ایلان ماسک

از ابتدای فعالیت تسلا در چین همواره دولت مرکزی چین از آن به عنوان الگویی برای نشان دادن آزادی عمل کسب‌وکارهای خارجی در بازار نسبتا بسته خود استفاده کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، تسلا با فشاری فزاینده در چین مواجه شده و پس از اعتراض‌های یک خریدار تسلا در نمایشگاه شانگهای، رسانه‌ها و قانون‌گذاران این کشور این خودروساز آمریکایی را به‌باد انتقاد گرفته‌اند. به‌باور بسیاری تسلا با یکی از بدترین بحران‌های روابط عمومی خود در چین مواجه شده است که از دید سرمایه‌گذاران  این شرکت بازاری بسیار مهم به‌شمار می‌رود. 

وایرال شدن یک حادثه

دوشنبه گذشته زنی که ادعا می‌کرد خریدار تسلاست، در نمایشگاه شانگهای با لباسی که روی آن نوشته شده بود: «ترمزها کار نمی‌کنند!» روی سقف یکی از خودروهایی که در غرفه تسلا بود رفت.

او به‌نقص فنی‌ خودرویش اعتراض داشت؛ مشکلی که به‌ادعای کاربران رسانه‌های اجتماعی در چین،  بسیاری از خریداران تسلا در ماه‌های اخیر به‌آن اشاره کرده‌اند. ویدئو این اتفاق به‌شکل گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی دست به‌دست شد و نظر رسانه‌های دولتی چین را نیز به‌خود جلب کرد.

روز سه‌شنبه پلیس شانگهای زن معترض را شناسایی کرد و اعلام شد این زن به‌خاطر بر هم زدن نظم عمومی به پنج روز حبس محکوم شده است.

تسلا اعلام کرد که این زن در تصادفی که ماه فوریه «به‌خاطر سرعت غیرمجاز» صورت گرفته، مقصر شناخته شده و این‌که بعد از دو ماه مذاکره حاضر نشده که نماینده‌ای خودرویش را مورد بررسی قرار دهد و درعوض خواستار پس گرفتن پول خودرویش شده است.  

متکبر یا حق‌ به‌ جانب

تائو لین، قائم‌مقام تسلا در چین در مصاحبه‌ای با نشریه «کایجینگ» گفته که این زن به‌دنبال گرفتن غرامتی هنگفت بوده و این شرکت برای پرداخت چنین پولی به او دلیلی نمی‌بیند. تسلا در یک شبکه اجتماعی چینی به‌اسم ویبو که شبیه توئیتر است، اعلام کرده که این خودروساز به‌«درخواست‌های غیرمعقول» تن نمی‌دهد.

درعین حال رسانه‌ دولتی و آژانس‌های حکومتی چین نیز تسلا را بابت اتخاذ چنین موضعی مواخذه کردند. نشریه‌ای وابسته به‌دولت چین مجموعه‌ای از سرمقاله‌ها را علیه این خودروساز آمریکایی نوشته و کمیسیون انضباطی دولت مرکزی چین یک بیانیه‌ هشدار منتشر کرده است. 

در یکی از مقاله‌های چین با عنوان «سه درسی که تسلا باید بیاموزد» به این سازنده‌ آمریکایی خودروهای برقی توصیه شده که به‌بازار مشتریان چینی احترام بگذارد.

در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه «گلوبال تایمز» که از حمایت دولت چین برخوردار است چاپ شده، این‌طور آمده است: «موضع تکبرآمیز و تحقیرآمیز این شرکت در برابر عموم غیرقابل قبول و مشمئزکننده است که می‌تواند آسیب فراوانی را به‌اعتبار و پایگاه مشتریان تسلا در بازار چین وارد کند.» 

تسلا در بیانیه‌ای به‌خاطر رفع نشدن سریع مشکلات مالک معترض عذرخواهی کرد و در پستی در شبکه اجتماعی چینی ویبی گفت که مایل به‌همکاری با مقامات چین است. این کمپانی اعلام کرد که به‌منظور بهبود مشکلات موجود در فرآیند خدمات مشتریانش دست به‌کاوش و اصلاح شیوه‌های خود خواهد زد. روز پنجشنبه تسلا اعلام کرد که داده‌های خام مربوط به ۳۰ دقیقه قبل از وقوع تصادف در دسترس‌ قرار گرفته است. 

زیر نگاه دقیق رقبا

از ابتدای فعالیت تسلا در چین، همواره دولت مرکزی چین از آن به‌عنوان الگویی برای نشان دادن آزادی عمل کسب‌وکارهای خارجی در بازار نسبتا بسته خود استفاده کرده و تسلا طی دو سال گذشته تمرکز ویژه‌ای روی ‌بازار چین داشته است.

با حمایت دولت مرکزی، تسلا کارخانه خود را در شانگهای در سال ۲۰۱۹ پایه‌گذاری کرد و در سال گذشته خودرو مدل ۳ را که در آن سایت تولید شده بود، به‌مشتریان چینی عرضه کرد. در سال ۲۰۲۰ فروش تسلا در چین دو برابر شد و تسلا مدل ۳ به‌پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی سال در این کشور بدل شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال ۲۰۱۹ با لی چه‌کیانگ، نخست‌وزیر جمهوری خلق چین دیدار کرد. اما موفقیت همواره موجب زیر نظر قرار گرفتن می‌شود و با در نظر گرفتن کمپانی‌های چینی که سعی دارند سهم بزرگ‌تری از بازار رو به‌رشد خودروهای الکتریکی را به‌خود اختصاص دهند، می‌توان به‌اوضاع تسلا در مهم‌ترین بازار خارجی‌اش پی برد.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های منفی درباره‌ تسلا درچین افزایش پیدا کرده است و مدتی پیش در سال جاری میلادی، براساس گزارش‌ها یک مدل ۳ در گاراژی در شانگهای منفجر شد. 

درحالی‌ که در مقاله‌ای محلی ادعا شد که در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۱۰ مورد گزارش درباره از کنترل خارج شدن تسلا در چین منتشر شده است.

چین همچنین به‌خاطر نگرانی‌ها درباره احتمال ضبط تصاویر مکان‌های پیرامون خودرو توسط سنسورهای آن، استفاده از خودروهای تسلا را در میان کارکنان دولت و بخش‌های نظامی ممنوع کرده است.

ماسک درنتیجه این خبرها گفت که اگر محصولاتش به‌عنوان وسیله‌ای برای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند، شرکتش را تعطیل خواهد کرد و به‌رغم همه این‌ها، ماسک رویکردی مثبت نسبت به‌چین دارد و برای موفقیت خود در آینده روی آن حساب باز کرده است.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    ببخشید ولی این تسلا ها در کشور خودتون تولید میشه پس اگه مشکلی داره بخاطر قطعات چینی خودتونه نه بخاطر تسلا ، چرا این موارد در دیگر کشور ها دیده نمیشه؟ از همون ابتدا برای همه مشخص بود تسلاهایی که در چین تولید میشه کیفیت نسخه آمریکایی رو ندارن چون چینی ها دغل و بنجول سازن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =