روغن موتور

برند روغن موتور موتول «Motol» از ژانویه ۲۰۲۰ همکاری خود را با خودروساز باوریایی برای توسعه روغن‌موتور و سایر روانکارهایی که قرار است به‌صورت اختصاصی در خودروهای مسابقات اتومبیلرانی این خودروساز استفاده شود، آغاز کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،برند روغن موتور موتول «Motol» از ژانویه ۲۰۲۰ همکاری خود را با خودروساز باوریایی برای توسعه روغن‌موتور و سایر روانکارهایی که قرار است به‌صورت اختصاصی در خودروهای مسابقات اتومبیلرانی این خودروساز استفاده شود، آغاز کرد. در این میان ب‌ام‌و استانداردهای خاصی را برای این انتخاب درنظر گرفته است. نیکولاس دماریا، مدیر پشتیبانی فنی موتول در آمریکای شمالی به توضیح آنها پرداخت.

روند پیچیده مهندسی روغن موتوراسپرت
توسعه روغن برای پیشرانه خودروهایی که قرار است در مسابقات اتومبیلرانی حاضر شوند، بدون شک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. معیارهایی بسیاری هستند که می‌تواند عملکرد خودرو را در مسابقه تحت‌تاثیر قرار دهند. تولیدکننده روغن‌موتور باید به مواردی همچون دما، فشار روغن، طراحی سیلندر، پیستون، رینگ، افزونه یا ادتیوهای استفاده‌شده در سوخت و طراحی پیشرانه نیز توجه داشته باشد. حتی مدت زمان مسابقه نیز بر فرمولاسیون نهایی روانکار تاثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال طراحی روغن موتور پیشرانه‌های خورجینی یا Vشکل باید به شکلی باشد که در هر مخزن فشار مساوی برقرار شود یا دمای هر پیست اتومبیلرانی بر عملکرد روانکار تاثیرگذار است. در سوخت خودروهای مسابقه‌ای نیز از مواد خاصی استفاده می‌شود که بر روانکاری موتور تاثیرگذار است. بنابراین با یک فرمولاسیون ساده مواجه نیستیم. موتول برای رسیدن به این فرمولاسیون در هر پیشرانه و هر مسابقه به صورت اختصاصی تحقیق و مشاوره انجام داده است. به این صورت که تیم مهندسی موتول فقط از محصولات پایه خود استفاده نکرده‌ است، بلکه از تکنولوژی‌های خاصی برای طراحی فرمولاسیون اختصاصی هر پیشرانه و هر پیست بهره برده‌اند.
وقتی شیمی‌دانان با سرعت راننده‌ها هماهنگ می‌شوند
درنظر داشته باشید هر مسابقه اتومبیلرانی حرفه‌ای شامل سه بخش تمرین، زمانگیری و مسابقه اصلی است. در پایان هر مرحله، تیم موتول اقدام به نمونه‌گیری از موتور کرد تا عملکرد موتور را در هر قطعه مورد بررسی قرار دهد. سپس اطلاعات را جمع‌آوری کرده و با اطلاعاتی که در روند توسعه هر فرمولاسیون درنظر می‌گرفتند، مقایسه می‌کردند. درنهایت اگر نیازمند تغییرات بود، در محصولی که در مسابقه نهایی استفاده می‌شد، اعمال می‌شد.
به‌عنوان مثال تیم موتول برای خودرو ب‌ام‌و M8 GTLM در مسابقات IMSA که به صورت رولکس ۲۴ساعته و اخیرا ۱۲ ساعته سبرینگ «Sebring» برگزار شد، از قبل فرمولاسیونی راددرنظر گرفته بود. اما درنهایت در مسابقه نهایی از فرمولاسیون متفاوتی استفاده کرد. دماریا درباره این تغییرات توضیح داد: «روند توسعه ممکن است به نحوی در آزمایشگاه‌ها پیش برود، اما در میدان مسابقه متوجه شوید اشتباه پیشرفته‌اید، در چنین شرایطی باید اشتباه را قبول کرد و خیلی سریع تغییرات را اعمال کنید.»
همچنین باید درنظر داشت باتوجه به تغییرات قوانین مسابقات در هر فصل پیشرانه خودروها نیز تغییر می‌کنند، در این زمینه دماریا گفت: « ممکن است تغییرات در کمتر از یک‌سال رخ دهند. ما باید باتوجه به تغییراتی که در توان خروجی و متریال فلزاتی که در موتور استفاده می‌شوند، فرمولاسیون مناسب‌تری استفاده کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =