خودروسازان اروپایی

فروش ماه گذشته خودروسازان اروپایی حتی درمقایسه با دوران پیشا کرونا بسیار خوب و عالی است و از ژوئن ۲۰۱۹ تاکنون هیچ‌گاه رقم فروش ماهانه در اروپا به ۱.۳۹ میلیون‌دستگاه نرسیده بود

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس گزارش‌های منتشرشده در روزهای اخیر، ماه مارس فروش خودروهای جدید در اروپا با رشد ۶۳درصدی مواجه شده و به‌این ترتیب توانسته به‌رغم اعمال محدودیت‌های مربوط به‌جلوگیری از شیوع کرونا در برخی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای فروش خودرو، افت شدیدی را که سال گذشته این ویروس شوم سبب آن شده بود، جبران کند.  

جبران گذشته

براساس گزارشی که انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در اروپا منتشر کرده، ثبت فروش خودروهای جدید در اتحادیه‌اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، لیختن‌ اشتاین ،نروژ و سوئیس) در سومین‌ماه سال میلادی جاری به‌رقم ۱.۳۹ میلیون‌دستگاه رسیده است. 

این افزایش فروش به‌روند افت یک‌ساله پایان داده و فروش خودرو در سه‌ماهه نخست را با رشد ۰.۹ درصدی به ۳.۸میلیون‌دستگاه رسانده است.

ثبت خودروهای جدید در گروه خودروسازی فولکس‌واگن به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز اروپایی، به ۴۶ درصد رسید؛ درحالی ‌که استلانتیس به‌عنوان دومین گروه پرفروش خودروسازی در اروپا شاهد رشد ۱۴۱ درصدی در این بخش بوده است. درعین حال ثبت سفارش‌های رنو به‌عنوان سومین گروه پرفروش اروپایی رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

درهمین راستا با مقایسه‌ ساده وضعیت سال گذشته، یعنی زمانی که کشورها به‌منظور شیوع بیش‌تر کووید-۱۹ قرنطینه و تعطیلی گسترده را اعمال کردند، با میزان فروش خودرو طی ماه گذشته می‌توان پی به‌این حقیقت برد که خودروسازان اروپایی حتی درمقایسه با دوران پیشا کرونا، بسیار خوب و عالی عمل کرده‌اند. درواقع از ژوئن ۲۰۱۹ تاکنون برای نخستین‌بار است که رقم فروش ماهانه خودرو در اروپا به ۱.۳۹ میلیون‌دستگاه می‌رسد. 

در جست‌ و جوی واقع‌ بینی

اگرچه ماه مارس همواره بهترین میزان فروش را برای صنعت‌خودرو اروپا به‌دنبال داشته، اما می‌توان گفت همچنان میزان ثبت سفارش ماهانه خودروهای جدید در اروپا به‌نسبت یک دهه گذشته، ۱۳ درصد پایین‌تر از دوران پیش از کروناست.

رقم بالای فروش خودرو درماه مارس نشان‌گر رشد و رونق صنعت‌خودرو بعد از آن است که بازار اروپا برای مدتی نسبتا طولانی در حل بحران اخیر از چین و ایالات‌متحده عقب مانده بود.

درواقع خودروسازان با تغییر رویه و روی آوردن به‌فروش آنلاین و بهره‌مند شدن از یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی توانسته‌اند با محدودیت‌های موجود کنار بیایند و تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که چشم‌انداز رشد صنعت‌خودرو در قاره اروپا به‌برنامه واکسیناسیون وابستگی زیادی دارد و اگرچه این امر رشد آرامی داشته، اما به‌تدریج درحال سرعت گرفتن است.

همچنین صنعت‌خودرو درطول سه‌ماهه نخست سال شاهد نهایی شدن یک ادغام تاریخی میان PSA و فیات-کرایسلر و شکل‌گیری گروه استلانیس بود. 

برندگان و بازندگان

برندهای زیرمجموعه گروه خودروسازی استلانتیس در ماه مارس فروش چشمگیری داشتند؛ جیپ ۲۴۰ درصد، فیات ۱۷۴ درصد، پژو ۱۴۲ درصد، سیتروئن ۱۵۷ درصد و اوپل ۹۰ درصد رشد را درمیزان ثبت سفارش برای محصولات جدید خود تجربه کردند.

برند فرانسوی رنو نیز در ماه گذشته ۷۲ درصد رشد فروش داشت و این در حالی است ‌که داچیا توانست ثبت سفارش خود را تا ۶۷ درصد افزایش دهد. درمیان برندهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن، سئات با رشد ۵۳ درصدی بهترین ماه را داشت و بعد از آن برندهای فولکس‌واگن و پورشه به‌ترتیب ۴۹ و ۴۲ درصد رشد را در فروش خود ثبت کردند. 

اشکودا و آئودی نیز هر دو رشد ۴۱ درصدی را در فروش ماه مارس خود به‌ثبت رساندند. هیوندای نیز با ثبت ۷۳ درصد رشد فروش در اروپا عملکرد بهتری نسبت به‌خواهرش یعنی کیا داشت که در این ماه توانست ۲۷ درصد فروش خود را نسبت به‌دوره مشابه سال قبل افزایش دهد.

در این ماه فروش برندهای تویوتا، نیسان و فورد نیز به‌ترتیب ۵۸، ۴۶ و ۵۹ درصد بود. برند ب‌ام‌و هم توانست در فروش این ماه خود رشد ۴۶ درصدی را شاهد باشد. درحالی‌ که رقیب دیرینه‌اش یعنی مرسدس‌بنز تنها ۵۷ درصد افزایش را در ثبت سفارش‌های خود به‌ثبت رساند. 

جگوار، میتسوبیشی، هوندا و لادا نیز تنها خودروسازانی بودند که در اروپا با افت فروش مواجه شدند و فروش میتسوبیشی هم ۲۳ درصد افت داشت. این شرکت ژاپنی مشغول کاهش حضور خود در اروپاست؛ اما حالا تصمیم گرفته افت فروش خود را با افزودن دو مدل ساخت رنو (که تولید آن‌ها از سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود) جبران کند.

همچنین ثبت سفارش خرید برای محصولات جگوار کاهش سه‌درصدی داشت و این درحالی است که فروش برند هم‌خانواده آن یعنی لندروور ۳۸ درصد افزایش داشته است. حجم فروش هوندا و لادا نیز به‌ترتیب ۲۳ و دو درصد کاهش یافت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =