کائوچو طبیعی

درحالی‌که خودروسازان بین‌المللی گرفتار مشکل جدی کمبود ریزتراشه‌های کامپیوتری شده‌اند و هیچ امیدی برای بهبود این شرایط تا پایان سال جاری وجود ندارد؛ کمبود تایر و قطعات لاستیکی نیز به‌عنوان دومین تهدید خودروسازان مطرح است.

به گزارش «اخبار خودرو»، تحلیلگران به بلومبرگ اخطار داده‌اند تامین کائوچو به شدت نگران‌کننده شده، بخشی از دلایل این موضوع را می‌توان در افزایش تقاضا برای تولید محصولات بهداشتی همچون دستکش‌های لاستیکی و چسب مخصوص بسته‌بندی دانست که البته ارتباط مستقیمی با صنعت تایر ندارد اما می‌تواند در تولید قطعات خودرو تاثیرگذار باشد. البته چند موضوع دیگر نیز به این کمبود دامن زده‌اند که شرایط را نگران‌کننده می‌کند. 

تامین کائوچو برای شرکت‌های بزرگ درحال‌حاضر به خاطر خشکسالی، سیل و بیماری درختان کائوچو در برخی کشورها ازجمله ویتنام و تایلند باعث شده است روند تولید این ماده‌اولیه با مشکل مواجه شود. همچنین در گزارش بلومبرگ آمد. علاوه‌بر این مشکلات از لحاظ اقتصادی نیز  تامین این ماده تحت فشار است.

طی سال گذشته چین برای تقویت ذخایر ملی خود اقدام به خرید گسترده کائوچو طبیعی کرد. این درحالی است که بسیاری از کشورها و حتی ایالات‌متحده از این غافله عقب ماندند. به همین خاطر در ماه فوریه شاهد افزایش قیمت کائوچو طبیعی و ثبت رکورد چهار سال اخیر به ارزش ۲ دلار برای هر کیلوگرم بودیم.

حتی به‌گفته  رابرت مایر، مدیرعامل سابق شرکت سنگاپوری متخصص در حوزه کشاورزی کائوچو به نام هالکون «Halycon Agri Corp» ممکن است این روند منجر به افزایش قیمت کائوچو طبیعی تا ۵ دلار به ازای هرکیلوگرم در چهار سال آینده شود. 

مایر به بلومبرگ گفت: «مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، ریشه ساختاری دارد.» در توضیح این کمبود فورد و استالانتیس تایید کردند شرایط بازار را رصد می‌کنند اما اکنون کمبود بر آنها تاثیر چندانی نگذاشته است. جنرال‌موتورز نیز اعلام کرد نگرانی جدی ندارد اما شرایط را بررسی می‌کند. 

از میشلن هم در این‌باره سوال شد که در پاسخ گفته‌اند مشکل آنها تراکم محموله‌های دریایی در  بنادر و ترمینال‌های هوایی آسیاست زیرا باعث شده است کائوچو با تاخیر به واحدهای تولیدی میشلن برسد.

سخنگوی نماینده تولیدکنندگان قطعات خودرو در ایالات‌متحده و مدیرعامل شرکت فولی و لاردنر «Foley and Lardner LLP» گفت: «قطعا شرایط سخت‌تر می‌شود. از نظر ما این کمبود به اندازه مشکل چیپ‌ست‌ها نخواهد بود، اما قطعا تاثیرگذار است.»

همچنین استیو ویبو، مدیر شرکت قطعه‌سازی کانوی مک‌کنزی گفت: «این مشکل مانند کمبود دستمال بهداشتی در اوایل دوران قرنطیه است. اگر امکان تهیه و تامین مقداری لاستیک و کائوچو را دارید، همین الان سفارش خود را افزایش می‌دهید، زیرا اطلاع ندارید بعدا کِی می‌توانید آن را تهیه کنید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =