صنعت خودرو

عزم دولت برای این کار جزم نیست. چراکه در ماه‌های پایانی کار خود به‌سر می‌برد و به‌نوعی برای آن‌ها اهمیتی ندارد. اما امیدواریم اگر کسی قصد کاندیداتوری دارد و برنده‌شدن خود را احتمال می‌دهد، از همین حالا برای یک‌میلیون نفری که نان خود را از این صنعت تهیه می‌کنند، تدبیری بیندیشد

سال گذشته درپی افزایش روزانه نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار و کارخانه افزایش پیدا کرد. اما از نیمه‌دوم سال 99 و با ثبات نسبی نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفت و به خودروسازان هم اجازه افزایش قیمت داده نشد. طی روزهای نخست سال جاری، قرار بر افزایش قیمت رسمی خودرو شد، اما با فشار برخی نهادها این افزایش قیمت اعمال نشد. پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت خودرو تا شهریورماه سال جاری نیز اعمال نشود و بحث آزادسازی یا افزایش نسبی قیمت آن نیز به دولت بعدی محول شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور در این باره به «دنیای خودرو» می‌گوید: «تعداد نهادهای ناظر و نظردهنده بر قیمت خودرو از تعداد قطعه‌سازان هم بیشتر شده است و در این بخش شاهد چندین نظر متفاوت هستیم؛ یک نهاد از افزایش قیمت صحبت می‌کند و نهاد دیگر با آن مخالفت می‌کند.»

نبود متولی واحد در حوزه خودرو و قیمت‌ گذاری آن

مازیار بیگلو نبود یک متولی واحد در حوزه خودرو و قیمت‌گذاری را باعث ضربه‌زدن به آن می‌داند و می‌افزاید: « از روز اول هم نسبت به افزایش یا آزادسازی قیمت خودرو خوش‌ بین نبودیم.»

وی‌ با بیان این‌که بارها بحث واقعی‌سازی قیمت شرکتی و تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو مطرح شده، اما هر بار یکی از نهادها از آن ایراد گرفته است، تاکید می‌کند: «این مکانیزمی که در حال اجراست، کارکردی جز نابودی صنعت خودرو و قطعه ندارد.»

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه می‌دهد: «وضعیت آشوب‌وار قیمت‌گذاری خودرو باعث شده است بازار به‌طور کامل در رکود فرو برود؛ بسیاری مردم توان خرید و تامین خودرو از بازار و کارخانه را ندارند. در این شرایط مشخص نیست چرا تکلیف قیمت‌گذاری واحد و اقتصادی خیلی سریع مشخص نمی‌شود.»

وی درخصوص چرایی عدم آزادسازی قیمت خودرو می‌گوید: «عزم دولت برای این کار جزم نیست. چراکه در ماه‌های پایانی کار خود به‌سر می‌برد و به‌نوعی برای آن‌ها اهمیتی ندارد. اما امیدواریم اگر کسی قصد کاندیداتوری دارد و برنده‌شدن خود را احتمال می‌دهد، از همین حالا برای یک‌میلیون نفری که نان خود را از این صنعت تهیه می‌کنند، تدبیری بیندیشد.»

زد و بندهای ناشی از گردش مالی بالا در صنعت خودرو

بیگلو با بیان این‌که طی یک سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها اعم از مصرفی و سرمایه‌ای افزایش پیدا کرده، اما تمرکز بسیاری نهادها تنها روی قیمت خودرو است، تصریح می‌کند: «متاسفانه خودرو از حالت یک کالای مصرفی خارج و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده و قیمت خودرو چندبرابر شده است. مشکل دیگر بحث زد و بندهایی است که به دلیل گردش مالی بالا در صنعت خودرو ایجاد شده و این صنعت را به محلی برای قدرت‌نمایی تبدیل کرده است.»

وی می‌افزاید: «برخی افراد و جریان‌ها در دو بخش سیاسی و اقتصادی باعث ایجاد ضرر برای مصرف‌کننده نهایی خودرو یعنی مردم شده‌اند. این نابسامانی‌ها باعث شده است خودرو چند برابر گران شود، اما عایدی تولیدکننده تغییری نکند. به نظر می‌رسد با این شرایط، افزایش قیمت رسمی و متعاقب آن قیمت بازار خودرو نیز جز عمیق‌تر شدن رکود چیزی در پی نداشته باشد، چراکه درآمد عموم مردم تغییری نکرده است و مشتریان فعلی هم به دلیل حاشیه سودی که همچنان وجود دارد، متقاضی خرید از کارخانه هستند. اگر این حاشیه سود از بین برود، تقاضای واقعی بازار هم کاهش پیدا می‌کند. زیرا مردم همین حالا هم توان خرید ندارند. پس اگر بر افزایش و آزادسازی قیمت تاکید می‌کنیم، باید از همین حالا راهکارهایی برای فروش اقساطی و لیزینگی داشته باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =