گواهینامه بین ‌المللی

 برای بسیاری از ایرانی‌ هایی که می‌خواهند مهاجرت کنند و در کشورهای خارجی اقامت طولانی مدت داشته باشند یا برای سفرهای زمینی با خودرو شخصی به کشورهای دیگر برنامه‌ریزی می‌ کنند، اخذ گواهینامه بین ‌المللی ضرروی است. در این میان متقاضیان خیلی‌ زود متوجه می ‌شوند فرآیند رانندگی در بسیاری‌ از کشورهای جهان (به‌رغم برخی استثناها) ساده تر از آن است که فکر می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالت کلی نیازی به اخذ مجدد گواهینامه در کشور مقصد نیست و متقاضی، می‌تواند گواهینامه‌ای را که در ایران دریافت کرده، به گواهینامه بین‌المللی تبدیل کند. اما این روند چگونه است و برای تبدیل گواهینامه ایرانی به بین‌المللی چه مراحلی باید طی شود؟
 
کشورهای مختلف جهان، گواهینامه‌های صادرشده در کشورهای دیگر را براساس توافق بین‌المللی به رسمیت می‌شناسند. متولی این موضوع در سطح جهانی، فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (fédération internationale de l'automobile) واقع‌ در پاریس است.

اعضای این سازمان اکنون به ۱۹۶ کشور رسیده و مطابق توافق‌نامه‌ای که در سال ۱۹۶۸ میلادی تحت نظر این سازمان و در اتریش امضا شد، اغلب کشورهای عضو سازمان، گواهینامه صادرشده ازسوی سازمان جهانی اتومبیلرانی را برای استفاده اتباع خارجی معتبر اعلام کرده‌اند. در ایران هم «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران»، وظیفه صدور گواهینامه بین‌المللی را برعهده دارد.

گواهینامه بین‌المللی که توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران صادر می‌شود، متشکل از چند برگ است که اطلاعاتی مشابه را به چند زبان زنده با بیشترین تعداد گویشوَر در جهان (انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، روسی، عربی و اسپانیایی) ترجمه کرده است. 

این گواهینامه در دو صورت یک‌ساله و سه‌ساله صادر و در واقع، مدت اعتبار آن بسته به قوانین کشور مقصد و همچنین میزان پرداختی متقاضی به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تعیین می‌شود. به‌عنوان‌مثال، جمهوری آذربایجان (که یکی از مقاصد مسافرت‌های خودرویی بسیاری از ایرانی‌هاست)، دارندگان گواهینامه بین‌المللی را ملزم کرده نوع سه‌ساله این گواهینامه را دریافت کنند.

اما ایرانی‌ها چگونه باید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنند؟

فرآیند دریافت این گواهینامه به‌طور کلی ساده است. بر این اساس، شخص متقاضی باید به دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور مراجعه کند. بسیاری از این دفاتر، متعلق به شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هستند و تعداد آنها در سراسر ایران، اکنون ۲۶۹ دفتر است که تمامی استان‌ها و تقریبا عمده شهرهای بزرگ کشور را در برمی‌گیرند.

شهروندان تهرانی، برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به دفتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در خیابان آزادی مراجعه کنند و پس از ارائه مدارک ازجمله گواهینامه معتبر (با حداقل یک‌ماه اعتبار)، گذرنامه معتبر (با حداقل ۶ ماه تاریخ اعتبار)، برخی مدارک هویتی دیگر و پرداخت حق‌الزحمه، گواهینامه بین‌المللی خود را طی مدت کوتاهی دریافت کنند.

در بیشتر موارد، متقاضی می‌تواند در روز مراجعه، گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت کند. نکته دیگر اینکه انجام خدمات اداری موردنیاز در این خصوص، با در دست داشتن وکالت‌نامه معتبر به‌راحتی امکان‌پذیر است، زیرا در بسیاری از موارد، شخص متقاضی شاید در کشور حضور نداشته باشد و از آنجاکه نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در خارج کشور مستقیما گواهینامه رانندگی بین‌المللی صادر نمی‌کنند، ارائه وکالت‌نامه برای دریافت این سند بین‌المللی، امری کاملا مرسوم است.

مبلغ پرداختی برای دریافت گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله، ۱۰۹هزارتومان و برای دریافت گواهینامه بین‌المللی سه‌ساله، ۳۳۵هزارتومان است که این مبلغ، نسبت‌به دو سال گذشته تغییری نداشته است. متقاضیان دریافت گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله موتورسیکلت نیز باید ۱۳۲هزارتومان پرداخت کنند.

با این همه، ظاهرا شیوع کرونا این مزیت را داشته که فرآیند دریافت گواهینامه بین‌المللی نیز آنلاین شود. بر این اساس، علاوه‌بر مراجعه حضوری متقاضی برای دریافت گواهینامه بین‌المللی، امکان انجام تمام فرآیندهای ذکرشده به صورت آنلاین نیز وجود دارد. بر این اساس، متقاضی باید درخواست تبدیل گواهینامه داخلی به بین‌المللی را به‌صورت آنلاین تکمیل و سپس، طی ۷ روز کاری، گواهینامه بین‌المللی خود را از طریق پست دریافت می‌کند.

بر اساس اطلاعات مندرج در گواهینامه‌های بین‌المللی یک و سه‌ساله صادرشده در ایران، دارندگان آن می‌توانند در بسیاری از کشورهای رانندگی کنند. به‌عنوان‌مثال، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا؛ آلمان، لهستان، بلژیک، فرانسه، ایتالیا و یونان گواهـــینامه‌های بین‌المللی صادرشده در ایران را قبول می‌کنند.

دارنده این گواهینامه، در کشورهایی همچون کانادا، چین، هند، و ترکیه امکان رانندگی دارد اما ایالات‌متحده آمریکا شامل این فهرست نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =