استاندارد GF-5

با آغاز ماه می،  استاندارد ILSAC GF-5  نزد سازمان API اعتبار ندارد و از لیست استانداردهای این موسسه خارج می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، دنی بچلدر، معاون ارشد بخش تاییدیه استانداردهای این موسسه نفتی با اعلام این خبر بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶هزار و ۷۰۰ محصول ثبت‌شده در این سازمان از استاندارد GF-5 پشتیبانی می‌کنند.

البته این موضوع به معنی عدم عرضه محصولاتی نیست که قبلا اقدام به اخذ این استاندارد کرده بودند،‌ بلکه API روند ارائه تاییدیه براساس این سطح کیفی را برای محصولات جدید متوقف کرده است.

در استاندارد GF-5 روانکارها باید از سطح مطلوبی برای کاهش مصرف سوخت و عملکرد روانکاری در بازه وسیعی از دما به‌منظور جلوگیری از ایجاد سایش بین دیواره سیلندر و پیستون، برخوردار باشند.

همچنین محصولات تحت این استاندارد باید حداقل تا ۸۵درصد برای استفاده از سوخت‌های اتانولی آماده می‌شدند. بچلدر روز گذشته ضمن اعلام این خبر از برنامه جدید اتحادیه آسیایی صنعت روانکارها (ALIA) خبر داد و گفت قرار است این یک اتحادیه غیرسودآور با مرکزیت سنگاپور باشد و صنعت روانکارها در این ناحیه، کنترل و ارتقای کیفی محصولات را بررسی کند.

البته استاندارد روانکارها تا بیش از ۳۵ سال براساس خواسته‌ها و حداقل‌های موردنیاز برای استفاده در صنایع نظامی درنظر گرفته می‌شد اما با پیشرفته‌تر شدن خودروها لازم بود توجه بیشتری به ویژگی‌های خودروهای سواری شود، به این ترتیب شش نسل از استاندارد ILSAC GF معرفی شد تا سرانجام در سال ۲۰۲۰ رعایت استاندارد ILSAC GF-6 در دو نسخه A و B الزامی شد.

روانکارهای تحت‌استاندارد GF-6B باید حداقل گرانروی 0W-16 را داشته باشند ولی در استاندارد GF-6A امکان بازگشت به استاندارد GF-5 و رعایت گرانوری‌های بیشتری نیز فراهم شده است.

این دو استاندارد را می‌توان مکمل استاندارد API SP دانست که همزمان با یکدیگر معرفی شدند، همین‌طور استاندارد ILSAC GF-5 را می‌توان هم‌رده سطوح کیفی SN، SM،SL و Sj در سیستم API دانست.

البته توجه داشته باشید استاندارد SJ را می‌توان قدیمی‌ترین سطح کیفی فعال در سیستم API دانست که خودروهای عرضه شده تا سال ۲۰۰۱ و قبل‌تر را پشتیبانی می‌کند. اما باتوجه به اینکه کمیته استاندارد بین‌المللی روانکارها «ILSAC» خواستار ساده‌سازی و ابداع یک استاندارد واحد بود، سطح کیفی ILSAC GF-5 ایجاد شد.

اما پس از اجباری شدن نسل بعدی این استاندارد در نخستین روز از ماه می ۲۰۲۰ فقط یک سال فرصت برای اخذ استاندارد نسل قبلی داده شد و حالا که این مهلت به پایان رسیده است، می‌توان ILSAC GF-5 را منسوخ دانست.

البته موسسه API سطح کیفی SN را که می‌توان به عنوان همزاد ILSAC GF-5 از آن یاد کرد را هنوز معتبر می‌داند. بچلدر گفت: «از روز شنبه تمام محصولاتی که در وب‌سایت ما از این استاندارد پشتیبانی می‌کردند، حذف خواهند شد.» API این استاندارد را به ۹۰۲ تولیدکننده مختلف در ۶۸ کشور ارائه کرده بود که ۶۲ درصد آنها در خارج از خاک ایالات‌متحده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =