درپاسخ به‌سوال شما باید گفت که اگر در خودروهای انژکتوری بعد از روشن شدن موتور، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن روشن و خاموش شود، تنها دو علت دارد.

خودرو پژو 207 مدل 90 دارم و حدود 10 روز است چراغ‌چک آن به‌صورت چشمک‌زن در پشت آمپر روشن و خاموش می‌شود. همچنین اگر به‌خودرو گاز بدهم، خاموش می‌شود. از سوی دیگر حدود دو ماه است زمانی که در ترافیک می‌مانم، چراغ استپ و ترمز خودرو به‌شکل ممتد روشن می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، درپاسخ به‌سوال شما باید گفت که اگر در خودروهای انژکتوری بعد از روشن شدن موتور، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن روشن و خاموش شود، تنها دو علت دارد. 1- انژکتورهای موتور معیوب است و به‌دلیل کارکرد بالای خودرو و مشخص بودن عمر مفید قطعات الکترومکانیکی، این قطعات به‌اصطلاح گرفته‌اند. درواقع با توجه به‌این‌که وظیفه انژکتور پاشش سوخت بوده و سوخت بنزین نیز با رسوبات همراه است، این رسوبات و جرم‌های داخل سوخت پس از مدتی روزنه‌های بسیار کوچک انژکتور را مسدود می‌کنند و همین مساله منجر به‌نرسیدن سوخت کافی یا حتی کاهش فشار مناسب برای پاشش سوخت می‌شود. در این حالت باید انژکتورها توسط مکانیک بررسی و درصورت نیاز شست‌وشو داده شود. اما اگر با شست‌وشو دادن نیز مشکل برطرف نشود، باید انژکتورها را تعویض کرد. 2- اختلال در روند کاری سیستم جرقه‌زنی موتور. باتوجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما تی‌یو 5 و دارای کویل کتابی است، بنابراین این امکان وجود دارد که وایرهای کویل باتوجه به‌کارکردشان یا حتی عدم‌نگهداری صحیح از خودرو، خراب شده یا به‌اصطلاح ایجاد اتصالی کوتاه کرده باشد و این اشکال، قدرت جرقه‌زنی شمع را کاهش می‌دهد و سبب روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته می‌شود. از طرفی یکی از ضعف‌های مهم در موتور تی‌یو 5 خرابی واشر قالپاق سوپاپ پس از مدتی کارکرد است و اگر این واشر معیوب باشد، خاصیت آب‌بندی‌اش را از دست می‌دهد. در این حالت روغن موجود در ناحیه فوقانی موتور یا همان سرسیلندر روی کویل نشت می‌کند و منجر به‌سولفاته شدن کویل می‌شود. برای برطرف کردن این اشکال باید واشر قالپاق سوپاپ را تعویض کرد و البته درصورت نیاز لازم است کویل کتابی نیز تعویض شود. از طرفی موتور تی‌یو 5 دارای پتانسیومتر برای دریچه‌گاز است و درصورت خرابی این قطعه الکترونیکی، در تثبیت روند کاری دریچه‌گاز و دور آرام مشکل ایجاد می‌شود. اما یکی از مشکلات رایج درچنین مواقعی این است که هنگام گاز دادن، خودرو خاموش می‌شود. در این حالت اگر دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور متصل شود، این اشکال را نشان خواهد داد و با پاک کردن این خطا در حافظه ECU و تعویض این قطعه، مشکل برطرف خواهد شد. اما درنظر داشته باشید که گاهی با تعویض پتانسیومتر دریچه‌گاز نیز مشکل رفع نمی‌شود و در این حالت باید پمپ بنزین نیز بررسی شود. زیرا درصورت خرابی این قطعه، فشار سوخت ارسالی به‌سیلندرها کاهش می‌یابد و این کاهش فشار در ارسال سوخت، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دو علت اصلی دارد. 1- کیفیت روغن‌ترمز استفاده‌شده درسطح پایینی است و احتمالا باتوجه به‌کارکرد خودرو شما، سطح روغن‌ترمز کاهش یافته و در زمان توقف خودرو، چراغ استپ و ترمز روشن می‌شود. درواقع روشن شدن این دو چراغ به‌معنای افت فشار در سیستم ترمز است. بنابراین با اضافه کردن روغن‌ترمز به‌مدار، مشکل رفع می‌شود (البته همواره توصیه می‌شود بدون کمک گرفتن از شخص مکانیک، روغن‌ترمز به‌مدار اضافه نشود). 2-ممکن است لنت‌ترمز مورد استفاده در خودرو شما از کیفیت پایین مونتاژ برخوردار باشد و در این حالت نیز چراغ ترمز روشن می‌شود که با تعویض این قطعه، مشکل به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =