محمدرضا نجفی‌منش

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: لازم است دولت از صنعت خودرو خارج شود و تنها نسبت به نظارت بر این صنعت اقدام کند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در کلاب هاوس درباره بازگشت پژو و رنو به ایران با تأکید بر این‌که موافق ورود شرکای فرانسوی به ایران هستیم، افزود: این شرکت‌ها با میل و اراده خود از ایران نرفتند بلکه با فشار ترامپ ناگزیر به خروج از ایران شدند و حتی سرمایه خود را جا گذاشتند.

وی با بیان این‌که اگر ایران همانند هندوستان موفق به داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور شود، هیچ‌کسی توان تحریم ایران را نخواهد داشت، تصریح کرد: ضمن آن‌که لازم است نسبت به قوی سازی توان مدیریتی خود اقدام کنیم تا در قراردادها موفق به کسب بیشترین امتیاز شویم.

نجفی منش بر تعیین تکلیف ضرر و زیان قطعه سازانی که نسبت به انجام سرمایه‌گذاری اقدام کرده بودند، اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت‌های خودروساز جهانی در حال ادغام هستند و با این اوصاف ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت‌های رده سوم و چهارم دنیا است در این میان اگر بتوانیم در داخل این مجموعه نسبت به ادغام شرکت‌ها و مجموعه‌سازی اقدام کنیم به‌طورقطع به صلاح صنعت خودرو عمل کرده‌ایم.

او با تشریح ضرورت‌های همکاری دوباره با شرکای خارجی بر خروج دولت از مدیریت صنعت خودرو تأکید و اعلام کرد: لازم است دولت تنها نسبت به نظارت بر صنعت خودرو اقدام کند.

ضرورت جذب حداکثری ظرفیت ها در وضعیت نوسانی تحریم‌ها

در ادامه محمدرضا معتمد مدیرعامل ایکاپ بابیان این‌که در حال حاضر ظرفیت خودروسازی در کشور به‌زحمت به سه میلیون دستگاه می‌رسد، اظهار کرد: این شرایط در حالی است که اگر نگاهی به قطعه‌سازی داشته باشیم شاهد ظرفیت بالفعل و پوشش تولید ۵ میلیون دستگاه خودرو هستیم.

او افزود: حتی در اوج خودروسازی در بخش‌های مهمی شاهد ظرفیت خالی بودیم که منجر به افزایش قیمت شد بنابراین در نگاه به بازگشت شرکا و یا شرکت‌های خارجی باید نسبت به سنجش ظرفیت‌ها اقدام کنیم.

مدیرعامل ایکاپ بابیان این‌که اگر هر قراردادی منجر به استفاده از ظرفیت و بهبود آن شود، اثر آن در محصول نهایی بسیار ناچیز خواهد بود، تصریح کرد: باید بپذیریم خودرو نان شب نیست اما می‌تواند اثرات جانبی در نان شب بگذارد بنابراین فضای بالادستی همواره مورد اغفال قرارگرفته درحالی‌که باید از این ظرفیت‌ها استفاده درستی کنیم.

معتمد با تأکید بر جذب حداکثری تأکید کرد: با وضعیت نوسانی تحریم‌ها لازم است فرایند جذب موردبازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالادستی خالی است.

وی همچنین تصریج کرد: ما FS برای قراردادهای بین‌المللی نداریم و توجه نکنیم حضور خارجی‌ها چه فرصت‌های جانبی را برای ما ایجاد نمی‌کند، با وجود اینکه ظرفیت‌های زیادی هست که به آن توجه نمی‌کنیم.

او گفت: جذب حداکثری ظرفیت‌ها با وضعیت نوسانی تحریم‌ها باید موردبازنگری قرار گیرد تا با توجه به پتانسیل‌های موجود شاهد بالفعل شدن آن‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =