میکرودیزلینگ

اگر حباب‌های گاز از یک منطقه پرفشار عبور کنند (مانند تخلیه پمپ) به شدت فرو می‌پاشند. این به‌تنهایی می‌تواند مشکلات جدی در ارتباط با اجزای خودرو از نظر ارتعاش، نویز، آسیب سطوح و شکستگی ایجاد کند.

آیا یک‌ هزار درجه سانتی‌ گراد را داغ تلقی می‌کنید؟ در این دما؛ آلومینیوم، مس، طلا و آهن ذوب می‌شوند؛ فولادهای کربنی و ضدزنگ گداخته و گوشت در کمتر از یک ثانیه به ذغال تبدیل می‌شود. جالب‌آنکه دمای بسیاری از سیستم‌های هیدرولیک می‌تواند تا این حد افزایش یابد. 

آیا تابه‌حال در کنار پمپ هیدرولیک که با «کاویتاسیون» مواجه شده است، قرار گرفته‌اید؟  صدای آن را هیچوقت فراموش نمی‌کنید. می‌توان آن را به عنوان یک قوطی پر از تیله تصور کرد. آنچه اتفاق می‌افتد این است که فشار عملکرد سیال کمتر از فشار بر گاز حل‌شده (معمولا هوا) در آن است.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگر حباب‌های گاز از یک منطقه پرفشار عبور کنند (مانند تخلیه پمپ) به شدت فرو می‌پاشند. این به‌تنهایی می‌تواند مشکلات جدی در ارتباط با اجزای خودرو از نظر ارتعاش، نویز، آسیب سطوح و شکستگی ایجاد کند. فشرده‌سازی این حباب‌ها در قسمت پرفشار پمپ، باعث می‌شود حرارتی در طی افزایش فشار بین سیال و حباب هوا رد و بدل نشود، این پدیده «آدیاباتیک» نام دارد.

به‌عنوان‌مثال، سیستم هیدرولیکی را که در سمت مکش پمپ دارای نشتی هواست، در نظر بگیرید. در آن حباب‌ها در فشار اندکی کمتر از فشار اتمسفری و دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارند و سیال با فشار ۱۲۵ بار (bar) انتقال می‌یابد اما دما در سیستم‌های هیدرولیک بیش‌از یک‌هزار درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

هنگامی‌که مخلوط احتراق‌پذیر هوا در حباب قرار دارد در این دمای باورنکردنی احتراق تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. این پدیده که به‌نام «میکرودیزلینگ» شناخته شده؛ منجر به تخریب اکسیداسیونی روغن، دمای عملکرد بالاتر، فشارهای نقطه‌ای و سایش حفره‌ای پمپ هیدرولیک و قطعات دیگر می‌شود.

از منابع تشکیل حباب در سیستم می‌توان به افت فشار ناشی‌از روزنه موجود در سیستم یا لوله‌ها، اغتشاش ناشی‌از باز و بسته شدن دریچه‌ها، ضربات ناشی‌از بسته شدن دریچه‌ها و توقف ناگهانی پمپ، افت فشار به‌دلیل باز شدن ناگهانی یک دریچه، اعمال نیروی خارجی بر میله پیستون، مقاومت در برابر مکش، ورود سیال به تانک در محل نزدیک خروجی سیال و ایجاد تلاطم در منطقه مکش، مقدار ناکافی نسبت مکش مثبت خالص قابل‌دستیابی به مکش مثبت خالص موردنیاز در پمپ‌های سانتریفیوژی، عملکرد تقریبا خشک پمپ به‌دلیل حجم ناکافی سیال و موارد دیگر که در اثر تشکیل یا حضور حباب‌های میکرودیزلینگ به وجود می‌آیند، اشاره کرد.

دیگر عوامل شامل افزایش دما و افت کیفیت روغن، تخریب روانکاری ناشی‌از کاهش ویسکوزیته یا تشکیل لاک و لجن، کاهش هدایت حرارتی، ایجاد نویز یا صدای اضافه، کاهش کارایی پمپ و حتی کاهش خواص دی الکتریک موجود در پمپ هیدرولیک می‌شوند. در اصطلاح عمومی، میکرودیزلینگ تخریب حرارتی ناشی‌از فشار است.

یک حباب هوا از منطقه کم فشار یا با فشار منفی به یک منطقه پرفشار منتقل و به‌واسطه تراکم دمای بسیار بالا گرم می‌شود. این دمای بالا برای تبدیل روغن به کربن در سطح حباب کافی است زیرا منجر به تشکیل ترکیبات ثانویه کربنی از قبیل لاک و لجن و افزایش تخریب روغن به روش اکسیداسیون می‌شود.

در بهترین حالت، قادر خواهید بود علت اصلی مشکل یعنی حباب‌ها را متوقف کنید. با کنترل تجمع،  می‌توانید میکرودیزلینگ را نیز مهار کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =