسیون برگشت داده شد. کمیسیون نیز دولت را مکلف کرد از مجموعه‌هایی که قادر به تولید خودروهای هیبرید و برقی هستند، حمایت کند که منابع مالی آن نیز دیده شد. 

همچنین کمیسیون صنایع اقدام به قید موضوع عرضه خودرو در بورس در مصوبه ساماندهی مجلس دهم کرده بود که بر اساس آن، به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو و درنتیجه التهاب بازار، عرضه خودرو در بورس جایگزین قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت و تعادل در بازار خودرو برقرار شود.

 ازسوی نمایندگان بر مصوبه ساماندهی در صحن علنی ایراد شکلی گرفته شد؟

ازآنجاکه عرضه در بورس در قانون ساماندهی نبوده و روند قانون‌گذاری و تشریفات وضع قانون ازجمله اعلام وصول، تصویب کلیات و سپس ورود به جزئیات، تصویب جزئیات در کمیسیون و درنهایت ارسال به صحن را طی نکرده، گنجاندن آن در قانون سابق امکان‌پذیر نیست. بنابراین مصوبه ساماندهی به منظور اصلاح به کمیسیون ارجاع شد.

* سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تسلا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    این حق مردمه که هر نوع خودروی برقی یا هیبریدی که خواستن سوار بشن. شما دارید مارو از حق قانونی خودمون محروم میکنید. یعنی چی که مغایر اسناد بالادستیه ، ما هر نوع خودرویی که دلمون بخواد باید سوار بشیم. میخواید حمایت کنید از تولید داخل خیلی هم خوب ولی حق ندارید به ما بگید فقط حق داری آشغال برقی داخلی سوار بشیم اونم آشغالی که هنوز تولید نشده و مطمعانا 30 سال از تکنولوژی عقب خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =