کد خبر: 234093
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « قدرت خرید مشتریان و سبد محصول خودروسازان » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

کاهش تولید خودرو نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ و شیب تند افزایش قیمت آن در سال‌های اخیر که با افت قدرت خرید مشتریان در بازار خودرو همراه بوده و از سوی دیگر توقف سه‌ ساله واردات خودروهای خارجی، تغییرات قابل ‌توجهی را در سبد محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی ایجاد کرده است.

متقاضیانی که برای خرید خودرو صفر از کارخانه، باید با شانس بسیار پایین در قرعه‌ کشی شرکت کنند، توان خرید خودروهای صفرکیلومتر از بازار با قیمت‌ های بسیار بالاتر از کارخانه را ندارند و به بازار کارکرده‌ها روی آورده‌اند. زیرا حتی آخرین نمونه‌های پراید صفر در بازار بین ۱۱۳ تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

این موضوع به‌تدریج فضا را برای دلالی خودرو میان کارخانه و بازار اشباع خواهد کرد. هرچند هنوز هم تقاضا برای محصولات خودروسازان داخلی اعم از مدل‌های به‌نسبت اقتصادی و مدل‌های به‌نسبت خاص‌تر بالاست. اما از آن‌جا که حتی ارزان‌ترین محصولات سبد خودروسازان بزرگ حدود ۱۰۰ میلیون تومان در کارخانه و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر در بازار قیمت دارند، مدت‌ هاست که خودروسازان خصوصی معدود خودروهای اقتصادی سبد محصول خود مانند برخی خودروهای کوچک شهری را حذف کرده‌اند و تنها در پی پاسخگویی به آن بخش محدود از نیاز بازار هستند که به‌واسطه ممنوعیت واردات، به خودروهای به‌نسبت باکیفیت‌تر چینی روی آورده‌اند.

در این میان، باید توجه داشت که شرایط حاضر یک چالش جدی در برابر اهداف افزایش تولید خودرو در کشور است، چراکه رکوردزنی میزان تولید بر پایه خودروهای پرتیراژ، ارزان‌تر و اقتصادی‌تر بوده که عملا ارزان‌ترین آن‌ها هم در برابر دست کوتاه از خرید مشتریان، خرمایی دست‌نیافتنی بر نخیل است و از آن‌جا که قدرت خرید اغلب اقشار جامعه همچنان پایین و نزولی است، هر روز دست‌نیافتنی‌تر نیز می‌شود، زیرا راه‌اندازی بحث لیزینگ خودرو و فروش اقساطی با شرایط قابل استفاده برای عموم متقاضیان خرید نیز نیازمند یک سرمایه‌گذاری نجومی بوده که در بودجه سال جاری پیش ‌بینی نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =