نیما اشرف‌ زاده، مدیر اجرایی اپلیکیشن شیپور

خریداران قبل از خرید خودروهای اقساطی، استعلام‌های لازم درباره مجوزهای خریدوفروش خودرو توسط آن شرکت را کنترل کنند. نکته مهم‌تر این‌که کاربران به هر قیمتی حاضر به‌معامله نشوند؛ چراکه فروش زیر قیمت خودرو، حتما دلیل خاصی دارد. به‌عنوان مثال ممکن است خودرو چپی بوده یا صحت و سلامت آن مساله‌دار باشد

این روزها سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف با هدف ساماندهی ‌معاملات خودرو شکل گرفته‌اند و خریدوفروش آنلاین در کنار روش‌های سنتی جای خود را باز کرده است. این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در کشور ما، امکاناتی مانند بازدید کارشناسی، تخمین قیمت خودرو و... را نیز ارائه می‌دهند. یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آگهی برای خریدوفروش خودرو، «شیپور» است. البته اپلیکیشن و سایت شیپور در زمینه خریدوفروش کالاهای گوناگونی فعالیت می‌کند و فقط محدود به خریدوفروش خودرو نیست. امکان درخواست کارشناسی خودرو توسط متخصصان ازجمله خدمات «شیپور» است که در سه زمینه وضعیت بدنه، بررسی فنی و آپشن‌ها و لاستیک‌ها ارائه می‌شود. از دیگر خدمات خودرویی شیپور می‌توان به امکان درخواست بیمه خودرو اشاره کرد.

با نیما اشرف‌ زاده، مدیر اجرایی اپلیکیشن شیپور درباره شیوه‌های خریدوفروش آنلاین خودرو، روش‌های جلوگیری از کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید. 

درحال‌حاضر اپلیکیشن شما چند کاربر در سراسر کشور دارد؟

درحال‌حاضر بیش‌از ۳۰میلیون کاربر داریم. درباره شیپور باید بگویم این مجموعه از برندهای «نت‌ تجارت‌ اهورا» است و از مردادماه ۱۳۹۱ فعالیت خود را ابتدا به‌صورت وب‌سایت در زمینه انتشار آگهی‌های خریدوفروش(خودرو، مسکن، کسب‌وکار، لوازم خانگی و...) و سپس اپلیکیشن آغاز کرد.

امنیت کاربران بیش از هرچیز برای ما مهم است؛ به‌همین دلیل در سال ۱۳۹۴ مجموعه ما نخستین استارت‌آپی بود که پشتیبانی ۲۴ساعته را به‌خدمات خود اضافه کرد و یک تیم حقوقی نیز به مجموعه افزوده شد که وظیفه‌شان نظارت بیشتر بر آگهی‌های منتشرشده در این مجموعه بود. بدین ترتیب، در سال ۱۳۹۸ مجموعه شیپور نشان امنیت سایبری را از پلیس فتا دریافت کرد.

شیوه استفاده کاربران و توقعات آنها از شیپور چیست؟

در بحث خودرو سه‌دسته مخاطب داریم؛ گروه نخست، اشخاصی هستند که قصد فروش خودرویشان را دارند. آنها با مقایسه قیمت خودروهای مشابه و سپس تعیین نرخ مناسب خودرو را به‌فروش می‌رسانند. دسته دوم، خریداران هستند که با توجه به‌سلائق شخصی‌ خودرویی  را انتخاب و خریداری می‌کنند. اما گروه سوم کسانی هستند قصد خریدوفروش ندارند و فقط قیمت روز خودرویشان را در این پلت‌فرم پیدا می‌کنند.

این روزها برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در زمینه خریدوفروش خودرو خدمات جانبی ارائه می‌دهند. «کارافزار» شما چه خدماتی در این زمینه به کاربران ارائه می‌کند؟

خدمات کارشناسی خودرو شیپور در سال نخست با همکاری مشترک «همراه‌ مکانیک» راه‌اندازی و ارائه شد. اما اکنون مدتی است شیپور به‌تنهایی خدمات کارشناسی خودرو را عرضه می‌کند. اگر کاربر درزمینه خرید خودرو نیاز به‌کارشناسی داشته باشد، درخواستش را ارائه می‌دهد.

 انتشار آگهی‌های فضای مجازی چند بار اجرایی شد، نظر شما درباره اثربخشی این اقدام چیست؟ آیا این طرح به کنترل قیمت خودرو کمک کرد؟

در 11اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۳ دقیقه برای نخستین‌بار از طرف دادستانی برای عدم‌درج قیمت خودرو در آگهی‌ها با من تماس گرفتند. ابتدا، مدت‌زمان عدم درج‌ قیمت‌ها ۷۲ ساعت بود اما تا مردادماه سال 1398 ادامه یافت. در ۲۳اردیبهشت سال 13۹۹ برای دومین‌بار طی دستوری ما را از درج قیمت‌ها منع کردند که این ممنوعیت تا اواخر پاییز گذشته ادامه پیدا کرد. به‌نظر من و با توجه به‌شواهد و مدارک، این طرح تاثیرگذار نبوده، حتی در آن بازه زمانی منجر به‌افزایش آگهی‌های کاذب از طرف سودجویان شد.

به‌عنوان‌مثال خودرو سانتافه سال گذشته با قیمت ۷۰۰میلیون‌تومان خریداری می‌شد؛ اما پس از حذف قیمت در آگهی‌ها حتی به ۳میلیاردتومان هم رسید. این شواهد نشان‌دهنده کارآمد نبودن این طرح است؛ تاجایی‌که رئیس اتحادیه خودرو یا برخی نمایندگان مجلس نیز طی تماس با ما و مصاحبه با رسانه‌های مختلف از حذف قیمت‌ها ابراز نارضایتی کردند. چراکه این روند مغایر با حقوق فروشنده و خریدار است. درواقع به‌دلیل عدم شفافیت قیمتی در آگهی‌ها، فروشنده ممکن بود خودرویش را با قیمت کمتر از ‌ارزش واقعی بفروشد یا خریدار با بهایی بالاتر از ارزش واقعی خودرو، آن را خریداری کند.

 درخصوص جلوگیری از کلاهبرداری در آگهی‌های خودرویی فضای مجازی چه توصیه‌ای به مشتریان و فروشندگان خودرو دارید؟

در سال ۹۲، بیشترین کلاهبرداری‌هایی که در وب‌سایت‌ها اتفاق می‌افتاد، مربوط‌به دریافت بیعانه بود اما خوشبختانه با گذشت زمان و فرهنگ‌سازی در این رابطه، آمار آن کاهش یافت. البته درحال‌حاضر اداره آگاهی درباره برخی کلاهبرداری‌ها به‌ما هشدارهایی را ارئه می‌دهد، به‌عنوان‌مثال در روزهایی که سرقت دستگاه پخش خودرو افزایش می‌یابد، تمام وب‌سایت‌ها باید بر انتشار آگهی‌های این اقلام نظارت بیشتری داشته باشند. در مورد سرقت زاپاس خودرو و آگهی‌های فروش آن هم همین‌طور.

مبحث مهم درباره کلاهبرداری، مساله فروش خودروهای اقساطی است. خریداران حتما قبل از خرید این خودروها، استعلام‌های لازم درباره مجوزهای خریدوفروش خودرو توسط شرکت ارائه‌دهنده را بررسی کنند. نکته مهم‌تر آنکه کاربران به هر قیمتی حاضر به‌معامله نشوند؛ زیرا فروش زیر قیمت خودرو، حتما دلیل خاصی دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است خودرو چپی بوده یا صحت و سلامت آن مساله‌دار باشد.

آیا فعالیت گسترده شما در فضای مجازی، به کسب‌وکار بنگاه‌های سنتی خریدوفروش خودرو آسیب وارد کرده است؟ 

بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های فروش، محل تخصصی خریدوفروش خودرو هستند اما هدف وب‌سایت‌ها در نشر آگهی‌های خریدوفروش خودرو، کمک به‌بنگاه‌ها و مردم است. اگر مردم برای خرید به‌بنگاه‌ها رجوع می‌کنند، خیالشان آسوده است؛ چون اگر تخلف یا کلاهبرداری اتفاق بیفتد، می‌توانند قولنامه را فسخ یا حتی طلب خسارت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =