کد خبر: 234292
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
راه‌های کشور

وزیر راه و شهرسازی از مشارکت آزمایشی ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور در طرح مدیریت سرعت خبر داد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از تسنیم،محمد اسلامی ضمن تبریک هفتم اردیبهشت، روز ایمنی حمل‌ونقل اظهار کرد: اهمیت این روز از این بابت است که نشان می‌دهد به فکر جان انسان‌ها و سلامت جامعه هستیم.

وی ادامه داد: امروز این توفیق را داشتیم که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت به عنوان اولین کشور در منطقه شرق مدیترانه طرح مدیریت سرعت را در کشور اجرایی کنیم. طرح مدیریت سرعت با آنچه که تا امروز صورت گرفته تفاوت دارد. تاکنون با توجه به وضعیت طرح هندسی راه بر اساس یک سری محاسباتی که بر اساس مفروضات طراحی جاده انجام می‌شد، سرعت حداکثر و حداقل را برای جاده تعیین می‌کردیم. این کار روتین است و اکنون نیز انجام می‌شود.

وی افزود: اما در طول زمان در حاشیه راه‌ها اتفاقاتی رخ داده و بارگزاری‌هایی انجام شده است. ظهور مناطق سکونتگاهی یا فعالیت‌های دیگر ترددهای گوناگونی به جاده تحمیل کرده است. طرح مدیریت سرعت با هدف قرار دادن فرهنگ رانندگی، در قالب یک برنامه با چند فاز، سرعت را برای رانندگی تنظیم و مدیریت می‌کند. بر اساس این برنامه هم وزارت راه و شهرسازی در جاده اقداماتی انجام می‌دهد و هم پلیس اقدامات کنترلی را مدنظر قرار می‌دهد تا عبور ایمن تضمین شود.

وی با اشاره به جزییات طرح مدیریت سرعت گفت: این طرح امروز در سه استان و 6 محور شریانی پر ترافیک به طول 600 کیلومتر به صورت پایلوت آغاز می‌شود. بر این اساس به صورت گام‌به گام همه راه‌ها را به راه هوشمند تبدیل می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همانطور که در کشورهای پیشرو هم این اتفاق می‌افتد، در مسیر هوشمند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک و تابلوهای دیجیتال راننده را هشیار می‌کنیم. این اتفاق اکنون در آزادراه‌هایی که تازه احداث کرده‌ایم، مانند آزادراه تهران-شمال اتفاق می‌افتد.

اسلامی ادامه داد: در این طرح جاده هوشمند است، وسیله هوشمند است، راننده هوشمند است و تمام اقدامات انجام می‌شود تا راننده را با حواس جمع و به سلامت از این مسیر عبور دهیم و این مراقبت‌های چند جانبه کمک کند که حوادث کاهش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه این طرح نیز گفت: امروز 600 کیلومتر راه به صورت پایلوت برای مشارکت در طرح مدیریت سرعت هدف‌گذاری شده‌اند و این طرح آزمایشی در طول یک سال انجام می‌شود. حدودا 290 میلیارد تومان برای این یک سال هزینه خواهد شد.

وی افزود: این طرح یک کار توامان است و در این طرح هم زیرساخت‌ها و هم دوربین‌ها هدف قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بالای 85 درصد از حوادث رانندگی طبق گزارش پلیس متاثر از سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است، گفت: درصد قابل توجهی از تصادفات که شدت هم دارد، در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتند. آنجا مسیر مناسب است و نمی‌توان وقوع حادثه را مرتبط با مسیر دانست.

اسلامی افزود: برای ما این مهم است که بتوانیم فرهنگ رانندگی را ارتقا داده و ضوابط عبور و مرور را به گونه‌ای انعطاف دهیم که بتوانیم یک نظام عبور و مرور با حواس جمع را پایه‌گذاری کنیم. این یک کار مشترک بین پلیس، وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

وی درباره نقاط حادثه خیز در کشور نیز گفت: در 3000 منطقه حادثه رخ داده است، اما آنجایی که جاده به عنوان زیرساخت می‌توانست باعث حادثه شود 251 نقطه است. این نقاط به عنوان مثال شامل دسترسی از جاده فرعی به اصلی بدون طرح هندسی و دور برگردان نزدیک پیچی که دید کافی نداشت، می‌شد و این 251 خطر آفرین بود.

وی ادامه داد: از این نقاط بیش از 200 نقطه برطرف شده و بقیه هم آشکارسازی شده و با اقداماتی نظیر حضور پلیس و تابلوها و علائم آن نقطه را آشکار کرده‌ایم.

اسلامی با اشاره به تاثیر فرهنگ در حوادث رانندگی گفت: متاسفانه عده‌ای که کم هم نیستند، با تلفن همراه کار می‌کنند و رانندگی می‌کنند. این حادثه آفرین است. امیدوار هستیم با سیستم مراقبت و مجازات‌های قانونی که وجود دارد، بتوان بازدارنگی ایجاد کرده و اطمینان حاصل کرد که مردم مقررات را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: سرعت حداکثر روز و شب در جاده دو طرفه مشخص است. وقتی در این جاده کسی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت رانندگی کند، طبیعی است که حادثه می‌سازد. در طرح هندسی راه، هم قوس قائم و هم قوس افقی سرعت مجاز دارد. وقتی کسی از آن سرعت 2 برابر تجاوز کند، طبیعی است که دچار حادثه می شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اینگونه نیست که تمام این حوادث مقصر جاده باشد. از میان نقاط حادثه خیز آن دسته که رفع آن‌ها فوریت داشته را برطرف کردیم. ضمن اینکه پلیس با حضور و استفاده از دوربین سعی می‌کند آرام‌سازی ترافیک را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =