افزایش حجم صادرات روغن پایه از مبدا کره

آمار صادراتی بنادر کره‌جنوبی نشان می‌دهند حجم ارسال نسبت‌به سال ۲۰۲۰ بیشتر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  براساس اطلاعاتی که مرکز اطلاعات گمرک کره منتشر کرد، در مارس سال ۲۰۲۱ نسبت‌به زمان مشابه سال گذشته ۹درصد رشد صادرات روغن پایه به‌عنوان ماده اصلی تولید روانکارها ثبت شده است. 

این کشور طی این مدت ۴۱۸ هزار و ۴۵۹ تن روغن پایه را صادر کرده؛ درحالی که طی مارس ۲۰۲۰ این آمار ۳۸۴ هزار و ۱۹۵ تن ثبت شده بود. در واقع آمار مارس از ماه ژانویه ۲۰۲۰ که حجم صادارت به ۴۴۷ هزار و ۳۳۹ تن رسیده بود، بیشترین میزان است. 

درنهایت طی سه‌ماهه نخست سال جاری کره‌جنوبی یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تن روغن پایه صادر کرده که عمده این حجم توسط شرکت‌های معروف همچون اس‌کی، گویان‌گتک و اس‌اویل تامین شده است. البته به این نکته نیر توجه داشته باشید که آمار سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ برابر با یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار تن بوده است.

کل حجم روغن پایه صادرشده از کره‌جنوبی طی ماه مارس ارزشی در حدود ۳۵۸ میلیون دلار داشته که این رقم نسبت به مارس ۲۰۲۰ رشد ۴۵درصدی را نشان می‌دهد.

بنابراین باوجود رشد حجمی ۹درصدی، در ارزش صادرات ۵برابر بیشتر رشد رخ داده است.

به‌عنوان‌مثال در ژانویه ۲۰۲۰ که بیشترین حجم فروش رخ داد، ارزش روغن پایه صادرشده برابر با ۳۰۷ میلیون دلار بود. از لحاظ ارزش مالی نیز کره‌جنوبی با فروش ۹۰۸میلیون دلار طی سه‌ماهه نخستن ۲۰۲۱ رشد ۱۹درصدی را نسبت‌به رقم ۷۶۵میلیون‌دلاری سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

درنظر داشته باشید کره‌جنوبی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان روغن پایه گروه دو به بالا می‌شناسند و محصولات آن در پالایشگاه‌های این کشور با سود بالایی به نقاط مختلف دنیا (از جمله ایران) صادر می‌شوند. از پالایشگاه‌های مهم کره‌جنوبی می‌توان به اس‌کی‌لابریکنتس، اس‌اویل، جی‌اس‌کالتک و شرکت مشترک هیوندای و شل اشاره کرد.

همچنین براساس آمار گمرکات کره‌جنوبی طی ماه فوریه این کشور ۵۶ هزار ۸۷۱ تن روغن پایه وارد کرده است.

درمجموع طی سه‌ماهه نخست سال؛ کره‌جنوبی ۱۲۸ هزار و ۷۴۴ تن روغن پایه وارد کرده که نسبت‌به سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با آمار واردات ۸۹ هزار و ۹۲۳ تنی، رشد ۴۳درصدی را نشان می‌دهد.

در واقع این کشور هم در صادارت و هم در واردات روغن پایه رشد داشته، همچنین در ماه فوریه باتوجه به افزایش درخواست ازسوی بازارهای کلیدی همچون چین، هند و ایالات‌متحده و کشورهای جنوب‌شرق آسیا ازجمله اندونزی، ویتنام و سنگاپور حجم کلی صادرات به ۸۴هزار و ۴۹۰ تن رسید.

البته در ماه فوریه بیشتر آمار صادراتی به روغن‌ پایه‌های گروه ۳ به بالا اختصاص داشته است. اما چینی‌ها نسبت‌به سایر کشورها تقاضای بیشتری برای روغن پایه گروه یک داشته‌اند.

درنهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که آرامکو عربستان‌سعودی برای احداث پالایشگاه‌های جدید خود برای تولید روغن پایه گروه ۳ حاصل‌از همکاری شرکت اس‌اویل کره‌جنوبی بهره برده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =