کد خبر: 234493
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
محدودیت های تردد شبانه

محدودیت برای سفرهای عید فطر با خودروی شخصی در حالی از امروز آغاز می شود که ناوگان حمل و نقل عمومی از این محدودیت مستثنی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بر اساس تصویب ستاد ملی کرونا، از ساعت ۱۴ امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت، ممنوعیت سفرهای بین شهری (درون استانی) و بین استانی با خودروی شخصی برای همه شهرها اعم از قرمز، نارنجی و زرد آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

تردد در جاده‌ها با خودروی شخصی ممنوع

این محدودیت‌ها با دوربین‌های جاده‌ای و همچنین استقرار یگان‌های پلیس راه در جاده‌ها اعمال شده و برای ورود به یا خروج از شهرهای قرمز، جریمه یک میلیون تومانی و شهرهای نارنجی و زرد، ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار مالکان خودروهای شخصی خواهد بود.

تردد کامیون و وانت‌های حامل بار در جاده‌ها بلامانع است

همچنین به تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد کامیون‌ها، کامیونت‌ها و وانت بارهای تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در صورتی که از سوی ستادهای استانی، محدودیتی تعیین نشود، برای حمل بار بلامانع است.

سفرهای جاده‌ای با ناوگان عمومی آزاد است

با این حال تردد خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری‌های تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بلااشکال است و مسافران می‌توانند با ناوگان حمل و نقل عمومی به همه شهرها اعم از قرمز، زرد و نارنجی (از نظر رنگ کرونایی) سفر کنند.

داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سفرهای عید فطر گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای با رعایت پروتکل‌ها تا این لحظه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای بین شهری، منع نشده اند.

وی افزود: اگر هر لحظه محدودیتی برای این ناوگان از سوی ستاد کرونا اعلام شود بلافاصله از سوی سازمان راهداری و پلیس راه اعمال و انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، اصل اول این سازمان، تأکید به مردم و شهروندان برای اجتناب از سفر تا نابودی کامل بیماری کووید -۱۹ است.

پیش بینی استقبال از سفرهای هوایی در تعطیلات عید فطر

یونس دقیق کیا رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سفرهای هوایی در عید فطر گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیتی برای سفرهای عید فطر با ناوگان هوایی تعیین نکرده است.

وی با بیان اینکه همچنان محدودیت فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز به قوت خود باقی است، افزود: با توجه به محدودیت سفرهای جاده‌ای با خودروی شخصی، پیش بینی می‌کنیم استقبال از سفرهای هوایی بالا باشد.

فعال صنفی حمل و نقل هوایی درباره اینکه آیا برای برقراری پروازهای فوق العاده، در صورت استقبال مسافران، محدودیتی تعیین شده یا خبر؟ اظهار کرد: در این زمینه هیچ منعی به ما ابلاغ نشده و اگر استقبال مردم از سفرهای هوایی افزایش یابد، می‌توانیم پرواز فوق العاده برقرار کنیم.

شرکت‌های ریلی؛ آماده برقراری سفرهای عید فطر

سبحان نظری دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره محدودیت‌های شرکت‌های ریلی برای انجام سفرهای تعطیلات پیش رو، گفت: در حال حاضر محدودیت جدیدی برای شرکت‌های ریلی مسافری اعلام نشده و محدودیت‌ها همچنان شامل همان ظرفیت ۵۰ درصدی در هر کوپه برای مسافران غیر هم‌خانواده و صادر نشدن بلیت برای افراد با تست مثبت کرونا است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سفر تعطیلات را نیز شرکت‌ها اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: با این حال پیش بینی می‌شود با توجه به محدودیت‌های موجود کرونا در کشور نسبت به شرایط عادی، سفرها کاهش پیدا کند.

شرکت‌های ریلی از کرونا آسیب جدی دیدند

نظری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی شرکت‌های ریلی و انجام تعهدات دولت در خصوص اعطای تسهیلات کرونایی به این شرکت‌ها، یادآور شد: سال گذشته مکاتبات و پیگیری‌های متعددی انجام شد که از جمله آنها ارسال نامه‌هایی از سوی انجمن شرکت‌های ریلی با موضوع خسارات وارده به شرکت‌های ریلی مسافری بوده است. این نامه‌ها خطاب به معاون اقتصادی ریاست جمهوری و اسلامی وزیر راه و شهرسازی بوده است.

شرکت‌های ریلی؛ تنها گونه حمل و نقلی که محدودیت مسافرپذیری را رعایت کردند

وی با بیان اینکه تصمیم ستاد ملی کرونا سال گذشته محدودیت ظرفیت ۵۰ درصدی را به شرکت‌های ریلی مسافری ابلاغ کرد که این محدودیت موجب بروز زیان فراوانی به شرکت‌های ریلی شد، ادامه داد: با وجود تمکین نکردن شیوه‌های دیگر حمل‌ونقل (جاده‌ای و هوایی) در موارد متعدد از این محدودیت‌ها، اما شرکت‌های بخش ریلی از روز اولِ تصویبِ این قانون به صورت کامل پروتکل‌های مصوب را اجرا کرده اند.

۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی مسافری پرداخت شد

نظری تأکید کرد: به خاطر اعمال این محدودیت، تسهیلاتی برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد و با توجه به قرار گرفتن شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری بین شهری در رسته سوم مشاغل آسیب دیده از کرونا در حدود ۹۴۰ میلیارد تومان وام با بهره ۱۲ درصد برای شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر ریلی در نظر گرفته شد. البته این مبلغ پس از چند ماه پیگیری مداوم و بدعهدی بانک عامل به دست شرکت‌های ریلی مسافریِ متقاضی رسید.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی تصریح کرد: با وجود دریافت تسهیلات، به خاطر رشد شدید هزینه‌های شرکت‌های مسافری ریلی نیازمند حمایت بیشتر از مراجع ذی ربط برای این شرکت‌ها خواهیم بود و به پیگیری‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =