ILSAC

در سال‌ های اخیر ILSAC یا کمیته بین‌ المللی استانداردسازی و تاییدیه روانکارها تلاش زیادی برای تشخیص کیفیت روانکارها براساس نیاز خودروسازان کرده بود، اما ظاهرا عمر این کمیته به سر رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، نمایندگان پیشروترین خودروسازان دنیا یک کنسرسیوم بین‌المللی برای انواع مایعات موردنیاز محصولات تشکلی داده‌اند که به اختصار  IFC نام دارد. این اقدام در کنفرانس دیجتالی هفته گذشته در کنگره جهانی انجمن مهندسان خودرو (SAE) به‌صورت رسمی اعلام شد.

تری کوالسکی، سرمهندس تویوتا آمریکای شمالی درباره مشخصات موردنیاز مایعات موردنیاز خودروسازان براساس ساختار این کنسرسیوم توضیحاتی ارائه کرد و این اطمینان را داد که براساس این ساختار از فناوری‌های فعلی و آینده خودروها پشتیبانی خواهد شد. اما مهم‌ترین نکته آن‌که می‌توان از این کنسرسیوم به‌صورت بالقوه به‌عنوان جایگزین کمیته ILSAC یاد کرد که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده بود.

اولین استانداردی که این کمیته معرفی کرد، GF-1 بود. در طی ۲۸ سال فعالیت این کمیته،  6سطح کیفی معرفی شد که آخرین آنها GF-6 بود که در سال ۲۰۲۰ از موسسه نفتی آمریکا (API) مجوز گرفت.

براساس بیانه مطبوعاتی منتشرشده، خودروسازان این کنسرسیوم را ایجاد کرده‌اند تا اتحاد بهتری در تضمین کیفیت مایعات  با کاربری خودروها به‌دست بیایید.

برطبق این بیانیه تولیدکنندگان نهایی (OEM) در حال طراحی فناوری‌های جدید و ابتکاری در صنعت خودرو با سرعت بیشتری هستند. این تحول باتوجه به انتظارات مصرف‌کننده، مقررات دولتی و پیشرفت‌های فناوری اجرایی خواهد شد چراکه مایعات، بخش مهمی در پشتیبانی از عملکرد و تکامل خودرو هستند.

در این بیانیه آمده است: «در IFC؛ شرکت‌های OEM، تولیدکنندگان مایعات و روانکارها، بازاریاب‌ها و ارائه‌دهندگان موادافزودنی گردهم می‌آیند تا یک سیستم پیشرفته برای بهبود مشخصات مایعات حیاتی برای تامین‌نیاز خودروها را طراحی کنند. فعالیت‌های IFC باعث هماهنگی مشخصات فنی محصولات در سطح دنیا می‌شود و ضمن ساده‌سازی روند توسعه و اعتبارسنجی، بهره‌وری و عملکرد این محصولات را نیز بهبود می‌بخشد.»

در بخش دیگری از بیانه این کنسرسیوم آمده است: «هدف آنها در سطح بین‌المللی، تسریع در پذیرش با هدف جذب متخصصان صنایع مختلف به‌منظور افزایش عملکرد مایعات و روانکارهاست.. ذی‌نفعان صنعت پیش از این نارضایتی خود را از سیستم فعلی ابراز کرده‌اند، زیرا روند فعلی بسیاری زمان‌بر و پرهزینه است. هزینه تست‌های موتوری می‌تواند تا صدها و بلکه میلیون‌ها دلار برای هر محصول تمام شود، این روند با انجام آزمایش‌های متعدد برای احراز صلاحیت فرمولاسیون روغن موتورها، تا بیش از یک میلیون را نیز در بر می‌گیرد.»

اعضای کنسرسیوم جهانی مایعات گفته‌اند: «قصد داریم فناوری جامعی برای مایعات و متناسب با تمام سیستم‌های انتقال‌قدرت در وسایل نقلیه موجود با پیشرانه احتراق داخلی (ICE) و حتی خودروهای تمام‌برقی ارائه کنیم.»

در واقع قرار است ارگان جدیدی برای تعیین استراتژی و استانداردهای ایجاد شود. که شامل اجزای این زنجیره است. براساس زمان‌بندی درنظر گرفته‌شده اولین استاندارد این کنسرسیوم در حال تدوین بوده اما احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر قطعی درباره آن منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =