دلالان

بررسی وضعیت بازار خودروهای داخلی طی چند روز اخیر نشان می‌دهد آن‌طور که ادعا می‌شود مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها تاثیر چندانی روی آن نداشته است. این درحالی است که دلالان در بازار خودرو قدرت بیشتری دارند و تاثیر آن‌ها از عوامل دیگر به مراتب زیادتر است.

به گزارش «اخبار خودرو»، هرچند که باید گفت درحال حاضر هنوز نتیجه مذاکرات وین بین ایران و آمریکا و برنامه آن‌ها برای بازگشت به‌توافق هسته‌ای و برجام مشخص نشده، اما رسانه‌های خارجی از احتمال لغو برخی تحریم‌ها از جمله تحریم صنعت‌خودرو خبر می‌دهند. این درحالی است که به‌تازگی نشریه «وال‌استریت ژورنال» به‌نقل از یک مقام ارشد اروپایی خبر داده است آمریکا تمایل دارد تحریم‌های مربوط به‌صنایع مختلف از جمله خودروسازی ایران را کاهش دهد. اتفاقی که شاید سبب رونق واردات خودرو و بازار آن شود.

در سال ۲۰۱۸ که آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد، خودروسازی جزو نخستین بخش‌های تحریم‌شده ایران بود و گویا حالا نیز در فهرست نخستین حوزه‌هایی است که قرار است تحریم‌هایش لغو شود.

حدود سه سال پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد کشورش به‌طور رسمی از توافق هسته‌ای و برجام خارج شده و سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کند. سه ماه بعد، خودروسازی ایران رسما تحریم شد تا بار دیگر ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان کشور با خارجی‌ها قطع شود. همچنین شرکای خارجی نیز از بیم تنبیهات آمریکا تصمیم به‌ترک ایران گرفتند و نه فقط اروپایی‌ها، بلکه حتی برخی شرکت‌های چینی نیز بر موج تحریم سوار شده و عطای همکاری با شرکای تجاری ایرانی را به‌لقای آن بخشیده و به‌آن خاتمه دادند.

درحال حاضر با لغو تحریم‌ها، خودروسازان خارجی نیز می‌توانند به ایران بازگردند و با شرکت‌های داخلی مشارکت جدیدی را آغاز کنند. هرچند از همین حالا مخالفت‌هایی با بازگشت برخی خودروسازان شکل گرفته؛ اما به‌نظر می‌رسد اراده جمعی و تصمیم مسئولان صنعتی کشور از سرگیری ارتباطات خارجی در صنعت‌خودرو است.اما از طرف دیگر نقش دلالان در بازار خودرو همواره پر رنگ بوده و هست و آن‌ها قبل و بعد از تحریم‌ها معادلات را آن‌گونه که خود صلاح می‌دانند تعیین و تفسیر می‌کنند! 

این درحالی است که تعطیلی کسب و کارها به‌دلیل اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده و سکان هدایت بازاری همچون خودرو بیش از پیش به‌دست دلالان این بازار افتاده و قیمت‌ها در سایت‌های خرید و فروش تعیین و اعلام می‌شود. با این تفاصیل شاید افزایش ۱۸ تا ۳۴ میلیون‌تومانی قیمت یک مدل خودرو طی یک ماه چندان عجیب به‌نظر نرسد. اتفاقی که با نوسان نرخ دلار و تحریم به‌تنهایی نمی‌افتد.

بررسی وضعیت بازار خودرو در بازه یک‌ماهه اخیر (سوم فروردین‌ماه تا آخرین ساعات روز گذشته) حکایت از آن دارد که طی این مدت قیمت مدل‌های مورد بررسی بین دو تا ۱۸ میلیون و حتی ۳۴ میلیون هم افزایش داشته است. این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون کمتر از یک هفته بازارها و صنوف به‌صورت رسمی فعال بوده‌اند و باقی روزها به‌سبب فراگیری بالای ویروس کرونا، درتعطیلی به‌سر برده‌اند. بنابراین مالکان خودرو و دلالان با درج قیمت در سایت‌های خرید و فروش و آگهی‌ها، همچنان تنها تعیین‌کننده قیمت محصولات هستند و به‌این شکل تاثیر خود را روی بازار می‌گذارند؛ ظاهرا هیچ نهادی نیز ناظر بر فعالیت آن‌ها نیست و دست این فروشندگان برای قیمت‌گذاری کاملا باز است!

در این میان گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد محصولات ایران‌خودرو در بازار بین پنج تا ۳۴ میلیون‌تومان تغییرات قیمتی داشته‌اند و درمیان پرتیراژهای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو کمترین رشد به‌پژو ۲۰۶ تیپ ۵ تعلق دارد که در بازه قیمت ۲۵۰ تا ۲۵۵ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد؛ اما درمقابل، تیپ ۲ این خودرو بیش‌ترین افزایش قیمت با ۳۴ میلیون‌تومان را داشته و بهای آن از ۱۸۴میلیون‌ به ۲۱۸ میلیون‌تومان رسیده است. سمند LX، پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای نیز حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون‌تومان افزیش قیمت داشته‌اند و بهای سمند LX از ۱۸۰ میلیون‌ با ۱۱میلیون افزایش به‌محدوده ۱۹۱ میلیون‌تومان، پژو پارس از ۲۰۶میلیون‌ به ۲۱۸ میلیون‌تومان و ۲۰۷ دنده‌ای نیز از ۲۶۰ میلیون‌ به‌حدود ۲۷۲ میلیون‌تومان افزایش یافته‌ است. 
همچنین دنا معمولی با افزایش ۱۸ میلیون‌تومانی‌ از ۲۵۲‌میلیون‌ تا ۲۷۰ میلیون‌تومان، دناپلاس با افزایش ۲۰میلیون‌تومانی از ۳۳۰ میلیون‌ تا ۳۵۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۲۲ میلیون‌تومانی از محدوده ۳۶۳ میلیون‌ تا محدوده ۳۸۵ میلیون‌تومان صعود کرده‌اند.

اما در این میان محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازار نیز با رشد قیمت دو تا ۱۸ میلیون‌تومانی توانسته فاصله چشمگیری را با قیمت کارخانه رقم بزند. 

درهمین راستا پراید ۱۱۱ که ۱۲۵ میلیون‌تومان قیمت داشته، حالا به ۱۲۷ میلیون‌تومان رسیده و پراید ۱۳۱ با حدود ۱۰‌ میلیون‌تومان افزایش از ۱۰۶‌میلیون‌تومان به‌حدود ۱۱۶ میلیون‌تومان رسیده است. قیمت ساینا نیز با ۱۸میلیون‌تومان افزایش از ۱۳۰ میلیون‌ به ۱۴۸میلیون‌تومان رسیده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =