عرضه خودرو در بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز ‌شنبه ۱۱ اردیبهشت بالغ بر ۲ میلیارد سهم و ارزش معاملات بالغ ۳۸۱ میلیارد تومان است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، کرمان‌خودرو، صنایع ریخته‌گری ایران، نیرومحرکه، رینگ‌سازی مشهد و تولید محور خودرو منفی شدند و در مقابل تنها نماد بهمن‌دیزل مثبت شد. همچنین روز یکشنبه در دادوستدهای گروه خودرویی طی ۳۶۱۱نوبت معاملاتی، ۹۹میلیون سهم به ارزش ۱۶.۹میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر ۱۹۵هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز با کاهش بیش از ۱۳هزار واحدی در تراز یک میلیون و ۱۸۰هزار واحدی قرار گرفت.

شرط توقف زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌ سازان بورسی

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند در شرایط حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات درخصوص صنعت خودرو در بورس، موضوع قیمت‌گذاری دستوری است؛ درصورتی‌که این کار همچنان ادامه داشته باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان بورسی همواره با زیان انباشته روبه‌رو خواهند بود. از سوی دیگر، مصرف‌کننده نهایی نیز نمی‌تواند خودرو را به قیمتی که شورای رقابت تعیین کرده است، خریداری کند. زیرا شانس برنده‌شدن او در قرعه‌کشی با توجه به حجم ثبت‌نام‌کنندگان بسیار اندک است و در این بین دلالان نفع اصلی را می‌برند.

از سوددهی صنعت تا سامان‌ دهی بازار

اگر قیمت خودرو واقعی و در حاشیه بازار تعیین شود، آن وقت خودروسازان محصول خود را به قیمت صحیح به فروش خواهند رساند و دیگر زیان تولید نخواهند کرد. از سوی دیگر، پس از مدتی بازار نیز به تعادل می‌رسد و مصرف‌کننده هم خودرو را با قیمت کمتری در قیاس با نرخ امروز خودرو در بازار آزاد خریداری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =