پالایشگاه نفت تهران

آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت تهران(تندگویان) از ابتدای خردادماه و کاهش عرضه لوب‌کات در بورس کالا توسط این واحد تولیدی،‌ احتمال کاهش ۵۰درصدی تولید روغن پایه را قوت بخشید.

به گزارش «دنیای‌ خودرو»، ‌پالایشگاه نفت تهران که عمده تامین‌کننده خوراک تولید روغن پایه در ۲ پالایشگاه روغن‌سازی بزرگ کشور یعنی نفت ایرانول و نفت بهران است، از  ابتدای خردادماه وارد تعمیرات اساسی می‌شود و به گفته کارشناسان صنعت نفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت،‌ میزان تولید و عرضه لوب‌کات به‌عنوان یکی از محصولات جانبی خود را تا ۵۰درصد کاهش خواهد داد.

پالایشگاه نفت تهران بر اساس آمارهای منتشرشده از فروش لوب‌کات در سایت بورس کالا در بهمن ماه سال گذشته ۴۸هزار تن لوب‌کات سنگین و ۲۵هزار تن لوب‌کات سبک تولید کرده است.

اگرچه بخشی ازاین تولیدات در اختیار شرکت نفت‌پارس قرار گرفته است اما خریدار عمده لوب‌کات پالایشگاه تندگویان شرکت‌های نفت بهران و ایرانول هستند  که به نظر می‌رسد با آغاز تعمیرات اساسی در این مجموعه نفتی با مشکل تامین خوراک حداقل برای یک‌ماه پایانی بهار مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار «دنیای‌ خودرو» ‌مسئولان فنی پالایشگاه نفت تهران هنوز اطلاعات دقیقی از انجام تعمیرات اساسی در بخش‌های مختلف اعلام نکرده اند اما اگر درطول تعمیرات برای تولید لوب‌کات به‌عنوان یکی از محصولات ویژه تاکید داشته باشند بی‌شک میزان تولیدشان به نصف کاهش خواهد یافت.این بدان معناست که دو روغن‌ساز  بزرگ یعنی بهران و ایرانول به جای دریافت ۷۳هزار تن لوب‌کات سبک و سنگین تنها موفق به خرید ۳۷ هزار تن ماده اولیه می‌شوند.

ازسوی‌دیگر به این دلیل که از هر ۲کیلوگرم لوب‌کات تنها یک‌کیلوگرم روغن پایه به دست می‌آید میزان تولید روغن پایه نیز از ۳۷ هزار تن در ماه‌های قبل به نزدیک ۱۸ هزار تن می‌رسد که  این امر می‌تواند تاثیر بسزایی بر قیمت روغن پایه و میزان عرضه آن برای بلندینگ‌های بخش خصوصی داشته باشد.

ذکر این نکته لازم است که با کاهش عرضه لوب‌کات توسط پالایشگاه تهران،‌ اگرچه قیمت پایه لوب‌کات در بورس به‌واسطه نرخ ارز و قیمت  فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شود،‌ تغییری نخواهد کرد اما تقاضا  برای خرید از پالایشگاه‌های دیگر مانند اصفهان و بندرعباس بالاتر می‌رود.

افزایش تقاضا از دیگر پالایشگاه‌ها آن‌هم در سازوکار فروش در بورس کالا به معنای افزایش قیمت روغن پایه در خردادماه خواهد بود. حال با شرایط موجود به نظر می‌رسد بلندینگ‌های بخش خصوصی تمایل بیشتری برای خرید روغن پایه در اردیبهشت‌ماه از  خود نشان دهند تا برای ادامه تولید خود در خرداد با مشکل تامین ماده اولیه مواجه نشوند.

احتمال کاهش ۵۰درصدی عرضه لوب‌کات توسط  پالایشگاه تند گویان در حالی مطرح می‌شود که مسئولان فنی این پالایشگاه تولید لوب‌کات در طول تعمیرات اساسی را در برنامه داشته باشند. در غیر این‌صورت ممکن است دیگر محصولات ویژه این مجموعه در اولویت قرارگیرند و لوب‌کات حتی کمتر از پیش‌بینی‌ها در بورس کالا توزیع شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مختارحسین زاده IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    یعنی ما باید روغن ذخیره کنیم براخودمون تاکی تعمیرات تموم میشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =