خودروهای برقی

مانع شماره یک بر سر راه استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی بحث هزینه آن نیست؛ بلکه صاحبان این دسته از خودروها در هراس آن هستند که در بزرگراه‌ها گرفتار شوند یا این‌که مجبور شوند ساعت‌ها در یک ایستگاه‌ شارژ خودرو برقی معطل بمانند.

صنعت‌باتری خودروهای الکتریکی با سرعت درحال پیشرفت است و طی سال‌های نخست عرضه خودروهای الکتریکی، مساله تامین برق و سپس مدت شارژ این خودروها چالش بزرگی بر سر راه توسعه آن‌ها محسوب می‌شد. طولانی شدن مدت شارژ دوباره باتری خودروهای برقی سبب می‌شد این خودروها گزینه مناسبی برای مسافرت یا مسافت‌های طولانی نباشند. همین مساله کاهش استقبال بسیاری از افراد را که هر روز باید مسیر نسبتا طولانی برای رسیدن به‌محل کار را طی می‌کردند، به‌دنبال داشت.

حالا اما فناوری باتری خودروهای برقی به‌سمتی حرکت کرده که با تنها پنج دقیقه می‌توان باتری را به‌شکل کامل شارژ کرد. این قابلیت گام مهمی در راستای توسعه و افزایش استقبال از خودروهای برقی است؛ چرا که شارژ سریع خودرو به‌اندازه پر کردن بنزین یا خودروهای دیزل زمان می‌برد.

باتری‌های لیتیوم-‌یونی جدید توسط «Eve Energy » درچین و درخطوط استاندارد تولید می‌شوند و این شرکت در همکاری با شرکت‌های دیگر پیش از این، باتری شارژ سریع خود را در تلفن‌های همراه، هواپیماهای بدون سرنشین و اسکوتر تولید و آزمایش کرده است. قرار است این فناوری جدید به‌صنعت‌خودرو نیز منتقل شود. دایملر، سامسونگ و بسیاری از شرکت‌های دیگر در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در این تکنولوژی باتری‌ها می‌توانند درعرض پنج دقیقه کاملا شارژ شوند؛ اما برای این کار به‌شارژرهایی با انرژی بسیار بالاتر از شارژرهای فعلی نیاز است. این شرکت قصد دارد با استفاده از زیرساخت شارژ موجود، ۱۰۰ میل شارژ را ظرف پنج دقیقه به‌باتری منتقل کند. شرکت امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵ این فناوری به‌طور کامل در دسترس خودروسازان و ایستگاه‌های شارژ قرار بگیرد.

مدیرعامل این شرکت اظهار می‌کند: «مانع شماره یک بر سر راه استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی بحث هزینه آن نیست؛ بلکه صاحبان این دسته از خودروها در هراس آن هستند که در بزرگراه‌ها گرفتار شوند یا این‌که مجبور شوند ساعت‌ها در یک ایستگاه‌ شارژ خودرو برقی معطل بمانند.»

وی می‌افزاید: «اگر تجربه شارژ خودرو برقی مانند تجربه سوخت‌گیری خودروهای بنزینی یا دیزلی باشد، این اضطراب از بین می‌رود و درنتیجه استقبال از خودروهای برقی افزایش می‌یابد.»

وی همچنین گفت: «شارژ باتری لیتیوم-یون در عرض پنج دقیقه غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ اما ما در پی آن هستیم که یک خط تولید انبوه از این فناوری آماده و تجاری کنیم.»

باتری‌های لیتیوم-یون موجود از گرافیت به‌عنوان یک الکترود استفاده می‌کنند که یون‌های لیتیوم برای ذخیره شارژ در آن هل داده می‌شود. اما زمانی که این‌ها به‌سرعت شارژ می‌شوند، یون‌ها متراکم می‌شوند و می‌توانند به‌باتری با اتصال کوتاه تبدیل شوند.

در فناوری جدید این شرکت، نانوذرات نیمه‌هادی جایگزین گرافیت شده و درنتیجه یون‌ها می‌توانند با سرعت و سهولت بیش‌تری جابه‌جا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =