لنت‌ های تقلبی

درواقع کفشک‌های مستعمل پس از جمع‌آوری به‌صورت ویژه بارگیری شده و کیلویی به‌فروش می‌رسند تا دوباره در پروسه تولید لنت مورد استفاده قرار بگیرند.

این روزها با گذری در بازار لنت‌ترمز و صحبت با فعالان این حوزه و درعین حال مشتریان درمی‌یابیم که عملکرد برخی برندها به‌هیچ عنوان قابل دفاع نیست و بازار مملو از محصولات زیر پله‌ای و به‌نوعی تقلبی است. در این بین برخی تولیدکنندگان درجه دو و سه برای کاهش هزینه‌های خود عملکرد نادرستی دارند و درچنین شرایطی و با توجه به‌افزایش بهای آهن‌آلات در بازار و محتمل بودن افزایش قیمت نهایی محصول، از کفشک‌های مستعمل در محصولاتشان استفاده می‌کنند و متاسفانه این اقدام ‌شکل روزافزون به‌خود گرفته است.

برای مثال درحال حاضر برای تولید یک دست لنت‌ترمز استاندارد چرخ‌های عقب پراید با کفشک نو به‌صورت میانگین چیزی حدود ۳۰ هزار تومان صرف تامین کفشک خواهد شد و با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد فروش محصول در بازه قیمتی ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان تنها با استفاده از کفشک مستعمل امکان‌پذیر خواهد بود. زیرا کفشک تنها یکی از اقلام BOM این قطعه است و لقمه لنت، چسب، بسته‌بندی و ‌... نیز سایر اجزای مصرفی محسوب می‌شود که هرکدام هزینه خود را دارد. درعین حال هزینه‌های نفر-ساعت اپراتوری و موارد دیگر نیز قابل توجه است.

با این وجود شاهد فروش این قطعه با قیمت‌های نازل هستیم که یکی از عوامل اصلی آن استفاده از کفشک‌های مستعمل و کارکرده روی محصول است.

درواقع کفشک‌های مستعمل پس از جمع‌آوری به‌صورت ویژه بارگیری شده و کیلویی به‌فروش می‌رسند تا دوباره در پروسه تولید لنت مورد استفاده قرار بگیرند. در این شرایط پس از آن‌که لنت‌ سوزانده می‌شود، کفشک باقیمانده مجددا وارد خط تولید می‌شود!

درعین حال استفاده از این کفشک‌ها برای مصرف‌کننده نهایی ریسک‌هایی را در برخواهد داشت. زیرا برخی از این قطعات در مرحله سوزاندن لنت به‌دلیل حرارت بالا دچار دفرمگی شده یا نقاط جوش آن‌ها تضعیف می‌شود و خصوصا اگر تعمیر و تست مجدد در کار نباشد (که معمولا نیست).

ایراداتی مانند عدم‌رگلاژپذیری و کندگی نقاط جوش محتمل خواهد بود.همچنین ضخامت‌های ورق کفشک‌ها متفاوت و بیش‌تر اوقات پایین‌تر از محدوده مجاز نقشه است. همچنین با توجه به‌این‌که کفشک قبلا روی لنت چسبانده شده است، دربرخی موارد امکان باقی ماندن ذراتی از لنت قبلی روی آن وجود دارد که این امر مانع از چسبیدن مناسب این قطعه روی لنت جدید می‌شود و ریسک ایمنی را افزایش می‌دهد.

از دیگر موارد، عدم‌همخوانی چهار قطعه از یک دست لنت با همدیگر است که به‌مشکلات مونتاژی و عملکردی دامن می‌زند. اما استفاده و نصب کفشک‌های مستعمل یا دست‌دوم روی لنت‌های با ابعاد بزرگ‌تر مانند لنت‌های ترمز وانت‌ها و خودروهای سنگین به‌دلیل آن‌که نیاز به‌آهن بیش‌تری دارند، متداول‌تر است که درعین حال خطر بیش‌تری نیز دارد و در این مورد پیشنهاد می‌شود درصورتی که مصرف‌کننده می‌خواهد هزینه کمتری را بابت تعویض لنت متحمل شود، حداقل اقدام به‌لنت‌کوبی روی کفشک‌های قبلی درمراکز معتبر کند.

درمورد لنت‌های دیسکی نیز این موضوع هرچند با گستردگی کمتر، اما درحال ظهور است و برخی لنت‌های بسیار ارزان با بک‌پلیت‌های مستعمل و بعضا تابه‌تا در بازار به‌چشم می‌خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =