کد خبر: 234342
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
سیامک مقتدری

سیامک مقتدری * فعال صنعت خودرو

بررسی عوامل مثبت و منفی تاثیرگذار بر صنایعی مانند خودرو و قطعه می‌تواند این صنایع را از مشکلات مخرب در امان نگه دارد. در همین زمینه با سیامک مقتدری، فعال صنعت خودرو و قطعات به گفت‌وگو پرداختیم.

چه عواملی بر قیمت تمام‌شده خودرو بیشترین تاثیر را دارد؟

دستمزدهای کارگری به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت تمام‌شده خودرو هرسال بر اساس نرخ تورم محاسبه می‌شود. می‌توان گفت هزینه‌های ریالی و سایر هزینه‌هایی که به‌طور مستقیم مرتبط با ارز هستند، بر قیمت انواع کالاها ازجمله خودرو اثرگذارند که همین امر، موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

نرخ ارز چه تاثیری بر تولید داخلی دارد؟

افزایش نرخ ارز موجب عدم صرفه اقتصادی واردات و در ‌نتیجه تقویت جایگاه تولیدکنندگان داخلی در رقابت با رقبای خارجی در بازارهای هدف خواهد شد. تاثیر نرخ ارز را همچنین می‌توان بر امور گمرکی نیز جست‌وجو کرد، به طوری که اگر هزینه‌های واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات یدکی، در زمان ثبت‌سفارش پرداخت نشده باشد، تغییرات نرخ ارز، در زمان تحویل و ترخیص، واردکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. یک نمونه آن، بروز مشکلات در ارتباط با بانک‌ها و دیوان عدالت اداری است.

چه راهکاری برای کاهش تاثیرات منفی نرخ ارز بر صنعت خودرو و قطعه وجود دارد؟

تثبیت طولانی‌مدت نرخ ارز و عدم واقعی‌سازی و متناسب‌سازی آن با نرخ تورم، بر توجیه‌پذیری اقتصادی تولید خدشه وارد خواهد کرد تا جایی که واردات مقرون‌به‌صرفه خواهد شد.

بحث رفع تحریم‌ها چگونه می‌تواند بر صنایع تاثیر منفی داشته باشد؟

آزادسازی واردات ناشی‌از لغو تحریم‌ها که احتمال نادیده گرفتن سرمایه‌گذاری‌های تولیدکنندگان داخلی را به‌دنبال خواهد داشت، بر صنایع تاثیر مخرب دارد. این رویه همواره در کشور اتفاق افتاده به طوری که با وقوع تحریم‌ها، تولید داخلی ارحجیت پیدا می‌کند و پس از آزادسازی واردات، تولید داخلی و شعارهای مبتنی بر خودکفایی اقتصادی و داخلی‌سازی به‌دست فراموشی سپرده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =