سیستم ترمز در خودروها همچنان درحال به‌روزرسانی است و به‌لحاظ فنی شرکت‌های خودروساز سعی در ارائه سیستمی با بهترین عملکرد و ایمنی دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم ترمز در خودروها همچنان درحال به‌روزرسانی است و به‌لحاظ فنی شرکت‌های خودروساز سعی در ارائه سیستمی با بهترین عملکرد و ایمنی دارند. دروسایل نقلیه برقی نیز این روند توسعه‌ای به‌سرعت درحال افزایش است و با توجه به‌برنامه خودروسازان بزرگ برای برقی‌سازی محصولات، بخش‌های مختلف این خودروها نیز در حال تغییر است.
وسایل نقلیه الکتریکی علاوه‌بر سیستم ترمز دستی معمولی از سیستم ترمز احیاکننده نیز استفاده می‌کنند و این نوع سیستم ترمز حالت پیشرفته و تکمیلی داشته و همراه با سیستم ترمز معمولی در وسایل نقلیه الکتریکی- هیبریدی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم ترمز معمولی، بین لنت‌ و دیسک‌ترمز اصطکاک ایجاد می‌شود و این ماده انرژی جنبشی خودرو را به‌گرما تبدیل می‌کند. با این حال سیستم احیاکننده مقداری از انرژی تلف‌شده را بازیابی کرده و دوباره به‌کار می‌اندازد. درواقع این سیستم، انرژی هدررفته را به‌برق تبدیل می‌کند و موتور که وظیفه هدایت وسیله نقلیه الکتریکی را به‌عهده دارد، عملکرد ترمز را نیز ‌کنترل می‌کند. درواقع این سیستم از یک موتور الکتریکی با عملکرد دوگانه تشکیل شده است و این قطعه به‌عنوان موتور در یک بُعد و همچنین به‌عنوان یک ژنراتور در بُعد دیگر عمل می‌کند. اما هنگامی که این قطعه به‌عنوان موتور کار می‌کند، انرژی الکتریکی را به‌انرژی مکانیکی تبدیل کرده و چرخ‌ها را به‌حرکت درمی‌آورد. با این حال هنگام ترمز کردن درجهت مخالف کار می‌کند و به‌یک ژنراتور الکتریکی تبدیل می‌شود. درنهایت استفاده از ترمزهای یک وسیله نقلیه الکتریکی یا هیبرید سبب می‌شود موتور الکتریکی درجهت معکوس یعنی به‌شکل ژنراتور کار کند و سبب کاهش سرعت چرخ‌ها شود. دراین زمان چرخ‌ها انرژی جنبشی یا حرکتی را به‌صورت برعکس به‌ژنراتورها منتقل می‌کنند. هنگام چرخش، ژانراتور این انرژی جنبشی را به‌انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و بعد از آن برق تولیدشده را به‌باتری‌ها منتقل می‌کنند و به‌شارژ خودرو کمک می‌کنند.
ترمز احیاکننده از مدارهای الکترونیکی پیچیده‌ای برای انتخاب نوع حرکت (چرخش جلو یا عقب موتور) استفاده می‌کند و در برخی موارد از خازن‌ها برای ذخیره انرژی الکتریکی برای استفاده‌های بعدی استفاده می‌شود.
سیستم احیا محدودیت‌هایی دارد از جمله آن‌که تنها تا سرعت مشخصی کارایی دارد. مخصوصا در شرایط رانندگی «توقف و حرکت». دراین سیستم، ترمزگیری درمقایسه با ترمزهای معمولی کُندتر انجام می‌شود و می توان گفت در سرعت‌های پایین کارآمد نیست. از این رو وظایف ترمز را نمی‌توان تنها از ترمز احیاکننده انتظار داشت؛ بلکه این سیستم تنها روش موثری برای عملکرد بهتر ترمزهای معمولی است. در نهایت اگر موتور نتواند سرعت خودرو را سریعا کاهش دهد، ماژول کنترل الکترونیکی ترمزهای اصطکاکی معمولی را فعال کرده و خودرو را متوقف می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =