دنا پلاس

دنا محصول ملی دیگری از ایران‌خودرو است که تولید آن از سال 1393 در این شرکت آغاز شد و تا به‌امروز ادامه دارد. این مدل به‌نوعی نسل جدید سمند است و پس از مدل‌های EL و LX سمند و سورن، چهارمین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، واژه خودرو ملی از اوایل دهه 80 شمسی تاکنون بسیار بر زبان مسئولان صنعت‌خودرو و مدیران ایران‌خودرو آمده است و مردم همواره نظرات مختلفی درمورد آن داشته‌اند. همه‌چیز از سمند شروع شد؛ خودرویی که ادعا شده بود نخستین خودرو ملی ایران است و بعدها مشخص شد ایرانیان کم‌ترین دخالت را در طراحی بخش‌های مختلف این خودرو داشته‌اند! بعد از پروژه سمند، ایران‌خودرو به‌فکر ارائه دومین خودرو ملی خود افتاد که به‌نوعی، فیس‌لیفت سمند است. سال ۱۳۸۸ نخستین زمزمه‌های پروژه دنا با کد NX7 شنیده شد و پس از دو سال، ایران‌خودرو طی مراسمی از دنا رونمایی کرد و مردم خسته از چهره تکراری سمند، واکنش‌ خوبی به‌آن داشتند.

دنا محصول ملی دیگری از ایران‌خودرو است که تولید آن از سال 1393 در این شرکت آغاز شد و تا به‌امروز ادامه دارد. این مدل به‌نوعی نسل جدید سمند است و پس از مدل‌های EL و LX سمند و سورن، چهارمین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب می‌شود. طراحی متفاوت و جدید در داخل و خارج خودرو در کنار بهره‌مندی از امکانات رفاهی و ایمنی متعدد، دنا را برای مصرف‌کنندگان ایرانی به‌گزینه‌ای مطلوب بدل کرده است. ایران‌خودرو تاکنون نمونه‌های مختلفی را براساس دنا تولید کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به‌دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژر و دنا پلاس توربو اتوماتیک اشاره کرد. نکته جالب توجه این‌که این خودرو در اوکراین نیز عرضه می‌شود و به آن سمند دنا می‌گویند. دنا روی پلت‌فرم قدیمی پژو 405 طراحی شده و پس از گذشت چندین سال از زمان معرفی اولیه، روی خط تولید ایران‌خودرو رفته است و حالا ‌یکی از خوش‌فروش‌ترین خودروهای زیر 300 میلیون‌تومان محسوب می‌شود.

طراحی داخلی
درارتباط با طراحی داخلی دنا، بیش‌ترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک‌فرمان رخ داده و گویا در این بخش از خودروهای متفاوتی کپی‌برداری شده است که البته این بار هردو کره‌ای هستند. در طراحی داشبورد دنا از داشبورد، کنسول میانی و دریچه‌های هوای هیوندای سوناتای وای‌اف الهام گرفته شده که نسل ششم سوناتاست و البته باید گفت انتخاب بسیار مطلوبی بوده؛ چراکه چنین طرحی از نقاط قوت هیوندای سوناتای وای‌اف محسوب می‌شود. همچنین این طراحی با طرح دماغه و پیشانی خودرو تناسب خوب و شایسته‌ای دارد و غربیلک‌فرمان نیز مشابه نمونه استفاده‌شده در خودرو دوو لاستی است که طرحی زیبایی دارد و درعین حال خوش‌دست بوده و به‌دور از شلوغی و آشفتگی است. درواقع تنها بخش تغییر داده‌شده از زمان تحویل نخستین نسخه تاکنون تریم داخلی داشبورد است که با دو مدل تک‌رنگ و دو رنگ (مدل تک‌رنگ داشبورد تنها به‌رنگ مشکی است و در داشبورد دورنگ، تلفیق رنگ مشگی و کرم را شاهدیم) ارائه می‌شود.

طراحی ظاهری
اما دنا در طراحی ظاهری به‌اندازه‌ای متفاوت و چشم‌گیر بود که موفق شد رضایت مخاطبانش را تا حد زیادی کسب و آن‌ها را به‌گرفتن اطلاعات بیش‌تری درمورد آن ترغیب کند. اما درطراحی دماغه این مدل، از دو مدل خودرو الهام گرفته شده که اولی نسل جدید محصولات میتسوبیشی است؛ خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند نیز به‌تقلید از اجداد آن طراحی شد. اما بخش‌های دیگری از دماغه دنا نیز که البته از نقاط قوت آن محسوب می‌شود، از خودرویی به‌نام دوو لاستی الهام گرفته شده است و از آنجایی که این مدل نیز دورگه کره‌ای-آمریکایی محسوب می‌شود، بنابراین استفاده از طرح چراغ‌ها، درِ موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی به دنا داده است.

مشخصات فنی
پیشرانه نخست موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است که با ظرفیت ۱۶۴۸ سی‌سی و پایه‌گازسوز و تک‌سوز بهره‌مند از 16 سوپاپ، توانایی تولید ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت با سوخت گاز و ۱۱۰ اسب‌بخار با بنزین را دارد. این موتور که درحال حاضر روی سمند LX EF7 تک‌سوز و سمند LX EF7 دوگانه‌سوز و سمند سورن ELX EF7 عرضه می‌شود، در بازار به‌موتوری پرتوان و درعین حال کم‌مصرف و کم‌استهلاک اما با تعمیرات و نگهداری دشوار معروف است.

امکانات رفاهی
وجود ایربگ‌های جلو برای راننده و سرنشین، ترمز ABS با بوستر MBA و سامانه EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، میل‌فرمان جمع‌شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی هشت‌حالته، سیستم کمک‌پارک عقب، مانیتور چندرسانه‌ای با کنترل روی فرمان، شیشه‌های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به‌سامانه ناوبری ماهواره‌ای (GPS) از جمله مواردی است که علاوه‌بر تجهیزات دیگر انواع سمند روی دنا به‌کار گرفته شده است.

قیمت و بازار خودرو
اگر قصد خرید دنای معمولی را دارید، بهتر است پیش از آن رقبایی همچون پژو پارس LX، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، برلیانس H330 دنده‌ای، رنو تندر ۹۰، سمند سورن ELX، ام‌وی‌ام ۵۵۰ و لیفان ۶۲۰ را نیز مد نظر داشته باشید. درحال حاضر قیمت خودرو دنای معمولی در بازار آزاد زیر 300 میلیون‌تومان است و یکی از خودروهای پرفروش در این بازه قیمتی محسوب می‌شود. گزارش‌ها از بازار روز گذشته حکایت از قیمت 278 میلیون‌تومانی خودرو دنای معمولی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =