انبار قطعات یدکی خودرو

بحث شناسه‌دار کردن قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه چند سالی است که از سوی وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین قطعه‌سازان کشور پیگیری شده است. مسائل و مشکلات بسیاری پیش روی این اقدام وجود داشت و بنا به گفته قطعه‌سازان این کار کمی کند پیش رفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بحث شناسه‌دار کردن قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه چند سالی است که از سوی وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین قطعه‌سازان کشور پیگیری شده است. مسائل و مشکلات بسیاری پیش روی این اقدام وجود داشت و بنا به گفته قطعه‌سازان این کار کمی کند پیش رفته است. در نهایت دستورالعمل اجرایی اخذ و نصب شناسه رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه از سوی وزارت صمت ابلاغ شد. بر این اساس تمام قطعات و لوازم یدکی دارای یک شناسه کالا خواهند شد و این امر از قاچاق و همچنین عرضه قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار جلوگیری خواهد کرد. در این شرایط تولیدکنندگان و واردکنندگان تحت حمایت قرار خواهند گرفت و از عرضه اجناس تقلبی آن‌ها در بازار جلوگیری خواهد شد.
هرچند به عقیده فعالان بازار لوازم یدکی در حال حاضر زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست. چرا که در حال حاضر رکود در بازار لوازم یدکی وجود دارد و اصولا وارداتی انجام نمی‌شود و شناسه‌دار کردن قطعاتی که در انبار وجود دارد کار صحیحی نیست و ممکن است مانند طرح شبنم در دولت‌ دهم، خیلی زود از دستور کار خارج شود.
در همین زمینه سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید:‌ «این مصوبه پیش از عید به اتحادیه لوازم یدکی ابلاغ شد اما به دلیل اینکه اعضای صنف آمادگی استفاده از این طرح را نداشت ما با دوستان در وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مذاکراتی انجام دادیم. طی جلساتی که برگزار کردیم به این توافق رسیدیم که به دلیل عدم آشنایی اعضای صنف با این مساله، به صورت تدریجی اقلام شناسه‌دار شوند.»
مهدی کاظمی با اشاره به سابقه همکاری این اتحادیه با وزارت صمت برای شناسه‌دار کردن کالاها در خصوص چالش‌های اجرایی شدن این طرح تصریح می‌کند: «طی سال‌های 95 و 96 ما با مسئولین وزارت صمت جلسات فشرده‌ای را برگزار کردیم و توانستیم 16 قلم از قطعات پرمصرف و مهم خودرو را شناسه‌دار کنیم. قرار بود این مساله در آن سال عملی شود اما به دلیل افزایش قیمت ارز طی سال 96 و رسیدن ارز به بیش از 5 هزار تومان، خود سازمان از ادامه کار منصرف شد.» این مقام صنفی در ادامه تاکید می‌کند: «اما طی آذر ماه سال گذشته وزارت صمت بار دیگر با ارسال نامه به اتحادیه بحث شناسه‌دار کردن قطعات را ادامه داد. اما به دلیل وضعیت کرونایی در کشور و همچنین رکود در بازار و قیمت ارز با این اتفاق مخالفت کردیم. نتیجه این شد که همچنان در حال مذاکره هستیم و هنوز چیزی نهایی نشده است.»
وی می‌گوید: «سازمان به تنهایی بحث شناسه‌دار کردن 16 قلم وارداتی قطعات را تصویب کرده است. واردکنندگان نیز در خصوص این قطعات با سازمان قرارداد منعقد کرده‌اند. اما هنوز هم واردات این 16 قلم به صورت جدی انجام نشده است. اگر هم انجام شده شناسه کالا روی این قطعات هم درج نشده است. هرچند واردکنندگان را ملزم به درج شناسه کرده‌اند.»
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین می‌گوید که درخواست داریم تا به دلیل کمبود و گرانی قطعه و همچنین وجود کرونا (کرونا بازار قطعات یدکی را به رکود کشانده است) شناسه‌دار کردن قطعات را به عقب بیندازیم اما در آینده آن را اجرایی کنیم.
وی بیان می‌کند: «اگر قیمت ارز ثبات پیدا کند و کرونا نیز در کشور کم شود در آینده احتمال اینکه ماهم آن را بپذیریم و اجرایی کنیم بسیار زیاد خواهد بود. کرونا باعث رکود شدید در صنف لوازم یدکی شده و 10 هزار واحد لوازم یدکی در تهران و 120 هزار واحد در شهرستان‌ها را تحت شعاع قرار داده است. این رکود باعث می‌شود که آن‌ها اصلا واردات نکنند و همان قطعاتی که در اختیار دارند را بفروشند.»
وی با بیان اینکه قطعاتی که 2 سال یا 2 ماه پیش وارد کشور شده را چگونه می‌توان شناسه‌دار کرد تصریح می‌کند: «قطعاتی که در آینده وارد ایران می‌شود یا در داخل تولید می‌شود را می‌توان کددار کرد. به طور کلی شناسه‌دار کردن قطعات وارداتی در شرایط فعلی میسر نیست و باید با مصوبه سازمان و از طریق کارخانه تولیدکننده انجام شود. تاکید می‌کنم که چون در دوران گرانی و بی‌ثباتی قیمت ارز هستیم، این کار غلط است. اگر همه این موارد ثبات پیدا کند می‌توان در آینده شناسه‌دار کردن قطعات را انجام داد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =