مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳

درمقایسه مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳ انتخاب برای خریداران ب‌ام‌و ساده‌تر است. زیرا سری ۳ به‌صورت گسترده‌ وارد بازار شده و از خدمات مناسب‌تر و بازار دست‌دوم پررونق‌تری برخوردار است.

مقایسه فرزندان اشتوتگارتی و مونیخی کار بسیار دشوار و پرحاشیه‌ای است؛ مخصوصا این‌که بازار خودروهای آلمانی تحت‌سلطه این دو برادرخوانده میلیاردی باشد. جایی که در یک سوی میدان اسطوره مرسدس‌بنز C کلاس اشتوتگارتی و در سوی دیگر ب‌ام‌و سری 3 قهرمان باواریایی حضور دارد که همواره رقبای سرسختی برای یکدیگر محسوب می‌شوند و به‌خون هم تشنه‌اند. مرسدس‌بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ را باید پرفروش‌ترین سدان‌های آلمانی بازار ایران دانست. این دو سدان کوچک با طراحی اغواکننده و جذاب و همچنین توانایی‌های حرکتی بالا، توانسته‌اند طیف وسیعی از خریداران پیر و جوان را مجذوب خود کنند.

مرسدس‌بنز C کلاس اتاق W205 در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و برخلاف نسل قبلی هیچ‌گاه به‌صورت گسترده به بازار ایران راه پیدا نکرد و «ستاره ایران» و واردکنندگان شخصی تنها تعداد محدودی از این خودرو را به‌بازار عرضه کردند. عرضه محدود مرسدس اتاق W205 سبب شد این خودرو نتواند موفقیت مدل‌های قبلی را در بازار ایران تجربه کند. از طرفی ب‌ام‌و سری ۳ اتاق F30 در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد و طبیعی است که به‌عنوان یک خودرو جدیدتر طرفدار بیشتری داشته باشد. 

سری ۳ همانند نسل‌های قبلی خود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد؛ به‌خصوص که توانایی‌های حرکتی فراتر از کلاس خود را ارائه می‌داد. 

در بازار داخلی عرضه‌ گسترده و پشتیبانی قابل ‌قبول پرشیاخودرو تاثیر بسیار مهمی در موفقیت‌های ب‌ام‌و سری ۳ جدید داشتند و عرضه‌ سری ۳ در بازار ایران آن‌قدر گسترده بود که حتی هم‌اکنون نیز نسخه‌های صفرکیلومتر آن در بازار موجود هستند. فعلا با توجه به‌ممنوعیت واردات خودرو و عدم‌عرضه‌ مدل‌های جدید در ایران، این مدل جدیدترین ب‌ام‌و صفرکیلومتر بازار داخلی محسوب می‌شود.

طراحی مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳

مقایسه طراحی مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳ کار بسیار دشواری است؛ چراکه هرکدام از این دو خودرو از دو سبک متفاوت در طراحی ظاهری و داخلی برخوردار هستند و درواقع به‌بهترین شکل ممکن طراحی ‌شده‌اند. مرسدس‌بنز اتاق W205 طراحی سنگین و لوکسی دارد که می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب کند.

شباهت بسیار زیاد بدنه این خودرو با S کلاس را نمی‌توان انکار کرد؛ به‌طوری ‌که بسیاری آن را یک S کلاس کوچک می‌دانند. ب‌ام‌وسری 3 درمقایسه با مرسدس‌بنز C کلاس، طراحی اسپرت‌تری را به‌نمایش می‌گذارد و برخلاف بنز که پاسخگوی هرنوع سلیقه‌ای است، به‌نظر می‌رسد ب‌ام‌و سری 3 تنها برای جذب خریداران جوان طراحی و تولید شده است. طراحی چراغ‌های جلو که به‌جلوپنجره متصل شده‌اند نمایی بسیار اسپرت و خشن را برای این مدل به‌نمایش می‌گذارند.

در عقب نیز ب‌ام‌و توانسته در عین سادگی طرحی دوست‌داشتنی و جذابی را خلق کند. آخرین‌ مدل سری ۳ در بازار ایران ساخت سال ۲۰۱۸ بوده که تفاوت‌ اندکی با مدل‌ ۲۰۱۲ دارد و ب‌ام‌و روی این مدل‌ یک فیس‌لیفت جزئی داشته است. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به‌تغییر گرافیک چراغ‌ها، بهره‌مندی از سپرهای جدید و خروجی‌های متفاوت اگزوز اشاره کرد. 

درمقایسه با مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳ نمی‌توان یکی را بهتر و برتر از دیگری دانست و هریک مشتری و طرفدار خاص خود را دارد. مقایسه فضای داخلی دو خودرو نیز حاکی از برتری ب‌ام‌و سری ۳ است. چراکه فضای پای بیش‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در کل اگر به‌دنبال کیفیت بالاتر کابین و فضای جادار در کنار سیستم مولتی مدیای حرفه‌ای هستید، ب‌ام‌وسری ۳ انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه فنی

قسمت فنی، جذاب‌ترین بخش مقایسه مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌وسری ۳ است. «ستاره ایران» به‌عنوان تنها نماینده برند مرسدس‌بنز در ایران، C کلاس جدید را تنها در کد C200 در بازار ایران عرضه کرده است. این مدل از یک موتور دو لیتری توربو با قدرت ۱۸۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰نیوتون‌متر استفاده می‌کند.

مرسدس‌بنز این نیرو را با یک گیربکس جدید ۹ دنده به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و C کلاس ظرف 7.2 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 6.1 است. همچنین حداکثر سرعت آن 237 کیلومتر برساعت است.

ب‌ام‌وسری ۳ جدید که با کد 320i شناخته می‌شود، از یک پیشرانه‌ چهار سیلندر دو لیتری توربو با نام B48 بهره می‌برد که توانایی تولید 184 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. ب‌ام‌و سری3 از گیربکس هشت دنده اتوماتیک ساخت ZF آلمان در بخش انتقال نیرو  بهره می‌برد که آن را باید از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک حال حاضر جهان دانست.

همچنین شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این خودرو به 7.3 می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حداکثر سرعت سری 3، 235 کیلومتر بر ساعت است و درمقام مقایسه باید رتبه بهتر را به‌مرسدس‌بنز C کلاس بدهیم.

آپشن و امکانات رفاهی

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی مرسدس‌بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری ۳ یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌توان درمورد آن‌ها سخن گفت. گرچه هر دو این خودروها جزو محصولات ارزان سازندگانشان هستند، اما در بخش آپشن به‌هیچ عنوان دست و پا بسته به‌نظر نمی‌رسند و از امکانات رفاهی متنوعی برخوردارند.

از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی مرسدس‌بنز C کلاس می‌توان به‌کروزکنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق هوشمند و اسپرت، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار پیشگیری تصادف از جلو، سامانه تشخیص عابر پیاده، ترمزهای ABS، نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتولایت، دی‌لایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان برقی چهارحالته حساس به‌سرعت، پدال شیفتر پشت فرمان، گرمکن فرمان، سیستم صوتی بورمستر با ۱۳ اسپیکر و توان ۵۹۰ وات، نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی، رهیاب، دوربین عقب جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، میرورلینک، اپل کارپلی، اندروید اتو، تاچ پد کنترلر، ۹ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب، بالانس صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با تنظیمات هشت‌حالته برقی به‌علاوه مموری، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی دست‌ساز آرتیکو، صندوق برقی هوشمند با جک، ساعت آنالوگ، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف و سقف پانوراما، پرده برقی عقب و ... اشاره کرد.

از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی ب‌ام‌و سری 3 نیز می‌توان به‌تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهارحالته، مجموعه رادار جلو، کروزکنترل هوشمند، ترمز اضطراری، تشخیص عابر پیاده، مجموعه رادار جانبی هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، هدآپ دیسپلی (HUD)، اتو پارک، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن، شارژر وایرلس تلفن همراه، سیستم استارت-استاپ اتوماتیک پیشرانه، چراغ‌های جلو تمام LED با قابلیت تطبیق‌پذیری با مسیر، کی‌لس استارتر، سانروف، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و مجهز به‌حافظه و گرم‌کن، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه، ترمز پارک برقی مجهز به‌اتوهلد، درِ صندوق‌بار برقی، گرم‌کن غربیلک‌فرمان، سنسور نور، سنسور باران، شیفترهای تعویض‌دنده پشت غربیلک‌فرمان، پرده برقی شیشه عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین 360 درجه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC)، 8 عدد ایربگ (شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری و محافظ زانوی سرنشینان جلو) اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =