جگوار

تیه‌ری بولور مدیرعامل جگوار لندرور گفته که برای توسعه طیف جدید محصولات الکتریکی جگوار به دنبال همکاری با شرکایی خارج از جگوار لندرور است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی‌که جگوار در تلاش است تا با کوچک‌سازی شرکت و بدل شدن به سازنده خودروهای برقی هویت خود را بازآفرینی‌ کند، چشم‌انداز این برند بریتانیایی همچنان تیره و تار است و مدتهاست که نتوانسته در فروش و رده‌بندی‌های کیفی به قل دیگرش یعنی لندرور نزدیک شود. آیا این برند خواهد توانست با مدیریت جگوارلندرور که گفته می‌شود خودش آن‌قدر کوچک است که نمی‌تواند با برندهایی مانند ب‌ام‌و، بنز و آئودی رقابت کند، به جایی برسد؟

تاکید بر کیفیت

جگوار لندرور برای نجات یافتن از وضعیتی که در آن گیر افتاده به افزایش حجم فروش خود احتیاج دارد و به نظر می‌رسد که باید دست‌کم دست به دامن یک شریک تجاری شود یا به مالکیت کاملا برند تن بدهد.

به باور بسیاری یک کمپانی چینی باید از راه برسد همان‌طور که جیلی ولوو را نجات داد، اما دیگران معتقدند که مالک چینی جگوارلندرور یعنی تاتاموتورز با این ایده موافقت نخواهد کرد.

تیه‌ری بولور مدیرعامل جگوار لندرور اعلام کرده که بهبود کیفیت اولویت اول جگوار است، اما وقتی در نظر بگیرید که تسلا معمولا در نظرسنجی‌های مشتریان عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد بلکه به خاطر قدرت بی‌چون‌چرای برمدش محبوب سرمایه‌گذاران است، به این نتیجه می‌رسیم که شاید کیفیت چندان اهمیتی هم نداشته باشد.

تمرکز بر بازار برقی‌

 بعد از اعلام راهبرد 5 ساله اخیر جگوار لندرور با عنوان «تصور مجدد آینده»، جگوار تولید سدان‌های XE و XF خود را متوقف و اعلام کرد که تا سال 2025 برندی تمام الکتریکی خواهد شد و به این ترتیب آینده این برند برای سرمایه گذاران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

خط تولید جدید جگوار در حالت تمام الکتریکی چه شکلی خواهد داشت و چطور می‌توان مطمئن شد که مدل‌های جدید بر فروش شاسی‌بلندهای رنجروور و لندروور تاثیر منفی نخواهد گذاشت؟

مدتی است که آینده جگوار به عنوان برندی سدان محور در بازاری که بیشتر شاسی‌بلند پسند است مبهم بوده. طیف جدید شاسی‌بلندهای آن نیز اعم از اف-پیس، ای‌-پیس و یک مدل غول‌پیکر احتمالی با نام جی-پیس می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر فروش لندرور بگذارد که تمرکزش بر تولید مدل‌های شاسی‌بلند است.

هویتی لوکس

برخی این نظر را مطرح کرده‌اند که جگوار خود را به عنوان برندی بسیار لوکس و گران‌قیمت در حد بنتلی و رولزرویس به بازار عرضه خواهد کرد که تمرکزش بر فروش کمتر با حاشیه سود بسیار بالا خواهد بود.

عملی کردن این تصمیم می‌تواند برای جگوار ساده‌تر باشد. سایر پرسش‌هایی که آینده جگوار را تحت‌الشعاع قرار داده به هویت این شرکت در مقام برندی مستقل مربوط می‌شود. آیا جگوار مستقل خواهد بود یا در کنار لندرور می‌ماند تا با رقبای قوی‌تری مانند ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی رقابت کند؟ آیا تاتا تصمیم می‌گیرد که جگوار یا کل جگوار لندرور را بفروشد؟

همکاری یا واگذاری

این پرسش که چه کسی ممکن است جگوار لندرور یا برند جگوار را خریداری کند هم کاندیداهای متفاوتی را می‌تواند مطرح کند. ب‌ام‌و با جگوارلندرور قراردادی برای مهندسی خودروهای برقی بسته، اما با توجه به همکاری ناموفق آن با روور در سال 1994 بعید به نظر می‌رسد که بخواهد باری دیگر این تجربه را تکرار کند.

به نظر می‌رسید که گروه PSA علاقه‌مند به خرید و همکاری با جگوار لندرور باشد، اما بعد از ادغام با فیات کرایسلر حالا توجیه ادامه کار همه برندهای زیر مجموعه استلانتیس کاری دشوار به نظر می‌رسد و بعید است که آن‌ها بخواهند دو برند دیگر را هم زیر پروبال خود بگیرند.

از طرفی ممکن است کمپانی‌های چینی مانند هلدینگ ژچیانگ جیلی که توانست ولووی سوئد را خریداری کند مشتاق به خرید این خودروساز بریتانیایی باشند، اما بعید به نظر می‌رسد که تاتاموتورز دست‌کم در 5 سال آینده که نتیجه برنامه‌ریزی‌های اخیر مشخص خواهد شد، شرکتش را به چینی‌ها بفروشد.

تیه‌ری بولور مدیرعامل جگوار لندرور گفته که برای توسعه طیف جدید محصولات الکتریکی جگوار به دنبال همکاری با شرکایی خارج از جگوار لندرور است.

معمای جگوار لندرور

تحلیل‌گران به این می‌اندیشند که با توجه به آن‌که در سال 2020 فروش کلی جگوار تنها 100 هزار دستگاه بوده چگونه می‌تواند به لحاظ مالی چنین برنامه بلندپروازانه‌ای را توجیه کند؟ لندرور در سال 2024 اولین محصول برقی خود را عرضه خواهد کرد.

جگوارلندرور هدف فروش سالانه یک میلیونی خود را کنار گذاشته و حالا سعی دارد با فروش چیزی بین 400 تا 450 هزار دستگاه در سال بتواند سودآوری خود را حفظ کند.

سال گذشته فروش فروش جگوارلندرور کاهشی 24 درصدی داشت و به 426 هزار دستگاه رسید که از آن حدود 324 هزار دستگاه خودروهای لندرور و حدود 100 هزار دستگاه جگوار بوده است.

به باور کارشناسان جگوار برای بقای خود باید بتواند خط تولید جدید خود را بسیار متمایز از لندرور کند تا بتواند در بازار جایی پیدا کند و به علاوه بر فروش و موفقیت آن تاثیری نگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =