گودیر

میشلن فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ لاستیک‌های خود را به طور صد درصد پایدار و پاک تولید کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، لاستیک در خودروسازی عملکرد خوبی از نظر محیط‌زیستی ندارد و تولید کربن و آلودگی آنها بسیار بالاست. بسیاری‌از لاستیک‌ها پایه فسیلی هستند و در نتیجه میزان تولید کربن آنها زیاد است و برای تولید آنها نیز میزان قابل‌توجهی انرژی مصرف می‌شود. حال به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌های این مساله استفاده از لاستیک‌های مصنوعی باشد. 

لاستیک مصنوعی از نوعی پلیمر تولید می‌شود. درحال‌حاضر تایر ازنوعی لاستیک به‌نام بوتادین و استایرن بوتادین تولید می‌شود که بوتادین گازی است که از هیدروکربن‌ها گرفته شده است.

لاستیک‌ها ساختاری پیچیده دارند و لیست مواد تشکیل‌دهنده آنها شامل دوده (کربن‌سیاه)، سیلیس، نرم‌کننده‌ها، رزین‌ها و منسوجات که شامل سیم‌های فولادی است که در ساختار لاستیک قرار می‌گیرد.

درحال‌حاضر شرکت میشلن ادعا کرده است تا سال ۲۰۵۰ لاستیک‌های آن به صورت پایدار و پاک درخواهد آمد. البته اکنون حدود ۲۸درصد اجزای لاستیک‌های فعلی آن از مواد اولیه طبیعی یا بازیافت‌شده تشکیل می‌شود.

میشلن با شرکای تجاری خود ازجمله بیو باترفلای «Bio Butterfly» به دنبال تولید منابع جایگزین برای بوتادین است. نتیجه این همکاری در سال جدید میلادی ارائه خواهد شد و هدف آن کاهش سطح تولید گازهای سمی دی‌اکسید کربن هم‌زمان با تولید است.

هدف بعدی تولید استایرن با کمک پلاستیک‌های بازیافت شده‌ خواهد بود. مرحله بعد نیز امکان استفاده از پلی اتیلن ترفتالات را فراهم می‌کند.

در نتیجه این اقدامات امکان استفاده از میلیون‌ها بطری پلاستیکی برای تولید الیاف پلی‌استر موردنیاز برای تولید لاستیک‌ها فراهم خواهد شد.

در کارخانه بازیافت لاستیک نیز پیرولیز که یک روغن زیستی مصنوعی است، تولید خواهد شد و می‌تواند به جای محصولات با پایه نفتی مورداستفاده قرار بگیرد. این فرآیند توسط شرکت سوئدی Enviro توسعه یافته است. این فرآیند باعث می‌شود فولاد، گاز، کربنسیاه و سایر مواد نیز بادوام بیشتری تولید شوند.

میشلن تنها تولیدکننده لاستیک نیست که به‌دنبال پایداری در ساخت لاستیک است و شرکت‌های کانتیننتال و گودیر هم در حال استفاده از لاتکس گرفته‌شده از ریشه قاصدک به جای لاتکس طبیعی هستند زیرا استفاده از لاتکس طبیعی باعث تخریب جنگل‌ها شده و عوارض بسیار نامطلوبی برجای گذاشته است.

گودیر نیز از ترکیب روغن سویا و خاکستر پوسته برنج به جای شن برای تولید سیلیس استفاده می‌کند و در مشارکت جدید تجاری خود به جای استفاده از بوتادین که پایه نفتی دارد، سراغ مواد مصنوعی جایگزین برای لاستیک‌ها رفته‌است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =